سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / نخستین اثرات سیاست جدید ارزی بانک مرکزی آشکار شد کاهش 3میلیون تومانی قیمت سکه دلار هم به کانال 39هزار تومان سقوط کرد

نخستین اثرات سیاست جدید ارزی بانک مرکزی آشکار شد کاهش 3میلیون تومانی قیمت سکه دلار هم به کانال 39هزار تومان سقوط کرد

با اعمال سیاست جدید ارزی بانک مرکزی قیمت سکه در نخستین روز کاری هفته 3 میلیون تومان کاهش یافت و نرخ دلار هم به کانال 39 هزار تومان سقوط کرد.
قیمت طلا و ارز از صبح روز شنبه و پس از اعلام سیاست‌های جدید ارزی توسط رئیس کل جدید بانک مرکزی، وارد مدار نزولی شد و همین امر نیز عقب‌نشینی دلار تا کانال 39 هزار تومان و سکه تا کانال 19 میلیون تومان را به همراه داشت.
همه فروشنده شدند
مشاهدات میدانی از خیابان فردوسی تهران نشان داد که از صبح دیروز تعداد فروشندگان در بازار طلا و ارز افزایش چشم‌گیری داشت؛ فعالان بازار ارز می‌گفتند روز پنج‌شنبه هیچ‌کس در بازار فروشنده نبود ولی روز شنبه اکثرا فروشنده بودند و خریداری بسیار اندک بود.
دارندگان طلا و ارز دیروز از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها به بازار ارز آمده بودند تا هرچه زودتر طلا و ارز را به ریال تبدیل کنند؛ نکته مهم اینجاست که از بین صراف‌ها و سکه‌فروش‌های خیابان فردوسی تهران به جز دو، سه صرافی، هیچ صرافی دیگری حاضر به خرید سکه از مردم نبودند.
آنها می‌گفتند زمانی که معلوم نیست قیمت‌ها تا چه کانالی قرار است پایین بیاید، خرید به صرفه نیست؛ یکی از سکه‌فروش‌ها می‌گفت: به محض اینکه سکه بخریم باید بفروشیم و اگر سکه را نگه داریم احتمالا ضرر سنگین خواهیم کرد.
او ادامه داد: روز پنج‌شنبه قیمت سکه 23 میلیون تومان بود و هیچ‌کس حاضر به فروش سکه نبود ولی امروز(شنبه) در کانال 19 میلیونی از صبح فقط مردم برای فروش به ما مراجعه می‌کنند. بازار در شوک کاهش قیمت‌هاست و به همین دلیل هم خرید سکه‌ها به صرفه نیست.
پرس‌وجوی خبرنگار تسنیم از صرافی‌ها و سکه‌فروشی‌ها بیانگر آن است که خریداری برای ربع و نیم سکه در هیچ‌کدام از صرافی‌ها وجود ندارد؛ فقط چند صرافی از مردم سکه امامی را با قیمت
19 میلیون و 200 هزار تومان می‌خرند. قیمت فروش سکه امامی در این صرافی‌ها 19 میلیون و 700 هزار تومان است. دلال‌هایی که در خیابان فردوسی حضور دارند، به مردم می‌گفتند: «اگر دلار دارید سریع بفروشید». ریزش‌های بیشتری در راه است؛ بازاری‌ها احتمال می‌دادند دلار به کانال 35 تا 37 هزار تومان عقبگرد داشته باشد. البته زمزمه دلار 33 هزار تومانی هم از بین دلال‌ها شنیده می‌شد.
برخلاف روزهای قبل که صف‌های خرید ارز سهمیه‌ای مقابل صرافی‌ها شکل گرفته بود، دیروز دیگر خبری از صف خرید نبود؛ از مهم‌ترین دلایل عدم تشکیل صف خرید برای دلار سهمیه‌ای نزدیک شدن قیمت دلار توافقی به بازار آزاد است.
در زمان تهیه این گزارش در روز عصر شنبه قیمت خرید دلار از مردم در خیابان فردوسی
39 هزار تومان و فروش دلار نیز 39800 تومان اعلام شده بود. قیمت دلار توافقی نیز که برای ساعاتی بین 38 تا 40 هزار تومان هم قیمت خورده بود، نهایتا در کانال 37 هزار تومان مبادله شد.
سیاست تثبیت برای یک ‌سال اجرا می‌شود
دو روز پیش، فرزین رئیس کل جدید بانک مرکزی از سیاست تثبیتی این بانک برای مدیریت بازار ارز خبر داد و تأکید کرد که دلار در نیما 28500 تومان تثبیت می‌شود و این سیاست برای یک‌ سال اجرا می‌شود. او گفته بود که حتما در بازار ارز دخالت می‌کنیم و قیمت‌ها را مدیریت خواهیم کرد.
رئیس ‌کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی تلویزیونی تأکید کرد: نرخ ارز در کشور 44 هزار تومان نیست و ما نمی‌پذیریم؛ این نرخ تحریفی است که علامت‌دهی غلط به بازار کالا می‌دهد البته در بازار آزاد دخالت می‌کنیم و حتماً نرخ آن کاهشی خواهد شد.
ارزیابی کارشناسان از سیاست جدید ارزی
در پی تغییر رئیس کل بانک مرکزی و اعلام سیاست‌های جدید ارزی، یک کارشناس اقتصادی اظهار کرد: با توجه به شاخص‌های اقتصادی، مدیریت بازار ارز سهل و دست‌یافتنی است و قیمت‌ها بالاتر از این نخواهد رفت و ابرتورم نداریم. از سوی دیگر اینکه رئیس جدید بانک مرکزی، بازار آزاد ارز را به‌عنوان عاملی تاثیرگذار بر اقتصاد معرفی کرد از نکات مثبت تصمیمات اوست.
وحید شقاقی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تغییر رئیس کل بانک مرکزی و سیاست‌های ارزی او اظهار کرد: با توجه به اینکه در ایران نظام ارزی تثبیت‌شده نداریم و نظام ارزی ایران به‌صورت شناور مدیریت می‌شود، نرخ‌ها در سامانه نیما نیز باید شناور باشد. رئیس جدید بانک مرکزی باید به این سؤال‌ها و ابهامات پاسخ دهد که نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به چه طریقی برای بازار ارز تعیین شده و چرا این نرخ باید تثبیت شود.
وی افزود: صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی درباره اینکه تلاش می‌شود تا فاصله نرخ‌ها بین بازار آزاد و نیما کم شود، مورد تایید کارشناسی است و این موضوع که بازار آزاد در صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی به‌عنوان مولفه‌ای تاثیرگذار بر اقتصاد معرفی شد، از جمله نکات مثبت در اولین صحبت‌های اوست که نشان می‌هد او بازار آزاد و تاثیر آن را بر اقتصاد را پذیرفته است.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مدیریت بازار ارز سهل و دست‌یافتنی است، گفت: وضعیت شاخص‌های اقتصادی در ایران به‌صورتی است که می‌توان با تصمیمات درست از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کرد. بدهی خارجی اقتصاد ایران کمتر از هشت میلیارد دلار است و از نظر بدهی داخلی نیز وضعیت مناسبی داریم.
شقاقی حجم نقدینگی به تولید ناخالص داخلی در اقتصاد ایران را ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: قدرت دلاری حجم نقدینگی نیز به کمترین حد معادل ۱۵۰ میلیارد دلار رسیده است که این شاخص‌ها نشان می‌دهد شرایط برای مدیریت بازار ارز فراهم است و با وجود تورم بالا، نگرانی از ابرتورم نداریم‌.
مدیریت بازار ارز شدنی است
وی افزود: بنابراین، اگر مدیریت مسئولان، کارآمد و بانک مرکزی اقتدار لازم را داشته و تیم اقتصادی نیز هماهنگ باشد، مدیریت بازار ارز دور از دسترس نیست و با گرفتن تصمیمات اقتصادی مناسب از سوی دولت می‌توان قیمت ارز و تورم را کنترل کرد. اوضاع در بازار ارز و نرخ تورم از این بدتر نمی‌شود و این‌گونه نیست که دلار بیش از نرخ‌های فعلی افزایش داشته باشد و درگیر ابرتورم شود، بلکه می‌توان شرایط را با گرفتن تصمیمات درست از سوی مسئولان
بهتر کرد.
طبق گفته این تحلیلگر اقتصادی، اخبار منفی، ضعف در مدیریت بازار ارز، تعلل بانک مرکزی و تصمیمات نادرست باعث شد مقاومت دلار در کانال‌های ۳۱ هزار تومان و ۳۵ هزار تومان شکسته شود و به نرخ‌های فعلی برسد.
ابرتورم نخواهیم داشت
شقاقی در ادامه بیان کرد: شرایط اقتصادی از سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به‌ مراتب بهتر است زیرا، در آن زمان قیمت نفت بسیار پایین و تحریم‌ها نیز شدیدتر بود. در حالی‌ که اکنون، قیمت نفت و مشتقات آن بالا رفته، تراز تجاری کشور نیز بالا رفته و کرونا هم همانند یکی- دو سال پیش نیست.
وی ادامه داد: زمانی ابرتورم شکل می‌گیرد که کشور بدهی داخلی و خارجی سنگینی داشته باشد که ایران بدهی خارجی و داخلی سنگینی ندارد. به‌عنوان مثال، ونزوئلا زمانی درگیر ابرتورم شد که ۱۸۰ میلیارد دلار بدهی خارجی داشت.
مداخله کوتاه‌مدت در بازار ارز
 رویکرد مثبتی است
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مداخله کوتاه‌مدت در بازار ارز توسط دولت، همزمان با ابزارهای متنوع، یکی از رویکردهای مثبتی است که می‌تواند زمینه بهبود شرایط بازار را فراهم و فضا را برای اقدامات بلند‌مدت ایجاد کند.
مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با فارس با افزود: اقدام دولت در حوزه تغییر مدیر ارشد اقتصادی قابل تقدیر است، مردم گلایه‌ داشتند، وقتی یک التهاب در کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد، بلافاصله مسئول مستقیم استعفا می‌دهد و این اتفاق در دولت سیزدهم به نوعی اتفاق بی‌سابقه‌ای است که
رخ داد.
یوسفی در تشریح سیاست‌های جدید دولت در حوزه ارز و اقتصاد گفت: اقدام دولت کمک می‌کند، فکر و ایده جدید به بانک مرکزی تزریق شده و زمینه بهبود شرایط اقتصادی مردم مهیا شود.
این نماینده مجلس با مثبت ارزیابی کردن برنامه رئیس کل جدید بانک مرکزی گفت:‌ مداخله کوتاه‌مدت در بازار ارز توسط دولت همزمان با ابزارهای متنوع یکی از رویکردهای مثبتی است که می‌تواند زمینه بهبود شرایط بازار را فراهم و فضا را برای اقدامات بلند‌مدت ایجاد کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

هزینه قطار ایران _ کربلا اعلام شد/ حرکت اولین قطار از ۴ آذر ماه

روابط عمومی شرکت راه آهن قیمت بلیت‌های قطار ایران _ کربلا را اعلام کرد

انهدام باند فروش نوزاد در تهران/ فروش نوزاد به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از شناسایی و انهدام باند فروش نوزاد در مرکز پایتخت خبر داد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.