سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / مراکشی‌ها با تظاهرات ضد صهیونیستی در 36 شهر به عادی‌‌سازی روابط دولت با اسرائیل پاسخ دادند.

مراکشی‌ها با تظاهرات ضد صهیونیستی در 36 شهر به عادی‌‌سازی روابط دولت با اسرائیل پاسخ دادند.

شهروندان ۳۶ شهر در مراکش در حمایت از مسئله فلسطین و محکوم کردن عادی ‌سازی روابط رباط با رژیم آپارتاید اسرائیل به خیابان‌ها آمدند.

دو سال است که از توافق «ابراهیم» و عادی‌‌سازی روابط چندین کشور از جمله مراکش با رژیم آپارتاید اسرائیل می‌گذرد، اما باید توجه داشت که مراکش و کشورهای عربی دیگری که به «قطار عادی‌‌سازی» پیوستند کم-و-بیش به یک سرنوشت دچار هستند و حکومت‌ها در جریان عادی‌‌سازی به سمتی حرکت کردند که خلاف جهت مردم و افکار عمومی در این کشورها بود.

ماجرای برگزاری جام جهانی در قطر، حمایت‌های تیم بازیکنان ملی مراکش از فلسطین، واکنش‌های مردم عرب‌زبان به خبرنگاران اسرائیلی و نیز استقبال آنها از پرداختن به مسئله فلسطین می‌تواند یک شاهد برای این ادعا باشد. این مسئله به قدری پررنگ بود که رسانه‌های عبری‌زبان نیز به طور مفصل به آن پرداختند و اعتراف کردند که در افکار عمومی مردم مسلمان «چیزی به اسم اسرائیل وجود ندارد و هر چه هست فقط فلسطین است». حالا خبر می‌رسد که رئیس‌رژیم صهیونیستی با ارسال پیامی به پادشاه مراکش، دومین سالگرد توافقنامه ابراهیم را که در دسامبر 2020 بین دو طرف امضا شد، تبریک گفت. «اسحاق هرتزوگ»، رئیس‌رژیم صهیونیستی به نمایندگی از این رژیم از محمد ششم، پادشاه مراکش بابت پناهگاه امنی که این کشور در جنگ جهانی دوم برای یهودیان فراهم کرده بود و نیز از تلاش‌های شخص «محمد ششم» برای برقراری صلح در منطقه قدردانی کرد. اما از مراکش همچنین خبر می‌رسد که شهروندان این کشور در شهرهای مختلف این کشور با شعار «همه ما با فلسطین و مخالف عادی ‌سازی روابط کشورمان با رژیم صهیونیستی» هستیم به خیابان‌ها آمدند. به گزارش مهر، شرکت کنندگان در راهپیمایی بر اهمیت مخالفت با هر گونه عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و حضور مسئله فلسطین در دل و جان همه اقشار مردم مراکش تأکید کردند.

شهروندان ۳۶ شهر در مراکش در حمایت از مسئله فلسطین و محکوم کردن عادی ‌سازی روابط رباط با رژیم صهیونیستی به خیابان‌ها آمدند. بر اساس این گزارش، شهرهای رباط، دارالبیضاء، جدیده، آغادیر و مکناس از جمله شهرهایی بودند که مردم در محکومیت به عادی ‌سازی روابط حکومت محمد ششم، پادشاه مغرب، با رژیم صهیونیستی در آنجا تجمعات اعتراض‌آمیز برگزار کردند. بر همین اساس، «جمال العسری» هماهنگ‌کننده جبهه مراکشی حمایت از مسئله فلسطین و مخالفت با عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت که این جبهه فعالیت‌هایی را در همه مناطق این کشور در راستای مخالفت با عادی ‌سازی روابط و لغو توافق شوم مراکش با رژیم صهیونیستی ترتیب داده است. گفتنی است، چند روز پیش نیز همزمان با دومین سالروز امضای توافق صلح با رژیم صهیونیستی، هزاران معترض مراکشی علیه عادی ‌سازی روابط میان رباط و تل‌آویو تظاهرات کردند. گفتنی است، شواهد و قرائن نشان می‌دهد که حکومت‌های عرب توان اقناع مردم خود در مسئله عادی‌‌سازی را ندارند و این تقابل بین حکومت‌های عربی و مردم مسلمانِ عرب این کشورها به نظر همچنان ادامه خواهد داشت. نتیجه آن که رژیم آپارتاید اسرائیل نخواهد توانست با نمایشی چون عادی‌‌سازی مقبولیتی در جهان عرب پیدا کند و اگر روی این عادی‌‌سازی‌ها حساب باز کرده باشد، در واقع به تار عنکبوت تکیه کرده است.

رئیس‌جمهور شیلی: نمی‌توانیم مردم فلسطین را فراموش کنیم اما آرمان فلسطین و منفور بودن رژیم آپارتاید اسرائیل محدود در کشورهای اسلامی نیست. «گابریل بوریک»، رئیس‌جمهور شیلی، اعلام کرد که سفارتخانه شیلی در فلسطین در دوره ریاست‌جمهوری وی افتتاح خواهد شد تا روابط دوجانبه را که در حال حاضر در سطح کاردار برقرار است، افزایش دهد. در مراسم کریسمس که در باشگاه فلسطینیان شهر لاس کوندس برگزار شد، رئیس‌جمهور شیلی اظهار داشت: «نمی‌توانیم در برابر رنج مردم فلسطین بی‌تفاوت و دربند دستورالعمل‌های اشتباه باشیم. بسیاری از اوقات دستورالعمل‌ها منطقی است، اما در بسیاری از موارد که باید منطقی باشد، خالی از هرگونه معنا و منطق است.» وی افزود: «امروز نمی‌توانیم جامعه‌ای را که از اشغال غیرقانونی رنج می‌برد، فراموش کنیم، جامعه‌ای که مقاومت می‌کند، جامعه‌ای که هر روز حقوق و حیثیت آن پایمال‌ می‌شود. این کاملاً ظالمانه است و باید با تمام وجود آن را اظهار کرد.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

جوزپ بورل

سخنرانی شهید مطهری در خصوص فلسطین

ويدئو/ رژیم غاصب اسرائیل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.