سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / سوادکوهی طلسم کشتی‌گیر آمریکایی را شکست کشتی آزاد ایران نایب‌قهرمان جام جهانی 2022 شد

سوادکوهی طلسم کشتی‌گیر آمریکایی را شکست کشتی آزاد ایران نایب‌قهرمان جام جهانی 2022 شد

تیم ملی کشتی آزاد ایران عنوان نایب قهرمانی جام جهانی 2022 را کسب کرد.
دیدار فینال جام جهانی کشتی آزاد 2022 میان تیم‌های ایران و آمریکا بامداد دیروز برگزار شد و در پایان میزبان با برتری 6 بر4 مقابل شاگردان پژمان درستکار عنوان قهرمانی را به‌دست آورد و آزادکاران ایرانی به نایب قهرمانی بسنده کردند. در جریان مبارزه‌های برگزار شده دیدار دو تیم ایران و آمریکا، در وزن 57 کیلوگرم، رضا مومنی برابر زین ریچاردز با نتیجه 6 بر 2 تن به شکست داد تا نخستین مبارزه به سود آمریکا به پایان برسد.
در وزن 61 کیلوگرم ابراهیم الهی دارنده مدال طلای نوجوانان جهان در مدت زمان 2 دقیقه و 30 ثانیه با نتیجه 10 بر صفر مقابل ست گراس شکست خورد تا دومین مبارزه نیز به سود آمریکا به پایان برسد.
در وزن 65 کیلوگرم، رحمان عموزاد دارنده مدال طلای جهان در یک مبارزه سخت و نفسگیر برابر دیاکومیهالیس دارنده مدال نقره جهان با نتیجه 5 بر 4 به برتری رسید تا اولین برد را نصیب ایران کند. عموزاد در فینال رقابت‌های جهانی 2022 نیز برابر این حریف آمریکایی با نتیجه 13 بر 8 صاحب پیروزی شده بود.
در وزن 70 کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی دارنده مدال نقره جهان با نمایشی ضعیف و دور از انتظار مقابل آلک پانتالئو با نتیجه 4 بر 3 شکست خورد تا سومین پیروزی نیز از آن آمریکایی‌ها شود.
در وزن 74 کیلوگرم، محمدصادق فیروزپور دارنده مدال طلای امیدهای جهان در یک مبارزه سخت مقابل جیسون نولف قهرمان پان آمریکن با نتیجه 2 بر یک به برتری رسید تا دومین پیروزی را از آن تیم ایران کند.
اما در وزن 79 کیلوگرم، علی سوادکوهی دارنده مدال‌های طلای آسیا و برنز امیدهای جهان در یک مبارزه حساس برابر جردن باروز دارنده 7 مدال طلای جهان و المپیک به روی تشک رفت و در پایان در یک مبارزه دیدنی با نتیجه 6 بر 6 به برتری رسید تا به یک برد ارزشمند برای ایران برسد و اولین کشتی‌گیر ایران نام بگیرد که موفق به شکست این کشتی‌گیر عنوان دار آمریکایی شده است. تایم نخست این مبارزه 4 بر صفر به سود باروز به پایان رسید. حضور سوادکوهی در این مبارزه در شرایطی بود که محمد نخودی دارنده مدال نقره جهان که او نیز تجربه شکست مقابل باروز را دارد در ترکیب تیم ایران حضور داشت.
اما در وزن 86 کیلوگرم، علیرضا کریمی دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان مقابل زاهید والنسیا دارنده مدال نقره جوانان جهان با نتیجه 4 بر 3 شکست خورد تا آمریکایی‌ها صاحب چهارمین پیروزی شوند.
در وزن 92 کیلوگرم، امیرحسین فیروزپور دارنده مدال طلای امیدهای جهان مقابل ناتان جکسون کشتی‌گیر سیه‌چرده آمریکا به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه 8 بر 4
شکست خورد تا آمریکایی‌ها به پنجمین برد مقابل 3 برد ایران برسند.
اما در وزن 97 کیلوگرم، در شرایطی که امیرعلی آذرپیرا نماینده ایران در این وزن بود، با تصمیم کادر فنی تیم ملی، کامران قاسمپور آزادکار وزن 92 کیلوگرم ایران در یک مبارزه سخت و سرنوشت ساز مقابل کایل اسنایدر دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه 5 بر صفر مقابل این کشتی‌گیر پر قدرت آمریکایی تن به شکست داد تا آمریکایی‌ها با کسب ششمین پیروزی، عنوان قهرمانی خود در جام جهانی را قطعی کنند.
در آخرین مبارزه دیدار فینال نیز امیررضا معصومی دارنده مدال‌های طلای نوجوانان و امیدهای جهان مقابل‌ هایدن زیلمر به روی تشک رفت و در پایان با اقتدار و با نتیجه 6 بر یک به برتری رسید تا ایران صاحب چهارمین پیروزی مقابل آمریکا شود و کار دو تیم در مجموع با برتری 6 بر 4 آمریکایی‌ها به پایان برسد.
نتایج مبارزه‌های انفرادی این دیدار به شرح زیر است:
* وزن 57 کیلوگرم: رضا مومنی 6- زین ریچاردز 2
* وزن 61 کیلوگرم: ابراهیم الهی صفر- ست گراس 10
* وزن 65 کیلوگرم: رحمان عموزاد 5- جان دیاکومیهالیس 4
* وزن 70 کیلوگرم: امیرمحمد یزدانی 3- آلک پانتلائو 4
* وزن 74 کیلوگرم: محمدصادق فیروزپور 2- جیسون
نولف یک
* وزن 79 کیلوگرم: علی سوادکوهی 6(برنده)- جردن
باروز 6
* وزن 86 کیلوگرم: علیرضا کریمی 3- زاهید والنسیا ۴4
* وزن 92 کیلوگرم: امیرحسین فیروزپور 4- ناتان جکسون 8
* وزن 97 کیلوگرم: کامران قاسمپور صفر- کایل اسنایدر 5
* وزن 125 کیلوگرم: امیررضا معصومی 6-‌هایدن زیلمر یک
پیش از این نیز تیم منتخب جهان با برتری ۸ بر ۲ مقابل گرجستان، به عنوان سومی این رقابت‌ها رسید.
حاشیه‌سازی برای تیم ملی
این نمایش قابل قبول در شرایطی برای تیم ملی کشتی آزاد ایران به‌دست آمد که پیش از حضور در رقابت‌ها میزبان به دلایل غیرورزشی تا توانست برای حضور تیم کامل ایران در رقابت‌ها مانع ایجاد کرد آن هم در شرایطی که شعار «جدایی ورزش از سیاست» تکیه کلام همیشگی آنهاست. هر چند تیم ملی در نهایت با ترکیب کامل راهی آمریکا شد اما کارشکنی‌های بسیاری از جانب میزبان رخ داد.
در طول برگزاری رقابت‌ها نیز برخی افراد با حضور در هتل محل اقامت کشتی‌گیران برای ملی‌پوشان و کادر فنی ایران اقدام به حاشیه‌‌‌سازی کردند و سعی داشتند با سؤالات غیرورزشی تمرکز سرمربی تیم ملی کشتی آزاد را به‌ هم بریزند اما واکنش مناسب درستکار آنها را نقره‌داغ کرد.
همچنین در خلال برگزاری مسابقات جام جهانی کشتی آزاد 2022 برخی افراد قصد داشتند با پرچم غیرواقعی ایران در سالن محل برگزاری مسابقات حضور پیدا کنند که اجازه چنین کاری به آنها داده نشد. روز شنبه نیز ویدئویی منتشر شد که در آن خبرنگار صدای آمریکا (VOA) سؤالات سیاسی از کامران‌ قاسم‌پور و رحمان عموزاد پرسید ولی این دو ورزشکار در پاسخ به سؤالات مطرح شده گفتند سرباز ایران هستند و برای شاد کردن دل مردم تلاش می‌کنند.
سوادکوهی طلسم را شکست
نقطه عطف تیم ملی کشتی آزاد ایران در دیدار فینال، برتری سوادکوهی برابر جردن باروز بود. اواخر تابستان امسال بود که جردن باروز توانست محمد نخودی را در فینال قهرمانی جهان شکست داده و روند شکست‌ناپذیری خود مقابل حریفان ایرانی را همچنان تداوم بخشد؛ این چهاردهمین پیروزی باروز در چهاردهمین مبارزه با یک حریف ایرانی بود که او در واکنش به آن گفته بود: «امیدوارم بعد از این هم نتوانند شکستم دهند.» این طلسم اما بالاخره شکسته شد؛ آن هم در خانه جردن.
بامداد دیروز و در جریان دیدار پایانی جام جهانی کشتی آزاد بین ایران و آمریکا، شاهد شکسته شدن طلسم باروز به دست کشتی‌گیر جوان ایرانی بودیم. علیرضا سوادکوهی آزادکار دسته 79 کیلوگرم ایران در روزی که حریف آمریکایی مثل همیشه از نظر بدنی در اوج آمادگی به سر می‌برد، موفق به انجام کاری شد که خیلی از بزرگان کشتی موفق به انجام آن نشده بودند.
او در مبارزه با باروز با حوصله نشان داد و با تقسیم انرژی در طول زمان کشتی، توانست حریف سرسخت خود را تا لحظه آخر مقهور برنامه ویژه خود کند. این کشتی با نتیجه 6-6 به پایان رسید و سوادکوهی به خاطر کسب امتیاز درشت، پیروز آن لقب گرفت. او در لحظه پایان کشتی در حالی که در پوست خود نمی‌گنجید، ابتدا به آغوش درستکار پرید و سپس جشن خود را همراه با دیگر اعضای تیم ملی ایران که بی‌وقفه برایش دست می‌زدند، برپا کرد.
باروز چندی پیش در مورد شکست ناپذیری مقابل ایرانی‌ها با اشاره به سبک کشتی خود گفته بود: «شیوه کشتی من متفاوت و مقاومت در برابر سرعت آن، سخت است. برای حریفان ایرانی احترام قائلم و پنج بار تا کنون در فینال به مصاف آنها رفته‌ام که نشان از قدرت بالایشان دارد.»
ستاره کشتی آزاد آمریکا حالا بعد از 14 مبارزه و در کشتی شماره 15 اولین باخت خود را مقابل یک حریف ایرانی متحمل شد تا قبل از خداحافظی‌اش از ورزش حرفه‌ای، یک صفر مهم از کارنامه‌اش حذف شود؛ صفری که برای ما ایرانی‌ها خیلی اهمیت داشت چرا که دوست نداشتیم برای همیشه حسرت نبردن این اعجوبه کشتی دنیا را با خود داشته باشیم.
باروز طی سال‌های گذشته و در رویدادهای مختلف در مجموع 14 مرتبه مقابل صادق گودرزی، عزت الله اکبری، پیمان یاراحمدی، مرتضی رضایی قلعه، علیرضا قاسمی، سیدعلی موسوی، مصطفی حسین خانی، محمد نخودی و علی سوادکوهی، صاحب پیروزی شده بود اما این بار برابر علی سوادکوهی در خانه تن به شکست داد.
تمجید اتحادیه جهانی کشتی
 از درخشش کشتی‌گیر ایران
اما این اتفاق مهم واکنش اتحادیه جهانی کشتی را به دنبال داشت تا جایی که نوشت: جردن باروز تاکنون هرگز در خانه از یک کشتی‌گیر غیرآمریکایی شکست نخورده بود. او تاکنون در جام جهانی نیز شکست نخورده بود. هیچ کشتی‌گیر ایرانی تا به حال او را شکست نداده بود اما همه چیز زمانی تغییر کرد که علی سوادکوهی از ایران موفق شد مقابل باروز با نتیجه 6 بر 6 به برتری برسد.
سوادکوهی اولین کشتی‌گیر ایرانی بود که قهرمان المپیک 2012 را شکست داد، ماموریتی خاص که حدود 15 سال طول کشید. تاکنون تنها 5 کشتی‌گیر در جهان موفق به شکست جردن باروز شده‌اند و علی سوادکوهی قهرمان آسیا نیز به این لیست اضافه شد.
اتحادیه جهانی کشتی در ادامه خاطرنشان کرد: البته شاهکار سوادکوهی برای قهرمانی ایران در جام جهانی کافی نبود زیرا در نهایت ایران با نتیجه 6 بر 4 برابر آمریکا شکست خورد و آمریکا در 2022 با عملکردی تماشایی به عنوان قهرمانی مسابقات جهانی بلگراد و جام جهانی دست یافت. سوادکوهی در این مبارزه توانست زمان را مدیریت کند، او به چیزهای غیر قابل تصور دست یافته بود. او می‌دانست که این پیروزی در خاک ایالات متحده اتفاقی خاص است.
سوادکوهی پس از این پیروزی گفت: به دنبال این بودم که حرکت رو به جلو داشته باشم. از دقیقه اول می‌دانستم که او در طول مبارزه اشتباه خواهد داشت. خوشحالم که اولین ایرانی هستم که باروز را شکست دادم و مهم‌تر از آن این است که توانستم در کشورش او را شکست بدهم. از حمایت مردم ایران و اعتماد مربیان تیم ملی به ویژه پژمان درستکار تشکر می‌کنم. او انرژی زیادی به من داد و معتقد بود که پیروز این مبارزه خواهم شد.
ریسک کادرفنی جواب نداد
اما یکی از نکات عجیب دیدار فینال حضور کامران قاسمپور آزادکار وزن 92 کیلوگرم ایران و دارنده 2 مدال طلای جهان، در وزن 97 کیلوگرم و تقابل با کایل اسنایدر چهره مطرح و عنوان‌دار کشتی جهان و المپیک بود؛ تصمیمی ناگهانی از سوی سرمربی تیم ملی که با شکست 5 بر صفر قاسمپور همراه شد.
شکست قاسمپور برابر اسنایدر در شرایطی به‌دست آمد که با توجه به 2 کیلوگرم ارفاق وزن در رقابت‌های جام جهانی، قاسمپور با داشتن وزنی در حدود 90 کیلوگرم و حتی کمتر، حدود 10 کیلوگرم از حریف پر قدرت آمریکایی وزن کمتری داشت و همین موضوع باعث شد چهره شاخص کشتی ایران و جهان برابر اسنایدر حرفی برای گفتن نداشته باشد.
با توجه به وزن غیرالمپیکی 92 کیلوگرم و همچنین اهمیت حضور قاسمپور در المپیک 2024 پاریس، کادر فنی تیم ملی که نمی‌خواهد شاهد رقابت حسن یزدانی و قاسمپور در وزن 86 کیلوگرم باشد، برای نخستین بار این کشتی‌گیر را در فینال جام جهانی مقابل کایل اسنایدر به عنوان بخت اصلی کسب مدال طلای المپیک در غیاب عبدالرشید سعدالله یف روس، در وزن 97 کیلوگرم به میدان فرستاد که این تجربه با اولین شکست قاسمپور در یک میدان خارجی همراه شد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

برج آزادی به رنگ ایران شد

پیروزی تیم ملی فوتبال مقابل ولز

تفاوت سرودها

مظلومیت رهبر ایران و زبان درازی معاندان سر زیر برف

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.