سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / قدرت ملت ایران باعث شد تا فشار حداکثری شکست فاحش خورد/ دشمن گزینه ای روی میز ندارد/ شهید آرمان تنها اسمش آرمان نیست بلکه تمام وجودش آرمان است

قدرت ملت ایران باعث شد تا فشار حداکثری شکست فاحش خورد/ دشمن گزینه ای روی میز ندارد/ شهید آرمان تنها اسمش آرمان نیست بلکه تمام وجودش آرمان است

دکتر سعید جلیلی، نماینده رهبر انقلاب در شورای‌عالی امنیت ملی، روز یکشنبه در سفر به گیلان در اجتماع مردمی پاسداشت شهدای مدافع امنیت، به ایراد سخنرانی پرداخت. همچنین در بخش دیگر این مراسم، از خانواده دو شهید گیلانی مدافع امنیت، تجلیل شد.

  دکتر سعید جلیلی روز یکشنبه ۱۳ آذر ماه در سفر به استان گیلان و در اجتماع مردمی پاسداشت شهدای مدافع امنیت به ایراد سخنرانی پرداخت.

یکی از نکات مهم در تحلیل یک پدیده؛ جدا تحلیل نکردن آن از گذشته و آینده است. شاید نونهالان، جوانان و نوجوانان ما با گذشته این پدیده زیاد آشنا نباشند و آن را درک نکرده باشند، اما کسانی که سن آن ها اقتضاء دارد این موضوع را به خوبی در ذهن و خاطره و تجاربشان دارند که از وقتی که ملت ما حرکتی را شروع کرد که شعار آن استقلال، آزادی با مطالبه جمهوری اسلامی بود با مخالفت هایی روبرو شد.

این حرکت، حرکتی نبود که کسانی که در برابر ملت ما قرار داشتند به آن خوشامد بگویند. از روز اول تمام تلاش‌شان را کردند که چنین حرکتی شکل نگیرد.
این را زیاد شنیده‌اید که از همان فردای ۲۲ بهمن ۵۷ حرکت هایی در نقاط مختلف کشور صورت گرفت از داخل و خارج و همچنین کسانی که نمی‌خواستند چنین حرکتی در کشور ما شکل بگیرد. این اشخاص با تمام توان و امکانات‌شان (از هیچ تلاشی برای مقابله با حرکت مردم ما) مضایقه نکردند.
حال اگر بخواهم آن‌ها را توضیح دهم که شما بهتر میدانید ما در همان دوسال اول انقلاب شاهد حرکت‌های تروریستی و مقابله با انقلاب بودیم.
حرکت های تجزیه طلبانه و ترورها که آغاز شد تنها ۱۷هزار نفر از مردم از رئیس جمهور و نخست وزیر گرفته تا مردم کوچه و بازار از ائمه جمعه بزرگوار گرفته تا کسانی که مسئولیت هایی داشتند و در مساجد فعال بودند بوسیله ترور به شهادت رسیدند.
و پس از آن، حرکت سنگین و بزرگ آن‌ها تحمیل جنگ بود آن هم نه یک روز و دوروز بلکه ۸سال! جنگی را تحمیل کردند که همین استان سهمش از آن جنگ سالی ۱۰۰۰شهید بود و هشت هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد.
دشمن اینگونه نبود که شما یک حرکتی کرده باشید و به آن خوشامد بگوید و فرش قرمز پهن کند بلکه بالعکس، هرچه در توانش بود انجام می‌داد پس از آن هم همانطور که در خاطر جوان‌هاست تا همین امروز به صراحت بیان می‌کردند که اگر ترور و جنگ نشد سخت ترین تحریم ها و فشار های اقتصادی را به مردم تحمیل می‌کنیم.
راهکار دشمن در مقابله با ملت ایران فقط در حرف زدن نبود، بلکه تا جایی که می‌توانستند عمل کردند
اینها اظهارات من نیست بلکه عین اظهارات آن‌هاست، ادعا نیست! می‌گفتند راهبرد فشار حداکثری و در این حرفشان استثناً صادق بودند و فشار حداکثری را هم اعمال و هم اعلام می‌کردند و اگر امکانی داشتند برای فشار حداکثری بر این ملت، ابایی از آن نداشتند. از ندادن یک پانسمان زخم برای کودکان گرفته تا چیزهای دیگری که شما بهتر میدانید.
این حرکت ها انجام شد و توسط آن‌ها اعلام شد، به صراحت! نه توسط  یک روزنامه نگار، بلکه مقامات رسمی‌شان در موضع گیری‌های رسمی اعلام کردند که فشار حداکثری شکست فاحش خورد. این ادعای من نیست عین اظهارات آن هاست.
چه چیزی در برابر آن‌ها بود؟ چرا آن‌ها به تعبیر خودشان شکست فاحش خوردند؟ آیا اگر آن‌ها یک جنگ بزرگ و طولانی به ما تحمیل کردند(و شکست خوردند)، توپ و تانکمان بیشتر بود؟
آیا اگر آن‌ها فشار اقتصادی یا حداکثری را تحمیل کردند ابزارش را نداشتند؟ چرا که به گفته خودشان از همه ابزاری که در اختیارشان بود استفاده کردند.
تحریمی که می‌کردند اینگونه نبود که به فلان کشور بگوید من با ایران میخواهم روابط اقتصادی‌ام را قطع کنم، میخواهم فلان جنس را به او نفروشم.
کشوری که خودش را قدرت دنیا می‌داند می‌گفت نه تنها من، بلکه هرکشوری در هرگوشه دنیا هر شهروندش اگر بخواهد از ایران حتی یک بشکه نفت بخرد او را جریمه خواهیم کرد. این عین برنامه‌های آن‌ها بود این تنها یک اعلام موضع نبود، این‌ها را عملیاتی کردند.
این قوانین تحریم این دستورات اجرایی این دستورالعمل‌های خزانه داری آمریکا را که می‌بینید مشاهده می‌کنید که با تمام توان روی آن کار می‌کردند  و راه می‌افتادند در کشورهای دنیا که ببیند کدام کشور از شما خرید کرده آن را جریمه و تحریم کنند. یکی از بانک های فرانسه  یک کار اقتصادی با ایران انجام داده بود ۸ میلیارد دلار جریمه‌اش کردند.
راهکار آن‌ها در مقابله با ملت این نبود که گفتند اما عمل نکردند، بلکه تا جایی که می‌توانستند عمل کردند.
حال چرا این را عرض میکنم که چرا نتوانستند موفق بشوند؟ چه قدرتی در برابرشان بود که در جنگ و ترور و فشار اقتصادی ناکام ماندند آن قدرت چیست؟ ملت ایران!
ملتی که می‌ایستد و نمی‌ترسد
آن‌ها در محاسباتشان این مولفه را نداشتند که اگر ملتی ظرف ایمان و آرمان بشود، ایرانی شکل بگیرد مملو از ایمان و آرمان چه قدرتی تولید می‌شود چه فرصت‌هایی ایجاد می‌شود. چون آن‌ها در دنیا فقط ایران را هدف نداشتند بلکه کشورهای دیگر را هم در نظر دارند. به همین خاطر سعی کردند تا اگر حرکتی بر خلاف میل آن‌ها است آنرا ساکت کنند و خیلی جاها موفق شدند، حتی در خود ایران در سال ۱۳۳۲ دیدید که دولتی آمد که نفت را ملی کرد و با کودتا آن را برداشتند.
در جاهای دیگر هم چنین کارهایی کردند همین جوانان شاهدند که در  همین ۱۰ سال گذشته در مصر چه کردند. ملتی یک حرکتی کرد و دیکتاتور را ساقط کرد، انتخاباتی شکل گرفت کسی را انتخاب کردند و به راحتی آنرا کنار گذاشتند.
چرا در ایران موفق نشدند؟
آن‌ها یک چیزی را در محاسباتشان نداشتند نتوانستند بفهمند چه چیزی قدرت تولید می‌کند.
 آن‌ها ابزارشان چیست؟
ذٰلِكُمُ الشَّيطانُ يُخَوِّفُ أَولِياءَهُ
شیطان ابزارش ترساندن است اما نمی‌دانستند ایران ملتی است که می ایستد و نمی ترسد ملتی است که می‌ایستد، مقاومت می‌کند و پیشرفت می‌کند.
آن‌ها این را در محاسباتشان نداشتند تمام توانشان را می‌گذاشتند، برای مثال اولین تحریم‌ها را روی مسائل نظامی گذاشتند بعد دیدند که اتفاقا همان کشوری که او به دنبال این بود که روزی در سیم خاردار اورا تحریم کند امروزه به نقطه ای رسیده است که می‌گویند بله ما نگران این هستیم که ایران سلاح پیشرفته به کشورها بدهد!
این سیر چگونه طی شده؟چگونه توانسته‌اید به این نقطه برسید؟ او تمام توانش را می‌گذارد که سیم خاردار به تو ندهد امروزه می‌گوید معادلات فلان جنگ با حضور ایران تغییر پیدا می‌کند این قدرت چگونه تولید شده؟
این ها حرف های ما نیست حرف های دو هفته اخیر رسانه‌های خودشان است
دشمنان شاهد بودند که از دهه هفتادی‌ها حججی‌ها و کوچک‌زاده‌ها بیرون می‌آید و حالا نگران هستند که این حرکت‌ها دوباره تکرار بشود
اولین تحریم‌ها را برای مثال روی این می‌گذارد که شما هسته‌ای نشوید می‌گوید که بله این کشور نباید هیچ بهره‌ای از فناوری هسته‌ای داشته باشد حتی اگر فعالیت ما صلح آمیز باشد با مخالفت آن‌ها مواجه می‌شویم.
اولین فشارها را روی آن می‌گذارد بعد خودش اعتراف می‌کند که ایران امروزه جزو ۱۱ کشوری است که چرخه سوخت هسته‌ای دارد. این را از کجا دارد؟
تحریم را سفت و سخت اعلام کرده اند تا ایران نتواند آن را از جای دیگر بگیرد
چه کسی آن را به دست آورده است؟ دانشمند مومن فیزیکدان نماز شب خوان، شهید شهریاری. شهید فخری‌زاده
برای چه؟ برای آن که نترسیدند و زمانی که  دشمنان نام آن‌ها را در فهرست ترور گذاشتند در مقابل آن ها ایستادند.
قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا
بعد می‌بیند امروز اینگونه شده که او مجبور است با همه توانش، می‌بینیم که ۱۸ روز وزرای خارجه را جمع می‌کند که تعداد سانتریفیوژها را تعیین کند. این قدرت از کجا تولید می‌شود؟
طبیعی است وقتی قدرت تولید شود و به پشت خیمه دشمن برسیم، وقتی که زور کارساز نشود تزویر را به کار می‌گیرند. ۲۵۰ شبکه ماهواره‌ای را فقط برای فضای ایران فعال می‌کند. کسی که از دادن پانسمان و دارو اجتناب می‌کند این ۲۵۰شبکه را برای پر کردن اوقات فراغت میدهد؟ برای چیست؟ ایجاد تردید!
اگر احساس کند که او یک موفقیتی به دست آورده و بوسیله تزویر می‌تواند آنرا از بین ببرد و از طریق آن بتواند ایجاد تردید کند تمام توانش را می‌گیرد که اگر نسلی آمد و این حماسه را ایجاد کرد و موفق شد دیگر تکرار نشود(نسل شهریاری ها و..) چه کار میکند؟ تمام این حرکت‌هایی که در فضای مجازی، تبلیغات ماهواره و رسانه دارد برای این است که تردید ایجاد کند می‌بیند که این قدرت را که هنوز اول سحر آن است.
تُؤتي أُكُلَها كُلَّ حينٍ بِإِذنِ رَبِّها
و چه می‌شود؟ اون نگران این است که این نسل تکرار بشود نگران اینکه همان نسل با همان روحیه تجدید و تکرار شود.
۸سال جنگ در سوریه راه می‌اندازد، هدفش مشخص بود. حرکتشان یک شروع بود پایان نبود و می‌خواست به وسیله آن به اهداف دیگری برسد.
اوباما روزی که کاخ سفید را ترک کرد کارنامه اش را که مرور می‌کرد گفت من در این ۸سال در سوریه نتوانستم موفق شوم چون ایران در آن جا اراده اش در برابر اراده ما بود.
شاهد بودند که از دهه هفتادی ها حججی ها و کوچک زاده ها بیرون می آید
برای آن ها این سنگین است حالا نگران چیست؟ که این حرکت ها دوباره تکرار بشود
این را من بگویم عزیزان که در تاریخ هم که مشاهده می‌کنیم وقتی دشمن مشاهده می‌کند از فشار و جنگ نمی‌تواند نتیجه بگیرد از این حرکت‌ها استفاده می‌کند. همانطور که در زمان امیرالمومنین(ع) این حرکت‌ها، امثال قرآن بر سر نیزه و پیراهن عثمان و این دست اتفاقات شکل گرفت و همه این کارها را کردند و زمانی که به موفقیت نرسیدند حرکت‌هایی را شروع کردند که از آن به عنوان «غارات» یاد شده است.
شروع به غارت کردن سرزمین های تحت حکومت حضرت امیر و شبیخون زدن و ایجاد ناامنی کردن می‌کردند.
در دستورات آن‌ها هست که «تو قرار نیست جنگ بکنی فقط باید ناامنی ایجاد کنی و فرار کنی، القا ناامنی کنی». این نشانه استیصال است وقتی که دیگر هیچ گزینه ای ندارند.
امروز دشمنی که هرروز می‌گفت فلان گزینه روی میز است گزینه ای روی میز ندارد. گزینه نظامی را که همان ابتدا استفاده کرد. گزینه فشار اقتصادی را که استفاده کرد و به گفته خودش شکست فاحش خورد امروز همان فرمول تاریخی تکرار میشود.
القای ناامنی؛ بزن، فرار کن و وقتی تورا گرفتند بگو جوگیر شدم
همان حرکت را که القای ناامنی است می‌خواهد دوباره اجرا کند این نشانه استیصال است این نشانه شکست و نشانه این است که دیگر گزینه‌ای روی میز باقی نمانده است.
کسی که با موشک‌های کذا و تحریم‌های فلج کننده نتوانست به نتیجه برسد امروز می‌خواهد با چاقو کشی به نتیجه برسد؟ امروز میخواهد با فحاشی و هتاکی به نتجه برسد، این نشانه چیست؟ نشانه شکست فاحش مجدد اوست. اما او یک چیز را محاسبه نکرده و دوباره دچار خطای محاسباتی همیشگی اش شده، آن خطا چیست؟
او فکر می‌کند اگر در دوره‌ای گروهی توانستند با حرکت مقابله با حق، با القای ناامنی مقصود خود را پیاده کنند من هم می‌توانم. این را می‌دانید که حضرت امیر این جمله مشهور که می‌فرمایدکه والله اگر مرد مسلمانی از غصه دق کند جا دارد و آنرا نباید ملامت کرد مربوط به دوره غارات است.
افرادی غارت می‌کردند و متعرض امنیت مردم می‌شدند و برای القای ناامنی بیشتر، بر زن و بچه تاکید بیشتری داشتند .
حضرت امیر در آن جا این جمله را بیان می‌کند که دو وجه دارد یکی آن که او متعرض بشود و  دوم اینکه بدون هیچ هزینه‌ای فرار کند.
آنچیزی که امروزه در محاسبات آن‌ها دیده نمی‌شود همین است اینجا آن صدق گواهی حضرت امام است که امام در وصیت نامه‌شان شهادت می‌دهد که مردم ایران در این عصر از مردم زمان حضرت امیر بهتر هستند. امام اهل تعارف نبود جملاتش دقیق بود.
چرا امام این را بیان کرد؟ امام می‌دید ملتی که قیام کرده است که تنها مختص به دهه شصت نیست بلکه دهه هفتاد و هشتاد را هم شامل می‌شود
امروزه شهید علی وردی و شهید عجمیان و شهید حمزه علی‌نژاد را دارد که با تمام وجود می ایستند. شهیدمجید یوسفی و  شهیدحمید پورنوروز.
آن‌ها این را محاسبه نکردند و فکر می‌کردند مثل همیشه است که اگر جمع نشد با غارتگری عمل می‌کنیم. اینجاست که باید به این شهدا افتخار کرد. این تعارف نیست می‌بیند که در دفاع از این حرکت با آرمان و ایمان، تمام وجودش را تقدیم می‌کند. شهید آرمان تنها اسمش آرمان نیست تمام وجودش آرمان است.
زندگی شهید عجمیان را ببینید که با تمام توان می ایستد و دفاع می‌کند. دشمن از چه نگران است؟
می‌بیند به نقطه‌ای رسیده که گزینه قابل توجهی برای روی میز گذاشتن ندارد مگر چاقو کشی و هتاکی!
اگر ملتی ۴۰سال توانسته است در برابر موانع جدی همچون ۸سال جنگ، ۱۷هزار شهید، ترور و فشار حداکثری اقتصادی بایستد و به موفقیت برسد این گزینه ها دیگر کارایی ندارد پس وقت شتاب گرفتن آن است.
این ملت می‌تواند حرکت پیش رونده خودش را شتاب بدهد و از موانع عبور کند
او می‌فهمد که اگر این جوان و این ملت موفق، حالا که دشمن به استیصال رسیده اگر بخواهد زخم های موجود را التیام ببخشد ضعف ها را برطرف کند و حماسه هایی که در دفاع مقدس ایجاد کرده در اقتصاد و کشاورزی و صنعت ایجاد کند موفق خواهد شد.
تُؤتي أُكُلَها كُلَّ حينٍ بِإِذنِ رَبِّها
می‌فهمد که به چه نقطه‌ای رسیده‌ایم. لذا خواهش من از همه عزیزان و جوانان و اساتید این است که به جد امروز روزی است که باید نقطه ای که در آن هستیم را تحلیل کنیم. گذشته‌ای که داشته و آینده ای را که خواهد داشت.
او می‌خواهد وقتی به پشت خیمه او رسیدید شمارا دچار تردید کند او امروز خودش اذعان دارد که کاری نمی‌تواند بکند. مدام مسائل ایران را مدنظر دارند، این طبیعی است؟
اینکه از شرقی ترین نقطه دنیا در استرالیا نخست وزیرش در مورد مسائل ایران اطلاعیه بدهد تا غربی ترین نقطه در کانادا نخست وزیرش در تظاهرات مربوط به ایران شرکت کند، این‌ها طبیعی است؟
اینکه رئیس جمهور فرانسه با یک دلقک عکس یادگاری بگیرد که بر ایران فشار بیاورد اینکه صدراعظم آلمان ۵ دقیقه فیلم در مورد ایران صحبت کند. چه اتفاقی افتاده؟ آن‌ها نگران حقوق بشر و زن هستند؟
روزی که در کردستان و سردشت توسط سلاح‌های آلمان بمباران شیمیایی شد این‌ها حتی حاضر به صدور یک قطعنامه و بیانیه نشدند هزاران نفر انسان مجروح و شهید شد حالا طرفدار مردم کردستان شده اند؟
اینها که یک سری افسانه نیست بلکه واقعیتی است که هنوز مردم به خاطر دارند و و بسیاری از افراد مواجه شده با آن اتفاقات، هنوز در بین ما هستند، حال اینها طرفدار آزادی و مخالفت خشونت شده اند؟ اینها با این سابقه و رفتار مشخص برای چه چیزی از این حرکت حمایت میکنند؟
آمریکا اعلام می‌کند می‌خواهم از آزادی ملت ایران دفاع کنم
لطیفه های تاریخی!
کسی که در این کشور حتی امروزه بدترین جنایت ها را انجام می‌دهد فارغ از گذشته، یک دارو را تحریم می‌کند و به گفته خودش تحریم های فلج کننده به کار می‌برد؟ تحریم‌های فلج کننده علیه کیست؟ خود او به صراحت بیان می‌کند فشار حداکثری، فشار حداکثری یعنی چه؟ او طرفدار آزادی است؟؟ این نقطه که باید آنرا بشناسیم نقطه‌ای است که همه آن ها یه استیصال رسیده‌اند و به بدترین شکل گزینه هایشان را علیه ما استفاده کردند.
شاه مقبور سعودی در رسانه اعلام کرد که فقط سعودی در جنگ ۳۰ میلیارد دلار به صدام کمک کرد و تازه این چیزی بود که در رسانه اعلام شد.
و بعد می‌بیند که قدرتی ایستاد و هیچ یک از سلاح‌های آمریکایی و فرانسوی و سعودی نتوانست این ملت را از پای درآورد. با گذشت ۳۰ سال از دفاع مقدس حتی جرئت نمی‌کنند یک وجب از خاک ما را چپ نگاه کنند چون تجربه کرده‌اند.
فشار اقتصادی از فردای انقلاب شروع شده از همان ابتدا تحریم ها آغاز شد تا جایی که به حالت حداکثری رسید و خودشان بیان کردند که این فشار حداکثری شکست فاحش خورد. حال چه گزینه ای برای آن‌ها وجود دارد؟ اکنون با چاقو و فحش و هتاکی می‌خواهند موفق شوند. این نشانه استیصال است.
او متوجه است که یک قدرتی در حال شکل گرفتن است که تنها مقاومت نمی‌کند بلکه پیشرفت می‌کند و به همین بسنده نمی‌کند بلکه الگو می‌شود و تکثیر می‌شود. این اجتماع آن‌ها برای چیست؟ غیر از این است که احساس خطر کرده و در یک بن بست و استیصال گیر کرده اند؟
بحث این است که همه ما باید امروز این نقطه و مختصات آن را بدانیم و بدانیم با چه هزینه‌ای به اینجا رسیده‌ایم
همین استان ۸هزار شهید تنها در دفاع مقدس داده است. لنگرود در یک روز ۶۰شهید داده است، اینهاست که محاسبات او را بهم زد و او را دچار استیصال کرد. از همینجا حرکتی شروع میشود که می‌خواهد این موفقیت را متوقف کند.
یک سرود را نمی‌توانند تحمل کند!
این یک حرکت عمیق است او می‌فهمد که در جنگ سخت و نیمه سخت اگر ملت میتواند در مقابل او بایستد به اتکای قدرت نرم است حال می‌خواهد در جنگ نرم با ملت مقابله کند، پس مشخص است که پیشاپیش شکست خورده است
اینجاست که او می‌فهمد که اگر این موفقیت بتواند تثبیت شود و بتواند زخم‌های خودش را التیام دهد و ضعف‌هایی که در اقتصاد و اشتغال و کشاورزی و صنعت و… وجود دارد را خودش مرمت و ترمیم کند چه قدرتی شکل میگیرد، با وجود این همه موانع در ۴۰ سال می‌دید که این کشور دارد پیشرفت می‌کند.
نخست وزیر اسبق ایتالیا به بنده میگفت شما فقط مقاومت نکردید بلکه پیشرفت کردید. می‌گفت من هم قبل انقلاب ایران آمده‌ام هم بعد از آن، مسائل شما را دنبال می‌کنم و حرکت را متوجه می‌شوم. یکی از وزرای خارجه اروپایی می‌گفت حرکتی که شما انجام دادید این فشاری که علیه شماست اگر شش ماه علیه دولت ما باشد ما دوام نمی‌آوریم.
عرض من این است که این را قدر بدانیم و دقیق بشناسیم. این میراث بزرگی که نویدبخش یک آینده بزرگ و پرشکوه است این به معنی نبود ضعف‌ها و چشم بستن بر آن‌ها نیست بلکه حالا فرصت این است که باید ضعف‌ها را برطرف کرد. الان نوبت آن است که ایرادها در همه موضوعات توسط خود ملت رفع شود. ملتی که چنین حرکتی کرده که قدرت‌ها را که در طول تاریخ همواره به ایران طمع داشته‌اند که همین استان با میرزا کوچک خان را در یاد دارد امروزه می‌بیند با تمام قوایش هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.
یکی از نویسندگان آمریکایی گفته بود که روسای جمهور آمریکا در یک حرف با امام متفق القولند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. او می‌فهمد که چه قدرتی در حال شکل گرفتن است که با ورود به جنگ و علم و فناوری و..چه موفقیتی را شکل می‌دهد. همین موفقیت های چندماه اخیر که ایران جزو چند کشور برتر جهان است را مشاهده کنید که نمونه‌ای از اینهاست. آن ها می‌دانند با ظهور آن چه تمدنی شکل می‌گیرد.
انشالله همه ما بتوانیم به خوبی وظیفه خودمان را در این میراث ارزشمندی را که به ارث بردیم، در این نسلی که بارها تکرار خواهد شد و حماسه‌ها تکرار خواهد کرد، انجام دهیم و انشالله آینده سربلندی در انتطار این ملت است. همانطور که امثال علی نژادها، علی وردی‌ها و پورنوروزی‌ها انجام دادند، ما هم در وظیفه خودمان آگاهی و اقدام لازم را در زمان خودش داشته باشیم و انشالله آینده‌ای روز به روز بهتر در انتظار ملت ایران خواهد بود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کشف سازه‌ای مخفی در مجموعه تاریخی قلعه رودخان شهرستان فومن

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان

فلسطین و برجام، دو عبرت تاریخی از اعتماد به اروپا و آمریکا

سعید جلیلی در مجمع ماهیانه «اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان»

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.