سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / درمان‌های ساده / روده تحریک پذیر در کودکان خطرناک است؟

روده تحریک پذیر در کودکان خطرناک است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: روده تحریک پذیر در دسته بیماری‌های عملکردی قرار دارد، اما بیماری خاص و خطرناک نیست.

«امیر حسین حسینی» در شبکه سلامت سیما درباره سندروم روده تحریک پذیر در کودکان گفت: این بیماری که احتمال و دلایل متعددی برای بروز آن مطرح می‌شود (نشانگان یا سندروم) نامیده می‌شود.

وی درباره سندروم روده تحریک پذیر IBS گفت: از علامت‌های اصلی این سندروم درد شکمی همراه با اسهال و یبوست است که باید حداقل به مدت ۴ روز در ماه در فرد وجود داشته باشد، این درد‌ها معمولا با تغییر قوام و تعداد دفعات مدفوع همراه است (البته این در صورتی است که بیماری‌های دیگری در کنار این بیماری وجود نداشته باشد).

فوق تخصص گوارش و کبد کودکان افزود: اگر در کنار علائم سندروم روده تحریک پذیر علائم خطر دیگری مانند رشد کودک خوب نباشد، دفع مدفوع همراه با خون یا بلغم باشد و یا کودک استفراغ‌های مکرر حاوی صفرا داشته باشد، کودک را باید فوری به پزشک رساند، زیرا این علائم در سندروم روده تحریک پذیر وجود ندارد و تشخیص بیماری دیگری خواهد بود.

وی ادامه داد: زمینه ابتلا افراد خانواده- به هم ریختگی میکروب‌های روده‌ای و افرادی که نسبت به درد حساسیت زیادی دارند- از جمله عوامل تاثیر گذار در بروز این بیماری هستند.

فوق تخصص گوارش و کبد کودکان گفت: سن شیوع این بیماری ۶ تا ۱۸ سال است، اما گاهی این علائم در نوزادان دقایقی قبل از دفع مدفوع به شکل دل پیچه و دردر دیده می‌شود که در واقع نوعی سیر تکاملی در نوزاد است در بعضی از نوزادان نیز حالت کولیک داریم که در طیف درد‌های عملکردی قرار می‌گیرد و بیماری خاصی نیست.

حسینی درباره اولین قدم در تشخیص این بیماری افزود: قبل از تشخیص قطعی اولین قدم بررسی بیماری سلیاک (حساسیت به گندم) دفع خون مخفی در مدفوع و انجام آزمایش‌های اولیه خون است، در تشخیص این بیماری به انجام سونو گرافی هیچ نیازی نیست.

وی ادامه داد: در برهه‌های زمانی که استرس وجود دارد مانند قبل از قاعدگی بعد از ابتلا به یک سری از عفونت‌های حاد گوارش میکروبی و یا ویروسی فرد ممکن است به علائم سندروم روده تحریک پذیر دچار شود که به آن سندروم رود ه تحریک پذیر بعد از ابتلا به بیماری گفته می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: رژیم‌های غذایی صنعتی و فرآوری شده مانند آب میوه‌های صنعتی- غذا‌های فست فود و کنسرو‌ها موادی را در روده تولید می‌کنند که به گاز بیشتر در روده منجر می‌شود و درد شکمی را بیشتر می‌کند بنابر این حذف مواد غذایی صنعتی نقش مهمی در کاهش علائم دارد.

حسینی درباره درمان دارویی سندروم روده تحریک پذیر، گفت: کنترل این بیماری راحت نیست بعد ازعوامل تغذیه‌ای استرس و علائم مربوط به روان نقش مهمی در شعله ور شدن این سندروم دارد.

وی با تاکید بر اینکه جلسات روانشناسی در کاهش علائم و کاهش میزان مصرف دارو‌ها نقش مهمی دارد، افزود: وقتی صحبت از بیماری‌های عملکردی به میان می‌آید، کم کردن استرس و عمل به توصیه‌های پزشک نقش مهمی در درمان دارد.

برنامه مادر کودک همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ صبح بصورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بیماری‌های شایع فصل بهار

/ از سرماخوردگی تا آبله مرغان

آثاری برای کودکان غزه

کشتار و مظلومیت کودکان غزه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.