سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / فشار رسانه‌ای آمریکا را وادار به عقب نشینی کرد

فشار رسانه‌ای آمریکا را وادار به عقب نشینی کرد

حساب توییتر رسمی تیم ملی فوتبال آمریکا در اقدامی اهانت آمیز تصویری که از رتبه‌بندی فیفا منتشر کرده، پرچم ایران را تنها با سه رنگ سبز، سفید، قرمز نشان داده و لفظ جلاله «الله» را از پرچم مقدس کشورمان حذف کرده‌است.
 این اقدام تیم ملی آمریکا در حالی اتفاق افتاد که دو تیم قرار است روز سه شنبه در برابر یکدیگر به میدان بروند. به همین دلیل حاشیه سازی رقیب قبل از آغاز سوت مسابقه خبرساز شده است.
در پی این بی اخلاقی صورت گرفته، صفی‌الله فغانپور، مشاور حقوقی رییس فدراسیون فوتبال ایران از پی‌گیری قانونی و شکایت ایران خبر داد.
وی دراین‌باره توضیح داد: «در عرف بین‌المللی احترام به پرچم یک کشور قانون است و همه کشورها موظف به رعایت آن هستند. اقداماتی که در خصوص پرچم جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت خلاف قانون بین‌المللی است و از طرف فدراسیون در کمیته اخلاق فیفا پیگیری می‌کنیم. باید پاسخگو باشند.
 به طور مشخص می‌خواهند با این اقدام‌ها عملکرد تیم ملی ایران را مقابل آمریکا تحت الشعاع قرار دهند که ما باید فعلا تمرکز خود را برای انجام بازی حفظ کنیم. تیم حقوقی فدراسیون با جدیت پیگیر این اقدام آمریکایی‌ها خواهد بود.»

.

رضا شاه‌منصوری، وکیل بین المللی فوتبال نیز در خصوص شیطنت فدراسیون فوتبال آمریکا و حذف آرم «الله» از پرچم کشورمان اظهار داشت: متاسفانه در جام جهانی ۲۰۲۲ شاهد این اتفاقات هستیم و این اولین بار نیست. مشکل و چالشی شبیه به این را با انگلیس هم داشتیم که آن‌ها روی پیراهن‌شان حرف اول نام کشور ایران را با حرف کوچک (i) نوشته بودند.
وی افزود: این‌ها مواردی است که درواقع ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نقض قوانین فیفا و اصول اخلاقی مرتبط با آن‌ها است. فارغ از نتیجه و اقدامی که ممکن است از طرف فیفا صورت بگیرد، بیشتر اقدام حقوقی ما مهم است. برای این ماجرا اقدام حقوقی هم انجام شده است. خودم هم صحبت‌هایی با فدراسیون فوتبال داشتم و قرار است پیگیری‌های لازم در مورد این موضوع انجام شود.
وکیل بین المللی فوتبال در مورد اینکه برخی معتقدند طبق قوانین آمریکا باید از جام جهانی اخراج شود، گفت: با توجه به اینکه بازی روز سه‌شنبه برگزار می‌شود، اخراج آمریکا از جام جهانی کمی دور از ذهن است. با این حال قطعا آثار و تبعات حقوقی از جمله جریمه سنگین را برای تیم ملی و فدراسیون این کشور خواهد داشت.
وی در مورد اینکه گفته می‌شود بر اساس بند اول از فصل سیزدهم اساسنامه فیفا، هر فرد یا نهادی که به هویت و نشانه‌های ملی و دینی یک کشور عضو این فدراسیون تعرض کند، حداقل از انجام ۱۰ بازی محروم خواهد شد، عنوان کرد: این قانون وجود دارد. حفظ هویت، نمادها و اصول هر کشوری و احترام به آن‌ها هدف اساس‌نامه فیفا است. با این حال ممکن است پروسه بررسی طولانی شود. این تخلف یک موضوع است و تشریفات رسیدگی به آن موضوع دیگری است که ممکن است زمان‌بر باشد.
شاه‌منصوری گفت: از ابتدا با این شیطنت‌ها کار را پیش بردند. منتها باید توجه داشته باشیم که صدور حکم اعدم حضور در یک تورنمنت حتما به موجب یک دادنامه قطعی انجام می‌شود. محرومیت از حضور در ادامه مسابقات یک مجازات برای تخلف اصلی است، نه یک تخلف تبعی که امکان رسیدن به آن تا سه‌شنبه باشد. بنابراین فکر می‌کنم پس از پایان جام جهانی شاهد برخورد انضباطی سنگین از جمله جریمه نقدی یا حتی محرومیت برای آمریکا حتی از این تورنمنت خواهیم بود.
کاربران فضای مجازی در توییتر هم در پاسخ به این اقدام پرچم اصلی با نشان الله را کامنت کردند. برخی از افراد نیز با جملات انگلیسی سعی کردند نشان اصلی پرچم ایران را به این صفحه توییتری و مخاطبانش بفهمانند.
برخی از رسانه ها نیز این اقدام را آغاز عملیات روانی آمریکایی‌ها برای بازی با ایران عنوان کردند. در ادامه واکنش توییتری ها را مشاهده می کنید:

 

 

 

 

 

 

در نهایت فشار رسانه‌ای باعث شد که آمریکایی‌ها پرچم جمهوری اسلامی ایران را در سربرگ صفحه توییترش اصلاح کند اما هنوز جدول رده‌بندی منتشر شده توسط آن‌ها با همان پرچم بدون آرم است.

 

 

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اراده ایران و آفریقا در جهت توسعه روابط است

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی

نشست خبری رؤسای جمهوری ایران و سریلانکا؛ رئیسی: دادگاه‌های بین‌المللی نظام غاصب اسرائیل را مجازات کنند

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و رانیل ویکرماسینگه روسای جمهور دو کشور جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.