سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / تکمیل پازل «نتانیاهو و ترامپ» توسط ظریف

تکمیل پازل «نتانیاهو و ترامپ» توسط ظریف

ظریف خواسته یا ناخواسته در حال تکمیل پروژه ترامپ و نتانیاهو برای بزرگ کردن سایه جنگ است. این درحالی است که مرداد ماه امسال رهبر انقلاب گفته بود: «به ملّت ایران بگویم: جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد؛ آمریکایی‌ها جنگ را شروع نمیکنند، برای اینکه گمان میکنم آمریکایی‌ها هم میدانند که اگر جنگی را اینجا شروع کنند، صددرصد به ضررشان تمام خواهد شد»
ظریف خواسته یا ناخواسته، مشغول تکمیل قطعات پازل اسرائیل و امریکا است. پازلی که تمام تلاش خود را می کند تا شبح جنگ را بر سر ایران حاکم کند. 

 

به گزارش رجانیوز «ترس از بروز جنگ، از خود جنگ ترسناک تر است» این تصوری است که غربی ها از مفهوم جنگ دارند. آنها بهتر از هرکسی می دانند که راه اندازی جنگی جدید، نه تنها آورده ای برای امریکا نخواهد داشت، بلکه هزینه زیادی روی دست ترامپ برجای می گذارد. به همین علت، راحت ترین راهکار، بزرگ کردن سایه جنگ و یادآوری مجدد گزینه نظامی بر علیه ایران است. چیزی که هزینه زیادی برای دولت ایالات متحده ایجاد نمی کند، اما می تواند بخشی از اهداف امریکایی ها را محقق کند و شاید به همین بهانه پای ایران را به سیاه چال‌هایی مانند FATF بازکند. رویکردی که در نشست ورشو خود را نمایان ساخت. هدف نشست ورشو را می توان در یک جمله خلاصه کرد «ایجاد ترس از شکل گیری اجماع جهانی علیه ایران». پروژه ای که اگرچه با گرد هم آوردن سران برخی از کشورها تلاش شد تا ترس از وقوع جنگ را افزایش دهد، اما با شکست مواجه شد.

 

از سوی دیگر بر اساس خبری که منتشر شده، وزاری خارجه شش کشور عربی دهم بهمن ماه در اردن گرد هم آمدند تا جلسه ای مشورتی برگزار کنند. جلسه ای که نا تمام می ماند بی آنکه بیانیه پایانی صادر شود. درباره این نشست، نتانیاهو درباره اهمیت حضور اسرائیل در کنار چند کشور عربی سخن گفت. درهمین راستا حساب کاربری نخست وزیر رژیم صهیونیستی در توییتر  اعلام کرده بود، بنیامین نتانیاهو قصد دارد برای پیشبرد «هدف مشترک جنگ با ایران» با سران کشورهای عربی دیدار کند. اما کمی بعد این توئیت حذف شد و توییت جدیدی منتشر شد که در آن به جای عبارت «جنگ با ایران»، «رویارویی با ایران» جایگزین شده بود. اقدامی که در عالم دیپلماتیک معنی مشخصی دارد. صهیونیست ها و کشورهای عربی و غربی بهتر از هرکسی میدانند که توان جنگ با ایران را ندارند و حتی به خود اجازه مطرح کردن صریح آن را نمی دهند؛ به همین علت است که عبارت «جنگ با ایران» دقایقی بیشتر بر روی حساب تویتری نخست وزیر رژیم صهیونیستی باقی نمی ماند و بلافاصه حذف می شود. 

 

 

با این حال عده ای در داخل گویا قصد ندارند شکست این سیاست را از ته دل بپذیرند و همچنان مشغول تکمیل قطعات این پازل هستند و در داخل به بلندگویی برای تبلیغ سیاست های ترامپ و نتانیاهو مبدل شده اند. 

 

 

در همین راستا ظریف در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال وقوع یک جنگ در منطقه خاورمیانه گفت: «این احتمال بسیار بالا است و قطعا کسانی مانند اسرائیل دنبال به راه انداختن یک جنگ در منطقه هستند.»

 

از سوی دیگر برخی از رسانه ها اصلاح طلب نیز مشغول تکمیل سایر قطعات این پازل هستند. مثلا سایت خبری انتخاب از حامیان دولت در خبری با تیتر «ترامپ چگونه در حال حرکت به سمت جنگ با ایران است؟» به نقل از فارن پالیسی، مدعی شده بود که «نشست ورشو، تهدید اروپا و ویدیوی بولتون خطاب به تهران، همگی یاداور اتفاقاتی است که پیش از جنگ با عراق افتاد»

 

 

این درحالی است که گروه بین المللی بحران، از اندیشکده هایی که در برجام نیز نقش پررنگی برعهده داشت، اخیرا در گزارش خود اعلام کرده است که بروز جنگی میان ایران و امریکا، نه تنها آورده‌ای برای امریکا به دنبال نخواهد داشت، بلکه قدرت ایران را نیز افزایش خواهد داد.

 

از سوی دیگر اگرچه ظریف مدعی است که احتمال وقوع جنگ بالاست، اما رهبر انقلاب مرداد ماه امسال در بیاناتی در دیدار اقشار مختلف مردم، درباره بزرگ کردن شبح جنگ از سوی غرب فرمودند: 

«دو موضوع را هم مطرح میکنند؛ یکی مسئله‌ی جنگ را، یکی مسئله‌ی مذاکره را. البتّه جنگ را صریحاً نمیگویند میجنگیم، امّا به خیال خودشان با اشاره و با کنایه و با این حرفها میخواهند بگویند ممکن است جنگ راه بیفتد. شبحِ جنگ را بزرگ میکنند برای اینکه یا ملّت را بترسانند یا ترسوها را بترسانند؛ چون بالاخره ما یک مشت ترسو هم داریم دیگر اینها را بترسانند؛ … به‌طور خلاصه در دو کلمه به ملّت ایران بگویم: جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد؛ جنگ نخواهد شد؛… آمریکایی‌ها جنگ را شروع نمیکنند، برای اینکه گمان میکنم آمریکایی‌ها هم میدانند که اگر جنگی را اینجا شروع کنند، صددرصد به ضررشان تمام خواهد شد. جمهوری اسلامی و ملّت ایران آن مجموعه‌ای هستند که هرکس به آنها تعرّض بکند ممکن است ضربه بزند، امّا ضربه‌ی بزرگ‌تر را خودش خواهد خورد».

 

با این وجود همراهی ظریف با سیاست های نتانیاهو برای گسترش ترس از بروز حمله نظامی، بهترین کمکی است که وزیر امور خارجه کشورمان می تواند به پیشبرد اهداف غرب و رژیم صهیونیستی کند. ترامپ و نتانیاهو بهتر از هرکسی می دانند که توان حمله نظامی به ایران را ندارند. واقعیت این است که در روزگار کنونی جنگ به معنای لشگر کشی و تسخیر سرزمین شدنی نیست. به راه انداختن چنان جنگی نیازمند اقناع افکار عمومی بین المللی، حمایت کامل داخلی در امریکا و وجود نیرو و نفرات و تجهیزات مورد نیاز در منطقه است. از سوی دیگر کشور مورد حمله نیز باید از نظر دفاعی ضعیف باشد. تمام عوامل فوق در خصوص امریکا مفقود است. از سوی دیگر امریکا در ابتدای انقلاب اسلامی در ماجرای طبس شانس حمله نظامی به ایران را یکبار امتحان کرده است و محال است که چنین تجربه ای از یاد آنها برود. با این حال طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، آنها تنها به دنبال ترساندن عده ای ترسو در داخل است تا شاید این گونه بتوانند تاثیری روانی بر مدیران ترسو ایجاد کنند. با این حال همراهی ظریف و تکرار خواسته های آنها، دانسته یا ندانسته بیشتر از همه به تحقق اهداف نتانیاهو و ترامپ کمک خواهد کرد. 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

لبه تکنولوژی دنیا

وعده صادق

تصویری از فیلم The Song of Bernadette (آوای برنادت راهب)

ادیان الهی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.