سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / خواب رفتن دست و پا و علت آن

خواب رفتن دست و پا و علت آن

خواب رفتن دست و پا علت‌های مختلفی دارد، اگر گزگز دست یا پا مدت طولانی ادامه داشت یا با علائمی مانند درد، خارش یا تحلیل عضلانی همراه بود، باید برای پیدا کردن علت آن به پزشک مراجعه شود.

بی حسی دست و پا نباید نادیده گرفته شود، شروع تدریجی بی حسی یا گزگز در دست و پا بیشتر در میان بزرگسالان به دلیل فعالیت‌های تکراری و اجباری رخ می‌دهد، این علامت می‌تواند دلایل مختلفی از جمله تغذیه نامناسب (به ویژه کمبود ویتامین B) داشته باشد. اما اگر احساس بی حسی و سوزن سوزن شدن بدتر و همراه با درد باشد، ممکن است نشانه‌ای از نوروپاتی محیطی باشد که نباید بدون درمان رها شود.

۱- دیابت
قند خون بالا می‌تواند موجب آسیب عصبی شود، یکی از علت‌های اصلی خواب رفتن دست یا پا دیابت است که به آن نوروپاتی دیابتی می‌گویند. اگر دیابت کنترل نشود، علاوه بر این علامت ممکن است دچار علائم دیگری مانند احساس تشنگی، تکرر ادرار یا تغییر بوی دهان شود.

۲-بارداری
یکی از عوارض شایع بارداری خواب رفتگی دست یا پا است، در دوره بارداری با رشد جنین، حجم رحم بزرگ شده و ممکن است به اعصاب و رگ‌های خونی فشار وارد کند، به همین دلیل احساس گز گز یا سوزن سوزن شدن در دست یا پا حس می‌شود، در ناحیه شکم نیز کشیده شدن پوست می‌تواند باعث بی حسی شود.

۳- فشرده شدن اعصاب
دیسک بیرون زده در ستون فقرات می‌تواند به اعصاب فشار وارد کند، این اعصاب پا‌ها را حرکت می‌دهد و فشار روی آن‌ها باعث بی حسی و گز گز می‌شود. گاهی آسیب به عصب، گیر کردن عصب و التهاب هم می‌تواند موجب فشار شود، در نواحی مختلف بدن ممکن است گیر کردن عصب اتفاق بیفتد و باعث خواب رفتگی دست و پا شود، دیسک کمر یا دیسک گردن از جمله بیماری‌هایی هستند که ممکن است منجر به فشردگی اعصاب شوند.

۴ -بیماری خود ایمنی
در افرادی که دچار بیماری‌های خود ایمنی هستند، سیستم ایمنی به قسمت‌های مختلف بدن حمله می‌کند، گاهی ممکن است سیستم ایمنی اعصاب را هدف قرار دهد. حمله به اعصاب ممکن است سریع اتفاق بیفتد یا آهسته باشد، عفونت می‌تواند سیستم ایمنی را تحریک کند.

۵- کمبود ویتامین
کمبود برخی ویتامین‌ها در بدن می‌تواند روی اعصاب تاثیر بگذارد. گاهی رژیم غذایی نامناسب موجب این کمبود می‌شود و گاهی بدن در جذب ویتامین دچار مشکل می‌شود، یکی از علائم کمبود ویتامین در بدن می‌تواند خواب رفتن دست و پا باشد، ویتامین‌های B۱۲، B۶، B۱، E برای سلامت اعصاب مهم است و باید برای تشخیص علت خواب رفتن دست و پا کمبود آن‌ها بررسی می‌شود.

۶- مصرف دارو‌ها
از عوارض برخی از داروها، مشکلات عصبی است. این دارو‌ها می‌توانند موجب ضعف و بی حسی در دست و پا شوند.

۷- عفونت‌ها
برخی عفونت‌های ویروسی و باکتریایی می‌توانند به اعصاب آسیب وارد کنند، در نتیجه باعث درد، بی حسی یا گزگز دست و پا می‌شود.

۹- نارسایی کلیه
زمانی که کلیه‌ها به درستی کار نکنند، دچار نارسایی می‌شوند دو عامل فشار خون بالا و دیابت اصلی‌ترین دلیل نارسایی کلیه هستند، در این وضعیت کلیه نمی‌تواند سموم و مواد زائد را از خون حذف کند، تجمع این مواد زائد ممکن است به سیستم عصبی هم آسیب وارد کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ویتامین های مورد نیاز فصل پاییز

خشکی پوست و مو، ترک پوست، احساس خارش، پوسته شدن واحساس زبری در پوست و گاهی ریزش مو

حمام آب سرد

درمان عوارض افسردگی، درد و میگرن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.