سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / رستم قاسمی: ایران مرجع ترانزیت منطقه شده است

رستم قاسمی: ایران مرجع ترانزیت منطقه شده است

وزیر راه و شهر‌سازی با اشاره به توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی ایران با کشورهای مختلف تأکید کرد که هم‌اکنون ایران به عنوان محور ترانزیت منطقه، مورد استقبال همسایگان قرار گرفته است.

رستم قاسمی در آیین بهره‌برداری از 413 ناوگان ریلی جدید با تاکید بر اینکه تا حمل‌ونقل نباشد توسعه اتفاق نمی‌افتد اظهار کرد: ایران در بهترین منطقه جهانی به لحاظ توسعه حمل‌ونقل قرار دارد و امروز حمل‌ونقل مهم‌ترین مولفه توسعه هر کشوری است.
وی با یادآوری اینکه طی یک سال اخیر با خیلی از کشورها که قبلا ارتباط نداشتیم رابطه برقرار کرده‌ایم گفت: ترکمنستان و آذربایجان از جمله این کشورها هستند که به عنوان گلوگاه ترانزیتی رابطه‌ای با ایران نداشتند اما با برگزاری جلسات متعدد و حضور در مراسم‌های مختلف امروز کشورهای منطقه‌ایران را به عنوان مرجع ترانزیت قبول دارند.
وزیر راه و شهر‌سازی با یادآوری اینکه در اجلاس شانگهای توافقات دو، سه و چند جانبه‌ای با کشورهای منطقه داشتیم افزود: بر اساس این توافقات ایران مبنای ترانزیت منطقه قرار گرفته است.
فرصت ترانزیتی 100 میلیون تنی
قاسمی با بیان اینکه در بخش ترانزیت عقب‌ماندگی جدی داریم تصریح کرد: براساس گزارش‌ها بیش از ۱۰۰ میلیون تن بار ترانزیتی در منطقه وجود دارد که حجم بسیار زیادی از آن بار می‌تواند از مسیر ایران عبور کند و همچنین توسط راه‌آهن که از ایمن‌ترین مسیرهاست انجام شود. این حجم باری که در منطقه جابه‌جا می‌شود، نیازمند کار گسترده در حوزه ریلی است؛ کما اینکه سال گذشته حدود چهار میلیون تن بار در این حوزه جابه‌جا شده، اما برای امسال و طی توافق با روس‌ها، متعهد شده‌ایم ۱۹ میلیون تن بار ترانزیتی این کشور را حمل کنیم.
وی با اشاره به وجود چهار کریدور ریلی شمال- جنوب و چهار کریدور جاده‌ای شمال- جنوب در کشور که می‌تواند سرمایه عظیمی در ترانزیت به حساب آید، ادامه داد: برای مجموعه ترانزیتی کشور برنامه‌ریزی مفصلی انجام داده‌ایم و در راستای تغییر بنیادی در حوزه ترانزیت، طرح توسعه ترانزیت کشور تدوین شده که در تاریخ ایران بی‌سابقه است.
آغاز به ‌کار همزمان ده‌ها پیمانکار
وزیر راه و شهر‌سازی با بیان اینکه مصوبات این طرح اخذ شده اظهار کرد: ظرف چند روز آینده اگر مشکل و مانعی در کشور پیش نیاید ده‌ها پیمانکار به صورت همزمان فعالیت خود را در حوزه زیرساخت‌های ترانزیتی آغاز می‌کنند.
قاسمی از توافق با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس برای واگذاری پایانه‌های بار خبر داد و گفت: این کشورها برای این کار ابراز تمایل کرده‌اند و در این راستا اخیرا با وزیر حمل‌ونقل قطر توافقنامه‌ای امضا کردیم.
خبر خوب درباره خط شلمچه بصره
وی با اشاره به اینکه کریدورهای ایران ناقص است از توافق با چینی‌ها برای ترانزیت کالا خبر داد و عنوان کرد: طی توافق با روس‌ها، متعهد شده‌ایم 15 میلیون تن بار ترانزیتی این کشور را حمل کنیم.
وزیر راه و شهر‌سازی همچنین از رفع اختلاف نظر با عراق برای ساخت خط آهن شلمچه- بصره خبر داد و گفت: اختلافات مربوط به تحویل زمین برطرف شده و به‌زودی مقدمات ساخت این خط آهن فراهم خواهد شد.
پروازهای جام جهانی را گران نخرید
رستم قاسمی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از ۴۱۳ دستگاه ناوگان تولید داخل و باز‌سازی‌شده به شبکه ریلی، در پاسخ به ایسنا درباره توافق با قطر برای بازی‌های جام‌جهانی توضیح داد: روز شنبه با مسئولان قطری جلسه خوبی درباره حضور ایرانیان در جام جهانی داشتیم. ما از هر فرودگاه کشور می‌توانیم به دوحه پرواز داشته باشیم، به‌خصوص از کیش که مسافران می‌توانند به کیش رفته و هواپیمای شاتل بین کیش و دوحه‌ برقرار خواهیم کرد که مسافران و تماشاچیان بتوانند بازی را تماشا کنند و شب به کیش برگردند و به دلیل گرانی هتل‌های قطر می‌توانند در هر یک از شهرهای ایران اقامت داشته باشند.
وی‌ افزود: شنیده شده که بلیت‌هایی با قیمت ۹۰ و ۱۰۰ میلیون به فروش می‌رسد، تاکید می‌کنم که این بلیت‌ها را نخرند. ما توافق کردیم و بلیت‌ها بسیار ارزان است و دو هفته قبل از شروع جام جهانی در سایت مربوطه توسط سازمان هواپیمایی و قطرایرلاین قرار می‌گیرد و قیمت آن هم همان زمان مشخص می‌شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نیاز روسیه به واردات سیمان و مصالح ساختمانی از ایران

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی

دروغ بزرگ فروش مدارس خیّرساز/ اصلاح‌طلبان به دنبال وارونه نشان دادن ماجرا هستند

خیرین مدرسه ساز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.