سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / بصیرت فقط در اعلام موضع نیست، گاهی در سکوت است!

بصیرت فقط در اعلام موضع نیست، گاهی در سکوت است!

روز اخیر بعد از اظهارات دبیر «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» در خصوص جریمه‌ی تاکسی‌های اینترنتی بدلیل سوار کردن فرد بی‌حجاب، واکنش‌زیادی از سوی مردم و فعالین رسانه‌ای علیه سخنان وی صورت گرفت. سرانجام این ستاد از عموم مردم عذرخواهی کرد.

: روز گذشته دبیر «ستاد امر به معروف و نهی از منکر»، سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی در یک اظهارات عجیب گفت: «تاکسی‌های اینترنتی اگر بدانند با سوار کردن فرد بی حجاب جریمه می‌شوند، ۵۰ درصد مشکل کشف حجاب خودروها حل می شود». این سخنان هاشمی گلپایگانی با واکنش منفی فعالان رسانه‌ای روبه‌رو شد.

  هاشمی گلپایگانی که از سوم خرداد سال ۱۴۰۰ دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شده هر چندوقت یکبار با سخنانی جنجالی به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل می‌شود. 

او روز گذشته در شرایطی که فضای جامعه به شدت ملتهب است، گفت: «تاکسی‌های اینترنتی اگر بدانند با سوار کردن فرد بی حجاب جریمه می‌شوند، ۵۰ درصد مشکل کشف حجاب خودروها حل می شود».

مهدی عرفاتی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت در واکنش به اظهارات اخیر گلپایگانی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «بصیرت فقط در اعلام موضع نیست، گاهی در سکوت است! مواضع شما و امثال شما که عامل شکاف و دو دستگی مردم است، خود بزرگترین منکر است. لطفا خاموش!»

رضا غلامی، استاد دانشگاه امام صادق(ع) نیز نوشت: «ستاد امر به معروف یا باید تعطیل شود یا تحول بنیادی پیدا کند. از ابتدا بانیان این ستاد، نه عمق اصل مترقی امر به معروف و نهی از منکر و گستره آن در عقلانیت اسلامی را درک کردند و نه واقع‌بینی اجتماعی داشتند، نتیجه این شد که این ستاد تا امروز، عمدتا برای نظام هزینه‌ساز بوده است.»

احسان صالحی، فعال رسانه‌ای در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر، نوشت: «چند روز پس از تأکید رهبر انقلاب بر اینکه بحث بر سر حجاب نیست، امروز ⁧ هاشمی گلپایگانی⁩ باز همان فایل را با راهکاری از جنس قرار دادن مردم مقابل هم، باز کرد. این موتور تولید نفرت که در ماههای اخیر به سود پروژه قطبی‌ساز دشمن پمپاژ کرد، طبیعی و صرفا از سر نادانی است؟ قرار نیست خاموش شود؟»

مجتبی امینی، تهیه کننده سریال گاندو در توییتی از دستگاه های اطلاعاتی خواست پرونده و عقبه دبیر ستاد امر به معروف را بررسی کنند. وی نوشت: «به عنوان یک دلسوز نظام و شهروند از دستگاه های اطلاعاتی کشور خواهشمندم پرونده و عقبه جناب آقای هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف را بررسی کنند. پروژه تولید نفرت و دوقطبی سازی مشهود است، ردپای خرابکاری و نفوذ دیده می‌شود.»

رشیدی کوچی، نماینده مجلس نیز نسبت به این اظهارات واکنش داشته و گفته: «متاسفانه نان عده‌ای در بلوا و آشوب است، فرقی نمی‌کند که کدام طرف باشند. نظام تا کی قرار است به خاطر برخی افراد هزینه پرداخت کند؟ اگر مشکلی از مردم حل نمی‌کنیم حداقل سکوت کنیم. ای کاش عده‌ای در این شرایط به مرخصی اجباری می‌رفتند. در این شرایط سکوت خیلی‌ها بهترین کمک هم برای آرام شدن فضا و هم برای کمک به نظام و مردم است».

احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس نیز در توییتی با هشتگ‌های #نهی_از منکر و #بصیرت در این باره نوشت: «‏یکی به این برادر بگه حرف نزن یا کمتر حرف بزن !!! چقدر باید نیروهای انقلابی به خاطر ندانم کاری های شما هزینه بدهند. آیا افرادی مثل ایشان با این سخنان باعث شکاف و دودستگی در جامعه نمی شوند؟»

البته این تنها اظهار جنجال برانگیز هاشمی گلپایگانی نبود. او یک بار هم با سخنانی درباره تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها خود را در معرض نقد جدی قرار داد. او گفته بود: «وقتی از من سوال می‌کنند که چرا دانش‌آموزان وقتی به سن بلوغ نرسیده‌اند تفکیک جنسیتی هستند و وقتی به دانشگاه می‌روند مختلط می‌شوند، جوابی ندارم بدهم؛ کلاس اول دبستان تفکیک جنسیتی داریم اما وقتی به سن ۱۸ سال می‌رسیم در اوج مسائل جنسیتی اختلاط داریم. بنده قائل به این هستم که مسائل جنسیتی را به محیط آموزشی کشاندن لطمه‌های علمی و روحی ایجاد می‌کند. مگر می‌شود در کلاس‌ها دیوار کشید اما چه اشکالی دارد وقتی مثلا دانشگاه آزاد دو ساختمان دارد، در دفترچه کنکور امسال بنویسند یک دانشگاه فقط برای پسران و یکی فقط برای دختران؟ خانواده‌ها از تفکیک جنسیتی استقبال می‌کنند و محیط امن می‌خواهند. ۲۱ دانشگاه و کالج در دنیا تفکیک جنسیتی کرده اند، حتی برخی دانشگاه‌ها در آمریکا نیز تفکیک جنسیتی شده‌اند».

گفتنی است که سران قوا و مسئولین در اظهارات خود در تلاشند تا فضای آرام‌تری در این زمان ایجاد کنند تا از فضای دوقطبی در حال شکل‌گری در جامعه جلوگیری کنند. سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور نیز در هفته دولت ۱۴۰۱ درباره گشت‌ ارشاد مسئولین و گشت اجتماعی، گفت: «زنان و دختران ما عفت و پاکی را از یک فرهنگ و تمدن بسیار قوی و قدیمی در ایران اسلامی دارند و این انتخاب امروز نیست. عفیفه بودن زن ایرانی برای امروز نیست. الان هم در جامعه مدار قانون است، هیچ‌کس حق کار سلیقه‌ای یا فراقانونی ندارد».

سرانجام بعد از واکنش‌های بسیار مردم و مسئولین، این ستاد با بیان اینکه برخی سوء برداشت‌ها از خبر نشست دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در جلسه با مسئولین عفاف و حجاب دستگاه‌های اجرایی که ناشی از اشتباه و عدم دقت کافی در پیاده سازی و تنظیم خبر سخنان دبیر ستاد در این جلسه بوده، از عموم مردم بابت عدم انتقال کامل سخنان هاشمی گلپایگانی، عذرخواهی کرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

۱۵۰روز کودک‌کشی در میان سکوت مدعیان حقوق بشر

۱۵ تن از کودکانی که روز گذشته در بیمارستان‌های غزه شهید شدند، از گرسنگی جان داده‌اند

عبدصالح خدا

اباالفضل ع درمحضر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.