سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / سوریه‌سازی ایران آرزوی دشمنان است

سوریه‌سازی ایران آرزوی دشمنان است

به هیچ وجه جمهوری اسلامی ایران قابل مقایسه با سوریه نیست. البته دشمن آرزویش این است که بدتر سوریه شویم اما این تنها آرزوست و واقعیت‌های میدان، چیز دیگری نشان می دهد.

: در تحلیل اتفاقات اخیر و چرایی حضور نسل جوان در همراهی این آشوب‌ها، رجانیوز در گفتگویی با محمدصادق کوشکی به بررسی این موضوع پرداخت. همچنین در بخش‌هایی از این گفت‌وگو به غفلت مسئولین در تربیت نسل ۸۰، علل اتفاقات در سیستان و بلوچستان و اهمیت پالایش دانشگاه‌ها، اشاره شد.

 محمدصادق کوشکی، استاد دانشکده حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه تهران در مورد علت حضور نسل دهه هشتادی در این اغتشاشات که متاسفانه نقش پررنگ‌تری داشتند، گفت: شکاف نسلی علت این اتفاق نبوده است. اما عوامل مختلفی تاثیر گذار بود که فقط مختص به جامعه ایران نیست. مهمترین علت، فضای مجازی بی‌قانون و رها در طول ۱۰ سال اخیر است که بر روی نسل نوجوان(دهه ۸۰) تاثیر مخرب و منفی فراوانی گذاشته است. این جوانان از چند سو مورد آماج رسانه‌ها بودند که آنها را از فرهنگ دینی دور و تنها فرهنگ ناقص غربی به شکل فانتری را ارائه می‌داد.

وی ادامه داد: علت بعدی ضعف شدید آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در تربیت دانش آموزان و دانشجویان در آموزش‌های سیاسی، معرفتی، فرهنگی و اجتماعی است.

کوشکی در ادامه عوامل موثر بر حضور نسل جوان در آشوب‌های اخیر گفت: رسانه ملی، سینما و نمایش خانگی در علت‌های بعدی هستند که باید مطابق با ارزش‌های انقلابی و دینی عمل کنند که بسیاری از زمان‌ها مغایر آن بود.

او افزود: چهره‌هایی برای این نسل الگو شدند که فاقد حداقل ارزش‌های انسانی بودند و به اصطلاح به آنها سلبریتی می‌گویند. این چهره‌ها حتی افرادی بودند که حداقل فاقد هرجنبه‌ برجسته‌ی انسانی بودند و فقط برای اینکه می‌تواستند چند گل بزنند یا چون چهره زیباتری داشتند و در فیلم‌ها بازی می‌کردند تبدیل به اسطوره و قهرمان‌های پوشالی شدند. این تنها به این دلیل بود که سینما و رسانه قهرمانان واقعی را به این نسل معرفی نکردند.

معاون فرهنگی دانشکده حقوق و علوم سیاسی داشگاه تهران با بیان اینکه کاهش جدی سرانه مطالعه نیز باعث شد تا این نسل دچار فقر مطالعاتی جدی و بزرگی شود گفت: جوانان این دهه بخاطر برخورداری از فضای مجازی به یک سری آگاهی‌های کاذب در حوزه اطلاعات برسند و خودشان را بسیار دانا تصور کنند و در واقع دچار توهم دانایی شوند. فضای مجازی ولنگار برای این نسل یک اقیانوسی به عمق یک سانت بود و آنها فریب گستردگی این اقیانوس را خوردند و همین باعث غرور کاذب آنها شد. این نسل قربانی این فضا شدند و به همین دلیل به زندگی، نگاه واقعی ندارند.

کوشکی بخشی دیگری از این نسل که بدلیل تربیت خانگی، قرار گرفتن در هیئت‌ها، مساجد، فعالیت‌های ورزشی مناسب و … که در مسیر درست قرار گرفتند را از این گروه جدا می‌کند و بر غفلت و قصور مسئولین را در تربیت این نسل تاکید می‌کند.

او افزود: بعضی از این نوجوانان و جوانان، که دچار آسیب جدی و دچار بی‌هویتی و بی‌هنجاری شدند، در آشوب‌های اخیر به عنوان هسته مرکزی حضور داشتند. به همین دلیل نیز شعارهای آنها با مطالبه آحاد مردم همگام نبود و صرفا در حد استخر و پارتی مختلط و بی‌حجابی بود. حتی آنها از طرفی شعار سرنگونی می‌دهند و در طرفی دیگر از حجاب اختیاری می‌گویند در حالی که چادر از زن محجبه می‌کشند. بنابراین وقتی چنین بستری وجود دارد این نسل همچنان شکار سرویس‌های‌ بیگانه و جاسوسی می‌شوند. آنها هیزم و سوخت این آشوب‌ها هستند.

کوشکی در بخش بعد گفتگو، اینترنت ماهواره‌ای را یک نوع جنگ روانی دانست و ادامه داد: این موضوعی است تا بتوانند آشوب‌ها را طولانی‌تر کنند. اینترنت ماهواره‌ای هیچگاه زیر ساخت‌هایش در داخل کشور آماده نیست و فعلا در حد یک قصه است. حتی در آمریکا نیز چتر این نوع ماهواره گسترش پیدانکرده‌است و در حد یک آزمایش است.

استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه تهران در مورد سوریه‌سازی و تجزیه ایران بیان کرد: سوریه‌سازی ایران یک تعبیر ژورنالیستی است و نباید تکرار شود. به هیچ وجه جمهوری اسلامی ایران قابل مقایسه با سوریه نیست. البته دشمن آرزویش این است که بدتر سوریه شویم اما این تنها آرزوست و واقعیت چیزهای دیگری نشان می دهد.

او افزود: مردم سیستان و بلوچستان در آشوب‌های اخیر ورود نکردند. عوامل وهابیت و گروه‌های تکفیری-سعودی نیز خیلی تلاش کردند تا مردم این منطقه را تحریک کنند اما نتوانستند؛ به همین دلیل دست به دامان گروه تروریستی بدنام جیش العدل شدند تا از این طریق ناآرامی را به این منطقه بکشانند و نتیجه‌ای جز هزینه‌های انسانی، کشتار نمازگزاران نماز جمعه زاهدان و شهدای مدافع وطن نداشت. آنها بدنبال ناامنی و عدم ثبات در این منطقه بودند که موفق نشدند. بنابراین باید هوشیاری کرد و چنین فرصت‌هایی را به آنها نداد.

محمدصادق کوشکی در بخش آخر گفتگو در مورد راهکارهای بازگشت نسل دهه ۸۰ به ارزش‌های انقلابی و دینی گفت: همانطور که در ابتدا تشریح کردم، شکاف نسل یک امر طبیعی است اما علت حضور این نسل در آشوب‌ها همان عواملی است که گفته شد.

وی افزود: در گام اول باید فضای مجازی ما قانونمند و تابع امنیت و منافع ملی باشد. همچنین رسانه ملی و سینما باید دچار تحول جدی شوند و جامعه را رشد بدهند. به قول امام (ره) «رسانه ملی و صداوسیما باید دانشگاه باشد» نه محل پرورش سلبریتی!

او ادامه داد: دانشگاه‌ها نیز باید دچار پالایش و تحول شوند. در دو وزارت خانه آموزش و پرورش و علوم باید بدین صورت باشند که معارض و آشوبگر پرورش ندهند. تربیت دینی و انقلابی داشته باشند تا ما شاهد چنین وضعیت‌هایی نباشیم.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سیاست آندلسی کردن ایران

ويدئو/

اراده ایران و آفریقا در جهت توسعه روابط است

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.