سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / تعمیر 9 هواپیمای روسی در ایران به دست متخصصان ایرانی

تعمیر 9 هواپیمای روسی در ایران به دست متخصصان ایرانی

وزیر راه و شهرسازی گفت: وضعیت بسیار خوبی در تعمیرات هواپیما داریم و هم‌اکنون 9 فروند هواپیمای روسی در ایران به دست متخصصان ایرانی درحال تعمیر است.

  رستم قاسمی با اشاره به آمار هواپیماهای فعال کشور، خبر داد: زمانی که که کار را دست گرفتیم، 76 فروند هواپیما داشتیم که قابلیت پرواز داشت و در قالب یک برنامه تعمیرات هم‌اکنون بیش از 170 فروند هواپیمای آماده پرواز داریم. وضعیت بسیار خوبی تعمیرات هواپیما داریم و هم‌اکنون 9 فروند هواپیمای روسی در ایران و با توجه به توان متخصصان ایرانی درحال تعمیر است.

 وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه سفرهای اربعین گفت: نیاز به 14 هزار دستگاه اتوبوس برای انتقال پنج میلیون زائر داریم. هشت هزار دستگاه اتوبوس داریم و معاون اول رئیس‌جمهور دستور داده است دستگاه‌ها، وسایل حمل‌ونقل عمومی خود را در اختیار این بخش قرار دهند.

قاسمی ادامه داد: در بخش ریلی ۱۰۰ درصد ظرفیت را افزایش داده‌ایم و ۳۰۰ هزار نفر قابلیت جابه جایی داریم، قطار زاهدان- خرمشهر هم امروز افتتاح شد. ایرلاین‌ها هم با نرخ مصوب رفت و برگشت معادل شش میلیون تومان باید نسبت به فروش اقدام کنند و حق تخطی از این نرخ را ندارند. اگر کسی بیش از نرخ مصوب هزینه‌ کرد به میز خدمت ما در فرودگاه مراجعه کرده و ما می‌دانیم با ایرلاین متخلف چه کنیم.

از بانک‌ها بابت تسهیلات مسکن راضی نیستیم

وزیر راه و شهرسازی خبر داد: تحویل مسکن به متقاضیان از مهرماه به بعد، ادامه پیدا خواهد کرد. من اعلام می‌کنم؛ در شهرهایی که زمین وجود دارد ما زمین رایگان می‎دهیم تا در مدت زمان معین خانه بسازند.

قاسمی با اشاره به برنامه دولت برای ساخت مسکن یک طبقه و دو طبقه، افزود: در حال حاضر 200 هزار واحد مسکونی روستایی در مرحله نهایی شدن قرار گرفته و برنامه داریم تا پایان دولت 800 هزار مسکن روستایی را تکمیل کنیم. 300 هزار مسکن خودمالکی هم در دستورکار است.

وی افزود: مسئله ما زمین نیست چرا که آن را برای دو سال آتی فراهم کردیم. رئیس‌جمهور دغدغه ساخت مسکن دارند و شبانه‌روزی این مسئله را پیگیری می‌کنند و دستور دادند همه دستگاه‌ها تا پایان شهریور زمین لازم را تامین کنند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اما از بانک‌ها به غیر از بانک مسکن در نهضت ملی مسکن راضی نیستیم و بسته تسهیلاتی ما اجرای موبه‌موی قانون جهش تولید و تامین مسکن است.

قاسمی درباره بازداشت تعدادی از افراد در وزارت راه و شهرسازی گفت: تعدادی نیست. فقط یک نفر از وزارت راه و شهرسازی بازداشت شده و ما اطلاع نداریم به چه دلیل است.

200 هزار متقاضی وام ساخت مسکن پشت در بانک‌ها

گفتنی است، براساس اطلاعات سامانه TEM وزارت راه و شهرسازی، حدود ۲۰۰ هزار درخواست ساخت واحد خودمالکی همچنان بلاتکلیف است و بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات همکاری نمی‌کنند.

این مسئله در شرایطی رخ می‌دهد که براساس ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن «بانک‌ها و موسسات مالی غیربانکی مکلفند حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند به صورتی که در سال اول اجرای قانون از سه میلیون و 600 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای واحدهای این قانون کمتر نباشد و برای سال‌های آینده نیز حداقل منابع تسهیلاتی مذکور با افزایش درصد صدرالذکر مطابق با نرخ تورم سالانه افزایش یابد.»

با توجه به وجود قانون مشخص مجلس شورای اسلامی، بررسی‌های نشان داد که بانک‌ها از پرداخت تسهیلات خودمالکی استنکاف می‌کنند و خودمالکان زیادی به در بسته بانک‌ها برخورده‌اند. به جز بانک مسکن که به‌دلیل پر شدن ظرفیت اعلامی توسط بانک مرکزی امکان پرداخت تسهیلات جدید به این طرح را ندارد، مشارکت سایر بانک‌ها نزدیک به صفر بوده‌ است.

بر این اساس از حدود ۳۰ هزار واحد خودمالکی که در طرح نهضت ملی مسکن موفق به اخذ تسهیلات شده‌اند تنها ۵۰۰ واحد آن توسط بانک‌های دیگر به جز بانک مسکن پرداخت شده‌است.

نتیجه کارشکنی در ساخت مسکن

کارشکنی بانک ها در پرداخت تسهیلات مسکن در حالی رخ داده که بانک مرکزی گزارش داد: متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی تهران در مرداد امسال ۴۲ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان شد. این در حالی است که ماه قبل از آن این شاخص ۴۱ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۹۰۰ تومان بود و رشد دو و نیم درصدی ماهانه داشت.

بر اساس این گزارش، تعداد معاملات مسکن در پایتخت طی ماه گذشته (مرداد) ۷۸۲۵ واحد بود که نسبت به ماه قبل از آن که این شاخص ۱۰ هزار و ۲۹۴ واحد بود کاهش ۲۴ درصدی نشان داد. همچنین تعداد معاملات مسکن مرداد امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته (مرداد ۱۴۰۰) که ۵۴۹۹ فقره بود رشد 42 و سه دهم درصدی داشته است.

متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در مرداد سال گذشته ۳۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان بود که در ماه مرداد امسال شاهد رشد ۳۸ درصدی این شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن هستیم.

براساس اعلام بانک مرکزی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران در مرداد سال جاری رشد ۴۵ و دو دهم درصدی داشته است. شاخص مذکور (رشد اجاره‌بها) در همه مناطق شهری افزایش ۵۰ و شش دهم درصدی را نشان داد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آیا موشک‌های ایرانی حجم تخریب پایینی داشته‌اند؟

صهیونیست‌ها برای حفظ روحیه شهرک‌نشینان خود به دروغ و تناقض روی آوردند.

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.