سرخط خبرها
خانه / صراط عشق /  درگیری مسلحانه جوانان فلسطینی با صهیونیست‌ها در جای جای کرانه باختری

 درگیری مسلحانه جوانان فلسطینی با صهیونیست‌ها در جای جای کرانه باختری

وقوع چندين درگيري مسلحانه در مناطق مختلف كرانه باختري طي يك روز حكايت از آن دارد كه سياست تل آويو براي كنترل امنيتي و جلوگيري از مسلح شدن كرانه باختري شكست خورده است.

منطقه كرانه باختري در فلسطين اشغالي مدت‌هاست كه مانند يك پادگان نظامي بزرگ شده است. اشغالگران صهيونيستي قدم به قدم در مناطق مختلف كرانه باختري ايست‌هاي بازرسي مستقر كرده‌اند تا هر لحظه رفت و آمد شهروندان فلسطيني را تحت نظر بگيرند. ساخت شهرك‌هاي صهيونيست‌نشين باعث شده تا امنيت براي فرماندهان نظامي صهيونيست در اين منطقه حتي از ديگر مناطق اشغالي اهميت دو چندان داشته باشد. اشغالگران در اين منطقه علاوه‌بر آن كه خريد و فروش اسلحه از سوي فلسطيني‌ها را ممنوع كرده‌اند، همچنين با حمل هرگونه سلاحي به شدت مقابله مي‌كنند. با اين حال علي‌رغم همه اين محدوديت‌ها و كنترل‌هاي نظامي بسيار سختگيرانه، اما تحولات فلسطين نشان مي دهد كه سياست تل‌آويو براي جلوگيري از مسلح شدن كرانه باختري در عمل به شكست انجاميده است.

طي ماه‌هاي اخير، بارها و بارها درگيري‌هاي مسلحانه ميان فلسطيني‌ها و نيروهاي نظامي صهيونيست گزارش شده و منابع خبری نيز یکشنبه شب گزارش دادند، نیروهای مقاومت فلسطین به سمت نظامیان صهیونیست در ورودی شهرک «سلواد» واقع در رام الله آتش گشودند. تارنمای فلسطین الیوم با تایید اين خبر گفته است كه اين رويداد در ورودی شهرک سلواد صورت گرفته و منجر به وقوع درگیری شدید بین دو طرف شد.

همچنين رسانه‌های صهیونیستی همزمان گزارش دادند كه كمي آن سوتر، نیروهای مقاومت فلسطین به سمت پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در نزدیکی نابلس تيراندازي كردند و به دنبال اين تیراندازی در کرانه باختری، نیروهای نظامی حضور گسترده‌ای در این منطقه پیدا کردند و به دنبال عاملان تیراندازی هستند، هرچند به نظر مي رسد كه آنها موفق به شناسايي عامل تيراندازي نشده‌اند.

رسانه‌های فلسطینی چند ساعت قبل از آن نیز از تیراندازی به سمت نظامیان رژیم صهیونیستی در شهر جنین و یک شهرک دیگر رژیم صهیونیستی در کرانه باختری رود اردن خبر داده بودند.

افزایش مبارزه مسلحانه گروه‌های مقاومت فلسطین به ویژه در دو شهر نابلس و جنین که اسطوره مقاومت در کرانه باختری به شمار می‌روند، بیش از پیش سران رژیم صهیونیستی را نگران کرده و وضعيت بدتر براي صهيونيست‌ها آن است كه اين تيراندازي‌ها پايان پذير نيست و طي يكسال گذشته مجموعه حملات مسلحانه عليه صهيونيست‌ها رشد چند برابري داشته است. براساس آماري كه تايمز اسرائيل منتشر كرده، مجموعه تيراندازي‌ها در كرانه باختري طي شش ماه ابتدايي سال 2022 برابر با مجموع كل درگيري‌هاي مسلحانه با فلسطيني‌ها در 12 ماه سال 2021 بوده است. اين رشد آماري خود گوياي حركت خزنده كرانه باختري به سمت مسلح شدن در برابر اشغالگري صهيونيست‌هاست.

ادامه فعاليت‌هاي مسلحانه فلسطيني‌ها در مجاورت شهرك‌هاي صهيونيست نشين كرانه باختري اكنون فرماندهان امنيتي و نظامي رژيم صهيونيستي را نيز زير سؤال برده و مشخص است كه ادامه اين وضعيت به معناي آن است كه شهرك نشينان ديگر نمي‌توانند در امنيت كاذب و ساختگي روزگار خود را سپري كنند. بر پایه اعلام نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی، در نیمه نخست سال جاری ميلادي(از دي ماه تا خردادماه امسال) نظامیان صهیونیست ۶۱ عملیات نظامی مهم علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری انجام دادند که در ۳۶ مورد آن گروههای مقاومت هنگام یورش نظامیان صهیونیست به سوی این نظامیان تیراندازی کرده و با آنها درگیر شدند. همچنين در حملات نظامیان صهیونیست در این مدت ۱۷۲۰ فلسطینی در کرانه باختری توسط اشغالگران بازداشت شدند که بیانگر هراس آنها از خارج شدن کنترل اوضاع این منطقه دارد و با اطمينان مي توان گفت كرانه باختري امروز با كرانه باختري سال‌هاي گذشته بسيار متفاوت است.

شوكه شدن اروپا از دیدن تصاویر اسیر فلسطيني

از سوي ديگر، شهروندان فلسطيني در هرجايي حتي در زندان‌ها و اسارت‌گاه‌ها به مقاومت خود عليه اشغالگران صهيونيست ادامه مي دهند. مهم‌ترين مقاومت اين روزها در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي از سوي «خليل عواوده» دنبال مي شود كه نزديك به شش ماه است در اعتراض به بازداشت غيرقانوني و بي دليل خود از سوي صهيونيست‌ها دست به اعتصاب غذاي سخت زده است. تصاويري كه روز يكشنبه از اين اسير فلسطيني منتشر شد، پيكر نحيف او را كه پوستش به استخوان چسبيده بود، نشان مي‌داد. تصاوير عواوده حكايت از وضعيت وخيم جسماني اين اسير فلسطيني دارد و انتشار همين تصاوير باعث شد تا اتحاديه اروپا پس از حدود شش ماه اعلام كند كه از ديدن تصاوير عواوده شوك زده شده است. اتحادیه اروپا در بیانیه خود گفته است: اسیر خلیل عواوده بدون هرگونه اتهامی در بازداشت به سر می‌برد و اکنون وضعیت بسیار وخیمی دارد و با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند و در صورتی که تفهیم اتهام نشود، باید سریعا آزاد شود.

به رغم اینکه آزادی «عواوده» جزو بندهای توافق آتش‌بس غزه بین مقاومت و رژیم صهیونیستی پس از درگیری‌های ۳ روزه اخیر بود، تا این لحظه طرف صهیونیستی حاضر به آزادی او نشده است. آزادی خلیل عواوده و بسام السعدی از رهبران جنبش جهاد اسلامی از شروط این جنبش برای برقراری آتش بس در غزه بود و رایزنی‌ها برای آزادی این دو اسیر فلسطینی از طریق طرف‌های میانجی ادامه دارد.

ادامه اعتصاب معلمان رژيم صهيونيستي

همزمان با افزايش درگيري‌ها در مناطق مختلف فلسطين اشغالي، اعتصاب معلمان صهيونيست نيز وارد فاز جديدي شده و برخي گفته‌اند شايد با ادامه اين اعتصاب‌ها حتي امكان بازگشايي به موقع مدارس در شهرهاي رژيم صهيونيستي هم براي سال تحصيلي جديد نباشد. وبگاه «تایمز اسرائیل» روز یکشنبه نوشت که «یائیر لاپید» نخست‌وزیر این رژیم قرار است با «آویگدور لیبرمن» وزیر دارایی ملاقات کند و از او بخواهد که فرصتی برای مذاکره با اتحادیه معلمان به جای دستور اجباری برای بازگشت آنها به کار همزمان با شروع سال تحصیلی بدهد.

معلمان معترض خواهان افزایش چشمگیر حقوق‌ها شده‌اند، اما اين درخواست شان پس از يك سال اعتراض همچنان بي پاسخ مانده است. «یافا بن دیوید» رئیس‌انجمن صنفی معلمان در فلسطین اشغالی در این‌باره گفت: «اگر قرارداد دستمزد‌ها به زودی امضا نشود، سال تحصیلی از اول سپتامبر (پنجشنبه ۱۰ شهریور) آغاز نخواهد شد و والدین به خوبی می‌دانند که چه کسی مسئول است.»

وزارت آموزش و پرورش رژیم موقت صهیونیستی نیز اعلام کرده که در حال حاضر نظام آموزشی با حدود ۶۰۰۰ نفر کمبود معلم در مقاطع مختلف تحصیلی مواجه است.  چندی قبل، معلمان معترض مقابل اقامتگاه نخست‌وزیر این رژیم  تجمع کردند و خواستار تغییر شرایط استخدامی خود شده بودند، اما به نظر مي رسد خزانه خالي و بن‌بست سياسي رژيم صهيونيستي باعث شده تا معلمان در اين رژيم اولويتي نداشته باشند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

هرکس را شبیه خواهر و برادرم ببینم، گریه می‌کنم!

دخترک فلسطینی

هیچ جای امنی برای ۶۰۰ هزار کودک در رفح وجود ندارد

صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.