سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / فرانسه برای سرقت گاز به جنوب یمن لشکرکشی کرد!

فرانسه برای سرقت گاز به جنوب یمن لشکرکشی کرد!

  فرانسوي‌ها این روزها در تكاپوي جست‌وجوي انرژی چنگ و دندان خود را براي گاز يمن تيز كرده‌اند.
ماكرون اين روزها كه از كمبود گاز در زمستان بدليل جنگ در اوكراين و تحريم روسيه به شدت نگران است، چمدان سفر را آماده كرده تا دست از پا درازتر به الجزاير برود و در آنجا از مستعمره سابق خود، گاز گدايي كند. او مي داند كه زمستان سرد اروپا در پيش است و در فصل سرما ناچار است تقاص همه تحريم‌هايي را كه عليه روسيه اعمال كرد، پس دهد. الجزاير داراي يكي از بزرگ‌ترين منابع گازي در شمال آفريقا است و فاصله جغرافيايي‌اش هم تا اروپا كم است، اما هنوز معلوم نيست كه الجزايري‌ها با توجه به دلخوري‌شان از ماكرون علاقه‌اي به پاسخ مثبت به پاريس داشته باشند، از همين رو فرانسوي‌ها سراسيمه در تكاپوي جست‌وجوي گاز از هر جاي ديگري در روي كره زمين برآمده‌اند و از جمله چنگ و دندان را براي گاز يمن تيز كرده‌اند.
افشاي حضور فرانسه در يمن
اولين خبر از اعزام نيروهاي نظامي فرانسه به يمن براي كنترل منابع گازي اين كشور را ابوبکر القربی، وزيرخارجه سابق يمن اعلام كرد. القربی  كه از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۱۴ به عنوان وزیر امور خارجه یمن در صنعا مشغول بکار بوده است، در خبر خود درباره ورود نیروهای فرانسوی به یمن گفت:  گروهی از نیروهای نظامی فرانسه وارد بندر بلحاف در جنوب استان شبوه در حدود ۲۳۰ مایلی شرق عدن شده‌اند و هدف از ورود این نیروها تأمین امنیت تأسیسات مهم صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) در آنجاست. القربي همچنين افزود:  زمینه ‌سازی‌ها برای صادرات گاز از تأسیسات بلحاف یمن با توجه به افزایش شدید قیمت گاز بین‌المللی و کاهش گاز ورودی روسیه به اروپا در حال انجام است.
جايي كه نظاميان فرانسوي به تازگي وارد آن شده‌اند، در واقع منطقه‌اي در جنوب يمن است كه تأسیسات گاز ال ان جی آن از سال ۲۰۰۶ وارد مدار تولید شد، اما در‌آوریل ۲۰۱۵، یک ماه پس از حمله ائتلاف متجاوز عربستان سعودی به یمن از کار افتاد و از آن زمان غیرفعال باقی مانده است. از آن زمان، تاسيسات گازي بلحاف به پایگاه اصلی عملیات نیروهای اماراتی در یمن تبدیل شده است، اما به نظر مي رسد كه اماراتي‌ها اكنون اين منطقه اشغال شده را به رفقاي فرانسوي خود واگذار كرده‌اند تا شايد كمي از نگراني پاريس براي كمبود گاز در اروپا كاسته شود.
چند ماه پيش از اين نيز در ماه ژوئیه، پاریس و ابوظبی قرارداد همکاری انرژی برای تولید مشترک گاز طبیعی مایع (LNG) امضا کرده بودند، اما در آن قرارداد هيچ اشاره‌اي به تأسيسات گازي يمن نشده بود و احتمال مي رود كه ورود نظاميان فرانسوي به جنوب يمن در واقع بخشي از توافق قبلي ابوظبي و پاريس است. اگرچه ورود نظاميان فرانسوي به جنوب يمن با واكنش هيئت رئيسه پارلمان يمن رو‌به‌رو شده و مقامات صنعا ورود اين نيروها را غيرقانوني اعلام كرده و نسبت به تداوم غارت منابع يمن هشدار داده‌اند، اما بعيد است كه گوش فرانسوي‌ها اكنون بدهكار شنيدن مخالفتي باشد. انتقادات عليه فرانسه حتي در داخل پاريس هم بدليل حمايت از عربستان در جريان جنگ غيرانساني يمن بسيار زياد است و بسياري از گروه‌هاي حقوق بشري خواستار توقف فروش تسليحات فرانسوي به عربستان شده‌اند، اما براي مقامات كاخ اليزه در حال حاضر هيچ چيز مهم‌تر از تامين گاز در سرماي زمستان نيست و حتي با وجود انتقادات داخلي آنها ترجيح مي دهند كه حتي به صورت غيرقانوني در كشور جنگ زده و گرفتار فقر يمن نيرو پياده كنند تا به گاز برسند.
منابع گازي يمن
یمن تا سال 2017 دارای 17 تریلیون فوت مکعب (Tcf) ذخایر گاز اثبات شده بوده است و در رتبه 31 جهان از نظر منابع گازي قرار دارد. همچنين ذخایر ثابت شده گاز يمن معادل 980.6 است كه برابر مصرف سالانه خود اين كشور است. این بدان معناست که يمن در سطوح مصرف فعلی و بدون احتساب ذخایر اثبات نشده، براي بيش از 900 سال ديگر منابع گازي خواهد داشت. در واقع اگرچه يمن از نظر منابع گازي در ميان كشورهاي بسيار ثروتمند گازي قرار ندارد، اما منابع فعلي اين كشور براي اروپاي درگير بحران گاز بسيار مهم و تعيين كننده مي تواند باشد.
همچنين براساس آخرين گزارش‌ها، پروژه 4.5 میلیارد دلاری LNG یمن در بلحاف که داراي دو تاسیسات
مایع ‌سازی و تصفیه گاز است، داراي ظرفیت کل 6.7 میلیون تن در سال مي باشد. اين در حالي است كه اين مقدار ظرفيت گازي يمن فقط مربوط به تاسيسات بلحاف است و اين احتمال وجود دارد كه ظرفيت واقعي گاز يمن بسيار بيشتر از منابع كشف شده فعلي باشد.
حمله صهيونيست‌ها به يمن
اين روزها كه كشور يمن بدليل جنگ و تجاوز عربستان سعودي دچار نابساماني است، برخي ديگر از بازيگران متجاوز مانند رژيم صهيونیستي نيز فرصت را براي اقدام عليه مقاومت يمن فراهم ديده‌اند. از همين رو نيز رسانه‌های صهیونیستی روز سه‌شنبه در گزارشی ادعا کردند که ارتش تل آویو همزمان با عملیات نظامی علیه جنبش جهاد اسلامی در نوار غزه در دو هفته پیش، به اهدافی نیز در یمن حمله کرده است. این ادعا را شبکه ۱۴ عبری مطرح کرده، اما جزئیات بیشتری از این تجاوز نظامی نگفته است.
هفته گذشته «آویو کوهاوی»، رئیس‌ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی ادعای حمله ارتش این رژیم به یک کشور ثالث را همزمان با عملیات سه روزه نظامی علیه غزه مطرح کرده بود. کوهاوی پنجشنبه گذشته بدون نام بردن از کشورخاصی گفته بود که عملیات هدف‌گیری در «کشور ثالث» نیز همزمان با نوار غزه انجام شده است.
هنوز جزئیات حمله احتمالی و ادعایی ارتش رژیم صهیونیستی به یمن همزمان با بمباران غزه منتشر نشده است، اما به نظر مي رسد در صورت صحت و درستي حمله صهيونيست‌ها عليه يمن، آنها نسبت به اين موضوع هراس داشته‌اند و از همين رو نيزحمله عليه اهدافي در خاك يمن را به صورت رسمي اعلام نكرده‌اند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

پیامدهای تسلط رژیم صهیونیستی بر محور فیلادلفیا در پی تجاوز به رفح

خان یونس و نوار مرزی فیلادلفیا

چراغ سبز آمریکا به اسرائیل برای حمله به رفح

نسل کشی اسرائیل در غزه همچنان ادامه دارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.