سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / وعده‌ای که پس از گذشت ۱۰ سال محقق شد؛ طرح رتبه‌بندی معلمان بالاخره به مرحله اجرا رسید

وعده‌ای که پس از گذشت ۱۰ سال محقق شد؛ طرح رتبه‌بندی معلمان بالاخره به مرحله اجرا رسید

طرح رتبه‌بندی معلمان پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره بعد از ۱۰ سال به مرحله اجرا رسید. اجرایی شدن این طرح یکی از وعده‌های دولت رئیسی بود که در آستانه‌ی یک سالگی دولت به ثمر نشست. اجرایی شدن این طرح به منزله‌ی تحقق وعده‌های دولت سیزدهم و گره نزدن مشکلات کشور به برجام است. طرح رتبه‌بندی معلمان از طرح‌های دولت دهم به حساب می‌آید که هیچ‌گاه تحقق نیافت.
 طرح رتبه‌بندی معلمان از وعده‌های دولت دهم است که به دنبال سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مطرح شد. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دارای ۸ فصل است. این سند به منظور تحقق آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی در آذر ۱۳۹۰ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
براساس طرح رتبه‌بندی، معلمان طبق شرایطی احراز شده و به چهار رتبه شامل مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم دسته‌بندی می‌شوند. در این صورت هر معلم با هر سابقه‌ای که دارد متناظر با هم‌ردیف خودش در دانشگاه، حداقل ۸۰ درصد حقوق را دریافت می‌کند.
باوجود اینکه هدف اصلی این طرح افزایش حقوق معلمان نبوده است اما اجرایی شدن آن تاثیر مستقیمی در افزایش حقوق این قشر زحمتکش جامعه دارد و از این جهت به یک مسئله بسیار مهم برای معلمان تبدیل شد.
وعده‌ای که پس از گذشت ۱۰ سال محقق شد
طرح رتبه‌بندی معلمان در سال‌های آغازین دهه ۹۰ به تصویب رسید اما اجرایی شدن آن ۱۰ سال به تعویق افتاد. اولین‌بار وزیر آموزش و پرورش دولت دهم این طرح را به مجلس شورای اسلامی ارائه داد. مجلس به دلیل وجود ابهاماتی طرح پیشنهادی را رد کرد؛ ابهاماتی که هرگز مشخص نشد چه بوده است.
طرح رتبه‌بندی معلمان در دولت یازدهم برای دومین بار مطرح شد و در مهر ماه ۹۴ طی دو مرحله به اجرا رسید. مرحله اول رتبه‌بندی به اذعان مسئولین دولتی تنها ۱۰ درصد از کل طرح جامع رتبه‌بندی را شامل می‌شد. طبق وعده مسئولین، مرحله دوم رتبه‌بندی در سال ۹۵ قابل اجرا بود. بودجه درخواستی دولت برای اجرای این طرح در سال ۹۴ بالغ بر یک هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان و در سال ۹۵ مبلغ سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود.
سال ۹۵ در جریان تدوین برنامه ششم توسعه، رتبه‌بندی معلمان به عنوان تکلیفی قانونی تصویب شد. سرانجام این طرح در ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه گنجانده شد. این قانون در ابتدای سال ۹۶ ابلاغ شد. بر این اساس دولت و وزارت آموزش و پرورش موظف شدند تا قبل از بسته شدن لایحه بودجه سال ۹۷، لایحه رتبه‌بندی را تهیه کنند. این طرح به دلایل مشکلاتی همچون نامشخص بودن زمان اجرای آن تحقق نیافت.
 تجمعات معلمان در سراسر کشور در اعتراض به اجرایی نشدن طرح رتبه‌بندی
وعده‌های تکراری، عملکرد یکسان
فروردین ۹۷ وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی، درباره اجرای این طرح گفت: «امیدواریم با مدیریت منابعی که انجام خواهیم داد، بخشی از این طرح را مهر ۹۷ اجرا کنیم». با تمام امیدهایی که مسئولین دولت دوازدهم دادند اما این وعده به مرحله تحقق نرسید.
وعده رتبه‌بندی معلمان در سال ۹۸ بار دیگر توسط مسئولین دولتی مطرح شد. تفاوت این وعده با وعده‌ی قبلی در سال اجرا شدن بود و مسئولین قول اجرای این طرح را از مهر ماه ۹۸ دادند. وعده‌ای که مجددا پوچ بود و اجرایی نشد.
 تجمعات معلمان در سراسر کشور در اعتراض به اجرایی نشدن طرح رتبه‌بندی
طرح رتبه‌بندی معلمان در حال اجرا شدن است
طرح رتبه‌بندی معلمان که هر سال توسط وزرای آموزش و پرورش و مسئولین دولتی به عنوان یک وعده بیان می‌شد، بالاخره بعد از ۱۰ سال تحقق یافت. با روی کارآمدن دولت سیزدهم، روح تازه‌ای در وعده‌های تحقق نیافته دولت‌های پیشین دمیده شد. طرح رتبه‌بندی نیز از وعده‌های تحقق نیافته‌ای به‌شمار می‌رود که در دولت رئیسی اجرایی شد.
آیین‌نامه اجرایی طرح رتبه‌بندی معلمان، ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۱ از سوی دولت به وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شد. آیین‌نامه‌ی ابلاغ شده شامل ۲۵ ماده است. وزیر آموزش و پرورش دولت وقت، در رابطه با نسخه اولیه این آیین‌نامه گفت: «امروز نسخه اولیه شیوه‌نامه ارزیابی معلمان آماده می‌شود. چون قبلاً سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه درباره آن همکاری داشتند، جلسه مشترک شیوه‌نامه برگزار می‌شود و برای تدوین نهایی آن، حدود یک هفته بیشتر متصور نیستیم».
پس از گذشت کمتر از یک ماه، وزارت آموزش و پرورش خبر از تدوین نهایی این طرح داد. صادق ستاری‌فر، معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در رابطه با اجرای این طرح گفت: «اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان از برنامه‌های مهم وزارت آموزش وپرورش برای رفع مشکلات معیشتی و جایگاه معلمان و کیفیت بخشی نظام تعلیم و تربیت است».
طبق گفته مسئولین دولتی، زمان بررسی رتبه‌بندی معلمان تا اعمال حکم آن‌ها، یک الی ۱/۵ ماه طول خواهد کشید. معلمان موظف هستند با مراجعه به سایت رتبه‌بندی معلمان آموزش و پرورش اطلاعات خود را بارگزاری کنند.
به گفته مسئولین وزارت آموزش و پرورش، معلمان بر اساس چهار شایستگی عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربی رتبه‌بندی خواهند شد. ارزیابی آن‌ها نیز بر اساس مدارک و مستنداتی است که در سامانه بارگذاری می‌کنند. مستندات ارسالی شامل مدارک تحصیلی، شرکت در دوره‌های آموزشی، توانمندی‌های فردی، مهارت‌ها و کیفیت تدریس و تجربه معلمان شده و طبق آن به پنج رتبه دسته‌بندی می‌شوند.
رتبه‌بندی معلمان در آیین‌نامه دولت سیزدهم به ۵ رتبه تقسیم‌بندی می‌شود که شامل آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم است.
تحقق وعده‌ها قبل از یک ساله شدن
آیت‌الله رئیسی همچون سایر کاندیداهای ریاست‌جمهوری، وعده‌های مختلفی را به مردم داد. رئیسی پس از پیروزی در عرصه انتخابات توانست به یکسری از وعده‌های خود عمل کند و در آستانه یک سالگی دولت، کارنامه قابل قبولی را برای خود رقم بزند.
سخنگوی دولت در جلسه سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱، به طرح رتبه‌بندی معلمان و تحقق آن اشاره می‌کند. بهادری جهرمی در این رابطه می‌گوید: «بعد از ده سال از بلاتکلیفی معلمان که این موضوع اجرا نشده بود، قبل از یک‌سالگی دولت سیزدهم این وعده رییس‌جمهور اجرا شد و مصوبه مجلس به تایید دولت رسید و ما هم آیین‌نامه آن را نوشتیم».
همچنین جهرمی در خصوص آیین‌نامه طرح رتبه‌بندی گفت: «آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان در چارچوب قانون تدوین شده و ایرادات آن طبق نظر هیات تطبیق مقررات مجلس برطرف شده بود. سازمان برنامه و بودجه مبلغی را برای علی‌الحساب در اختیار قرار داده تا پیش از اجرای نهایی آن، مبالغی در اختیار است تا برای معلمان علی‌الحساب فعلا در پایین‌ترین سطح  رتبه‌بندی پرداخت شود تا مبالغ قطعی نیز اجرایی شود».
طبق گفته مسئولین دولتی، معلمان در حال ثبت مدارک و مستندات خود در سامانه رتبه‌بندی معلمان هستند. ثبت اطلاعات در زمان‌های اعلامی و طبق رقم اول کد ملی افراد انجام می‌شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

رئیسی در آغاز سال تحصیلی

سید ایراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه در آیین آغاز سال تحصیلی جدید …

نقد رئیسی به سند ۲۰۳۰ در اجلاس یونسکو

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.