سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / ونزوئلا میزبان«تک تیرانداز مرز»؛ حضور نظامی ایران در حیاط خلوت آمریکا

ونزوئلا میزبان«تک تیرانداز مرز»؛ حضور نظامی ایران در حیاط خلوت آمریکا

رزمایش مشترک «تک تیرانداز مرز» برای اولین‌بار در طول چند دهه گذشته، توسط مهمترین کشورهای ضدآمریکایی آن هم در نزدیکی مرزهای این کشور در حال برگزاری است. این رزمایش بزرگ درست یک روز پس از اتمام رزمایش فرماندهی جنوبی آمریکا برگزار شد.

 رزمایش نظامی مشترک ایران، روسیه و چین در آب‌های سرزمینی ونزوئلا آغاز شده است. این رزمایش به فرماندهی روسیه از ۱۳ آگوست(۲۲ مرداد) آغاز شده و تا ۲۷ آگوست(۵ شهریور) به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت.
در کنار این رزمایش، مسابقات بین‌المللی ارتش‌های جهان نیز در حال برگزاری است. روسیه از سال ۲۰۱۵ این مسابقات را پایه‌گذاری کرد. در این مسابقات، کشورها در بخش‌های مختلف ورزشی-نظامی به رقابت می‌پردازند. ونزوئلا در حالی امسال میزبان این بازی‌هاست که سه کشور چین، روسیه و ایران به همراه ده‌ها کشور دیگر در این مسابقات شرکت می‌کنند.
در کنار این مسابقات سه کشور چین، روسیه و ایران یک رزمایش مشترک با عنوان «تک تیرانداز مرز» در این منطقه انجام می‌دهند.
نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا از برگزاری رزمایش مشترک بزرگ ایران، روسیه و چین در شمال غرب ونزوئلا استقبال کرده و آن را «به چالش کشیدن آمریکا» توصیف کرد.
آخرین رزمایش مشترک این سه کشور به میزبانی ایران با عنوان «کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲» در منطقه شمال اقیانوس هند برگزار شد.
در یک قدمی آمریکا
آمریکا مناطق کارائیب، آمریکای مرکزی و لاتین را بر اساس دکترین «مونرو» جزو حیاط خلوت سنتی خود به حساب می‌آورد. ایالات متحده در طول تاریخ شکل‌گیری خود همیشه به عنوان یک قدرت سلطه‌گر شمالی سعی کرده بر این کشورها سیطره داشته باشد. همچنین آمریکا بارها با کودتاهای نظامی در امور داخلی این کشورها دخالت کرده است.
رزمایش مشترک «تک تیرانداز مرز» برای اولین‌بار در طول چند دهه گذشته، توسط مهمترین کشورهای ضدآمریکایی آن هم در نزدیکی مرزهای این کشور در حال برگزاری است. همچنین این رزمایش بزرگ درست یک روز پس از اتمام رزمایش فرماندهی جنوبی آمریکا برگزار شد.
«جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی به «واشنگتن فری‌بیکن» گفت: «روسیه و متحدانش ایران و چین با حضور در این تمرینات نظامی در ونزوئلا در آستانه نمایش قدرت بزرگی هستند. با عادی‌سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم».
گذار از نظام تک قطبی
این رزمایش‌ها برای دوران گذار نظم تک قطبی به چند قطبی بین‌المللی ایجاد شده است. این اقدامات مشترک یک نوع همگرایی علیه نظام تک قطبی با سرپرستی ایالات متحده در اقدام و عمل است.
ولادیمیر پوتین، رئیس جهمور فدراسیون روسیه، قبلا در اظهاراتی در این خصوص گفته بود: «آمریکا بعد از جنگ سرد خود را نماینده خدا در زمین دانست و به دنبال کسب منافع و غارت از دیگر کشورها بوده است. اما حال این دوران به اتمام رسیده است و ایالات متحده باید ایده و نگرش خود را تغییر دهد و متوجه این موضوع شود که وضعیت میدانی جهان دیگر به مانند قبل نیست».
اهمیت حضور در دریا و دفاع پیش دستانه
حدود ۹۰ درصد صادات ایران از طریق دریاها صورت می‌گیرد. در آب‌های آزاد نیز همواره تهدیداتی نظیر دزدان دریایی علیه نفتکش‌های ایرانی وجود دارد. در عرصه مسائل نظامی و استراتژیک اصلی به نام «پیش دستی» وجود دارد که باید تهدیدات را قبل از وقوع، کنترل کرد. با توجه به صادرات نفتی و غیرنفتی ایران به ونزوئلا و دیگرکشورها، تهدیدات زیادی متوجه نفتکش و کشتی‌های ایرانی است. بنابراین این نوع رزمایش‌ها باعث می‌شود تا تجربه و حضور نظامی ایران دریاهای آزاد بیشتر شود و خطر کمتری متوجه منافع جمهوری اسلامی ایران شود.
منابع خبری بعد از ظهر چهارشنبه به وقت تهران از حضور ایران، روسیه و چین در آمریکای لاتین برای شرکت در یک رزمایش خبر دادند.
به نوشته وبگاه «واشنگتن فری بیکن» ایران، روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک رزمایش در آمریکای لاتین تحت عنوان «تک تیرانداز مرز» را دارند.
 بر اساس این گزارش، ونزوئلا میزبان این تمرین نظامی است که قرار است اوائل ماه آگوست برگزار شود و نظامیان ایران، روسیه و چین قصد دارند برای شرکت در آن عازم آمریکای لاتین و کارائیب شوند.
به نوشته این منبع خبری، این تمرین نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف در آمریکای لاتین ضد ایالات متحده است .
«جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی به واشنگتن فری‌بیکن گفت که روسیه و متحدانش ایران و چین با حضور در این تمرینات نظامی در ونزوئلا در آستانه نمایش قدرت بزرگی هستند. با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم.
چندی قبل نیز سومین رزمایش مرکب به میزبانی ایران و با حضور نیروهای دریایی چین و روسیه با عنوان «کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲» در منطقه شمال اقیانوس هند برگزار شد.
تمرین‌های تاکتیکی متنوع از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور ربوده شده، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش برگزار شد.
در آن برهه، یک رسانه آمریکایی برگزاری رزمایش دریایی بین ایران، روسیه و چین موسوم به «رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی–۲۰۲۲» را ارسال پیام مستحکم به آمریکا دانست.
واشنگتن تایمز نوشت،  رزمایش مشترک دریایی بلندپروازانه‌ترین تمرین‌هایی است که تاکنون با کشتی‌های جنگی چینی، روسی و ایرانی انجام شده  و اولین رزمایش از زمانی است که ایران به طور رسمی برای پیوستن به پیمان امنیتی سازمان همکاری شانگهای (SCO) در سپتامبر دعوت شد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شهیداحمد پلارک / راز شهادت «شهید عطری» چه بود؟

شهید سید احمد پلارک از مزار این شهید بوی گلاب به مشام می‌رسد

سیاست آندلسی کردن ایران

ويدئو/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.