سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / عذرخواهی رسمی پاپ از بومیان کانادا چند ماه پس از کشف گورهای جمعی کودکان

عذرخواهی رسمی پاپ از بومیان کانادا چند ماه پس از کشف گورهای جمعی کودکان

پاپ فرانسیس در سفر به کانادا از مردمان بومی این کشور بابت نقش کلیسای کاتولیک در مدارسی که کودکان بومی در آنها مورد سوءرفتار، شکنجه و… قرار گرفته و در گورهای جمعی دفن می‌شدند، عذرخواهی کرد.

اين اتفاق چندین ماه پس از کشف گورهای جمعی کودکان بومی در مدارسی متعلق به کلیسای کاتولیک می‌افتد.
«پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان دوشنبه در شهر ماسکواسیس در استان آلبرتا در نزدیکی محلی که پیشتر دو مدرسه در آن قرار داشت، به دلیل حمایت مسیحیان از ذهنیت استعمارگر آن زمان عذرخواهی کرد و خواستار تحقیق جدی در مورد این مدارس برای کمک به بهبود بازماندگان و فرزندان آنها شد و همسان‌‌سازی فرهنگی اجباری آنها را خباثت اهریمنی رقت‌انگیز و خطای فاجعه‌بار خواند. پاپ گفت: «من با سرافکندگی و شرمساری و همچنین آشکارا و بدون ابهام، متواضعانه بابت شرارت و خباثت بسیاری از مسیحیان علیه این مردمان بومی طلب‌بخشش می‌کنم.»
  این سخنان خطاب به بومیان کانادایی، اولین عذرخواهی در خاک کانادا از سوی پاپ فرانسیس به شمار می‌رود و بخشی از سفر او برای التیام بر زخم‌های عمیقی است که پس از آن در کانون توجه قرار گرفت که سال گذشته گور‌های بی‌نام و نشان در محل مدارس شبانه‌روزی کشف شد. پیش از این رهبران بومیان کانادا از ملکه انگلیس که رسماً رئیس‌کانادا هم هست خواسته بودند که به خاطر این موضوع عذرخواهی کند؛ درخواستی که ظاهراً هنوز پذیرفته نشده است. دولت کانادا هم البته تلاش می‌کند تا نقش کلیسا را در این جنایت پررنگ کند، و نگاه‌ها را از نقش دولت‌های انگلیس و کانادا دور کند.
گفتنی است، طی دهه‌های گذشته اکثر کودکان بومی در کانادا به اجبار از خانواده‌هایشان جدا شده و به مدارسی خاص که برای آنها در نظر گرفته شده بود فرستاده می‌شدند. تعداد بسیار زیادی از این کودکان هرگز به خانه برنمی‌گشتند بدون آنکه برای خانواده‌هایشان توضیح داده شود چه بر سر فرزندانشان آمده است. اما مدتی پیش یک گروه بومی در استان «بریتیش کلمبیا» کانادا گفت که پاسخی درباره سرنوشت برخی از این کودکان یافته است.
هشتم خرداد ماه بود که اجساد دست‌کم 215 کودک بومی که برخی از آنها حدود سه سال سن داشتند، در محوطه یک مدرسه شبانه‌ روزی کاتولیک در استان «بریتیش کلمبیا» کانادا پیدا شد. کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل به دنبال انتشار این خبر از دولت کانادا و واتیکان درخواست کردند که هرچه سریع‌تر تحقیقات کاملی در این خصوص انجام دهند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

4815 نفر قربانی تعرض جنسی در کلیساهای کاتولیک پرتغال

مقامات پرتغال از ده‌ها تجاوز جنسی کشیش‌ها در کلیساهای کاتولیک این کشور پرده برداشتند.

دیدار مدیر حوزه‌های علمیه با رهبر مسیحیان کاتولیک ابلاغ پیام رهبر معظم انقلاب به پاپ فرانسیس

/ پاپ: ما هم مطالب ایشان را قبول داریم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.