سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / افتضاح امنیتی نخست‌وزیر سابق ژاپن را به کشتن داد

افتضاح امنیتی نخست‌وزیر سابق ژاپن را به کشتن داد

در پی یک خلأ امنیتی «شینزو آبه» نخست‌وزیر پیشین ژاپن حین سخنرانی انتخاباتی با یک اسلحه دست‌ساز ترور و کشته شد، قاتل او که از اعضای پیشین نیروهای مسلح این کشور است، گفته آبه را به خاطر عضویتش در یک «فرقه خاص» کشته است. این ترور اعتراضات گسترده‌ای را به نیروهای امنیتی در پی داشته که در کار خود سهل‌انگاری کردند.
در نتیجه یک خلأ امنیتی و سهل‌انگاری نیروهای امنیتی ژاپنی، «شینزو آبه» نخست‌وزیر پیشین ژاپن روز جمعه حین سخنرانی در شهر «نارا» به ضرب گلوله یک تفنگ دست‌ساز از پشت سر به راحتی 2 بار مورد هدف قرار گرفت و مجروح شد. نخست‌وزیر پیشین ژاپن که در پی اصابت تیر به زمین افتاده بود برای درمان به بیمارستان منتقل شد. رسانه‌های ژاپنی اعلام کرده‌اند، آبه در حالی که بیهوش و دچار سکته قبلی شده بوده است، به بیمارستان منتقل شد. بعد از گزارش‌ها درباره وخامت حال نخست‌وزیر سابق، منابع ژاپنی چند ساعت بعد درگذشت وی را تأیید کردند که در ساعت 17 و 3 دقیقه همان روز رخ داد. منابع بیمارستانی گفته‌اند به نخست‌وزیر سابق ژاپن بیش از ۱۰۰ واحد کیسه خون تزریق شد اما عملیات احیاء به نتیجه نرسید. مسئولان همچنین اعلام کرده‌اند او به دلیل جراحت عمیق وارد شده به قلب و سمت راست گردنش جانش را از دست داد. مردم ساعاتی بعد از مرگ نخست‌وزیر سابق به محل حادثه رفته و ضمن ادای احترام به این سیاستمدار صحنه حادثه را گلباران کردند. تلویزیون «آساهی» اعلام کرده جسد شینزو آبه برای دفن به زادگاهش در توکیو منتقل شده است.
پلیس ژاپن هویت فرد ۴۱ ساله‌ای را که روز جمعه (۸ ژوئیه/ ۱۸ تیر) با یک سلاح دست‌ساز «شینزو آبه»، نخست‌وزیر سابق ژاپن را ترور کرد «تتسویا یاماگامی» معرفی کرده است. یاماگامی در بازجویی‌ها به پلیس انگیزه‌اش از این ترور را این طور شرح داده که شینزو آبه ارتباطاتی با یک «سازمان خاص» داشته که او از آن کینه به دل داشته است. یاماگامی گفته که کینه‌اش منشأ سیاسی نداشته است. رسانه‌های ژاپنی و رسانه‌های بین‌المللی اشاره‌ای به نام این «سازمان خاص» نکرده‌اند. روزنامه نیویورک‌پست هم نوشته که پلیس اسمی از این سازمان یا عقایدش به میان نیاورده و مشخص نیست که چنین سازمانی وجود خارجی دارد یا خیر. برخی از رسانه‌های ژاپنی هم گفته‌اند که سازمان مورد اشاره یاماگامی یک سازمان مذهبی بوده است.
یاماگامی دقایقی بعد از شلیک به نخست‌وزیر ژاپن در حین یک سخنرانی تبلیغاتی در شهر «نارا» توسط نیروهای امنیتی به روی زمین‌انداخته شده و دستگیر شد. او بعد از انجام عملیات ترور هیچ تلاشی برای فرار انجام نداد. به گزارش فارس، قاتل در حین بازجویی‌ها با آرامش به سؤالات پاسخ داده و پلیس در تلاش است مشخص کند که آیا او عملیات را به تنهایی انجام داده است یا خیر. یاماگامی به پلیس گفته از طریق اینترنت از آمدن آبه به شهر نارا مطلع شده است.
پایگاه فوربس، یاماگامی را ساکن شهر نارا معرفی کرده و نوشته او به مدت ۳ سال در «نیروهای دفاع دریایی ژاپن» شاغل بوده. او بیکار بوده و درآمد زیادی نداشته است. پایگاه «آساهی» نوشته پلیس منزل یاماگامی را جست وجو کرده و از آنجا مقادیر زیادی مواد منفجره کشف کرده است. او در دوران خدمتش در نیروی دریایی آموزش‌هایی در زمینه استفاده از سلاح و مواد منفجره دیده است.
گفتنی است، این نخستین حادثه قتل یک نخست‌ وزیر مستقر یا نخست‌وزیر سابق از زمان کودتای ۱۹۳۶ژاپن است. در حادثه آن سال چندین شخصیت از جمله دو نخست‌وزیر سابق ترور شدند. از این رو، نادر بودن این حادثه مردم ژاپن و حتی بسیاری از مردم جهان را در شوک فرو برده است.
هنوز دادگاهی تشکیل نشده و مشخص نیست چه مجازاتی در انتظار یاماگامی است. ژاپن یکی از کشورهایی است که در آن مجازات اعدام اعمال می‌شود. طی سه سال گذشته شش نفر در این کشور با آویخته شدن به دار اعدام شده‌اند. روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته قانون اجازه اعدام برای قتل را می‌دهد اما این مجازات به ندرت برای کسی که یک نفر را کشته در نظر گرفته می‌شود.
واکنش ایران
این اقدام تروریستی واکنش‌های زیادی را در سراسر جهان در پی داشته است. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز جمعه ۱۷ تیر ماه در پی اقدام تروریستی سوءقصد به نخست‌وزیر پیشین ژاپن گفت: «به عنوان یک کشور قربانی تروریسم که رهبران بزرگی را توسط تروریست‌ها از دست داده، خبر ترور شینزو آبه نخست‌وزیر پیشین ژاپن را از نزدیک و با نگرانی دنبال می‌کنیم.» همچنین در پی انتشار خبر کشته شدن شینزو، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی به «هایاشی یوشیماسا» وزیر امور خارجه ژاپن، درگذشت شینزو آبه، نخست‌وزیر پیشین ژاپن در حادثه تیراندازی غیرانسانی را موجب تاثر و‌اندوه خواند.
گفتنی است، آبه 67 ساله دو دوره، از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ به عنوان نخست‌وزیر ژاپن و رئیس‌حزب لیبرال دموکرات (LDP) و از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ مشغول به کار بود. او طولانی‌ترین زمان نخست‌وزیری در تاریخ ژاپن را داشت. آبه همچنین از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ در دوران نخست‌وزیری «جونیچیرو کویزومی» به عنوان وزیر ارشد کابینه خدمت کرد و در سال ۲۰۱۲ برای مدت کوتاهی رهبر اپوزیسیون بود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بلومبرگ ادعای خود درباره فروش نفت ایران با موافقت آمریکا را پس گرفت

ژاپن، کره جنوبی و کشورهای اروپایی

جنگ غزه فاجعه تمام‌عیار برای آمریکاست

فارین پالیسی:

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.