سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / پیشروی نیروهای ترکیه در خاک عراق و فرار روستاییان ساکن مناطق مرزی از خانه‌هایشان

پیشروی نیروهای ترکیه در خاک عراق و فرار روستاییان ساکن مناطق مرزی از خانه‌هایشان

یک فعال سیاسی کُرد از تداوم پیشروی ترکیه در عمق خاک عراق و کوچ اجباری ساکنان روستاهای مرزی و احداث پایگاه‌های نظامی جدید در شمال این کشور خبر داده است.

چندی پیش فیلمی جنجال برانگیز از شبکه تلویزیونی ترکیه منتشر شد که در آن امپراطوری عثمانی به رهبری اردوغان را در سال 2050 [کذ!] نشان می‌دهد. مخالفان اردوغان می‌گویند به نظر می‌رسد اردوغان برای احیای امپراطوری عثمانی اش سودای کشورگشایی دارد و برای همین همچنان به پیشروی‌ها و عملیات خود در خاک عراق و سوریه ادامه می‌دهد.
در همین رابطه «لقمان حسن» فعال سیاسی کُرد عراق نیز، با اشاره به شمار پایگاه‌های نظامی ترکیه در شمال عراق گفته: «اطلاعات دقیق حاکی از آن است که آنکارا دارای ۷۸ پایگاه نظامی در داخل منطقه کردستان است و علاوه‌بر آن یک پایگاه نظامی در منطقه بعشیقه در استان نینوی دارد…آنکارا از سال ۲۰۱۸ تا به امروز، ساکنان نزدیک به ۳۰۰ روستا را در مناطق مرزی حدفاصل میان ترکیه و عراق را آواره کرده است. در چند روز گذشته نیز شاهد آوارگی ساکنان روستایی در نزدیکی چمچمال متشکل از ۱۰ خانه برای هشت خانوار به دلیل تجاوزهای ترکیه بودیم.»
وی در گفت وگو با وبگاه المعلومه، این را هم گفته که: «این نفوذ و پیشروی ترکیه به منزله یک عملیات نظامی هدفمند برای مدت کوتاه یا برای یک هدف خاص نیست، بلکه اقدامی برای اشغال استان‌های کرکوک و نینوی است…کوچ مردم روستاهای شمالی در نتیجه بمباران هواپیماهای ترکیه و کشته شدن غیرنظامیان بی‌گناه از جمله زنان، کودکان و سالمندان به حومه شهر کرکوک رسید.» به گزارش فارس، وی حتی گفته «ترکیه دو استان کرکوک و نینوی را بخشی از اراضی ترکیه می‌داند و تلاش دارد تا قبل از سال ۲۰۲۳ و پس از گذشت ۱۰۰ سال از معاهده لوزان، کل این اراضی را به خود ملحق کند.»
گفتنی است، ترکیه مدت‌هاست با ادعای مقابله با گروهک تروریستی پ‌.ک‌.ک در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق است. گروهک پ‌.ک‌.ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود.
اصابت 3 راکت به پایگاه ترکیه
از طرف دیگر شاهدان عینی خبر دادند که پایگاه نظامی متعلق به نیروهای ترکیه در شمال استان دهوک در منطقه کردستان عراق هدف حملات راکتی قرار گرفته است. پایگاه خبری شفق نیوز به نقل از این افراد گزارش داد، این پایگاه که در منطقه «شیلادزی» در استان دهوک قرار دارد، مورد حمله راکت قرار گرفته و در نتیجه ستونهایی از دود به هوا برخاسته است. این در حالی است که هنوز آماری از تلفات جانی و خسارات مادی این پایگاه منتشر نشده است. شفق خبر داد که عناصر پ.ک.ک عامل این حمله هستند و دست‌کم سه راکت به سمت آن شلیک شده است.

ایتابلهسروشآپارات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.