سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / هیچ جای دنیا فضای مجازی بدون قانون و یله و رها نیست

هیچ جای دنیا فضای مجازی بدون قانون و یله و رها نیست

نایب‌رئیس ‌مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش نمایندگان این است که توأم با شفافیت، قانونی را مصوب کنند که در صدور مجوزها، بهبود فضای کسب‌وکار و استفاده از مباحث دانش‌بنیان که یک نمود آن فضای مجازی است، مقرراتی وجود داشته باشد. در زندگی اجتماعی فعلی امکان قطع اینترنت و یا محدود کردن فضای مجازی به آن معنا که در بیرون مطرح شده بود، نیست اما در هیچ جای دنیا فضای مجازی بدون قانون و یله و رها نیست.

علی نیکزاد، نایب‌رئیس‌ مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: رئیس‌جمهور ویژگی‌هایی را که برای یک کارگزار نظام مقدس اسلامی ضروری است، دارد. رئیس‌جمهور همواره بین مردم است، مبارزه با فساد، خدمت به مردم و اقتدار در عرصه بین‌المللی را مورد توجه قرار می‌دهد. چندی پیش همه شاهد بودیم که رئیس‌جمهور به محض اینکه از مسکو به ایران رسید راهی پاستور نشد، بلکه برای پیگیری وضعیت سیل‌زدگان به کرمان رفت. این مسئله به خوبی نشان‌دهنده عزم راسخ دولت سیزدهم برای کار و خدمت به مردم است.
وی در پاسخ به این سؤال که بخشی از عمر مجلس یازدهم با دولت روحانی گذشت، دولت فعلی چه تفاوتی در نوع ارتباط با مجلس نسبت به دولت سابق دارد؟ گفت: ما هر چه به دولت قبل می‌گفتیم دست به دست هم دهیم و کمک کنیم تا امور کشور پیش برود، آنان قبول نمی‌کردند.
نیکزاد در این زمینه بیان داشت: تفاوت دولت سیزدهم با دولت روحانی این است که دولت فعلی بسیار همراه و مشتاق همکاری با مجلس است و مجلس هم علاقه‌مند است با دولت همکاری کند. دولت فعلی مقاومتی در ابلاغ قوانین مجلس نمی‌کند و دولت و مجلس مُصِر هستند که به یکدیگر کمک کنند و مسائل اصلی کشور را پیگیری کنند. ما شاهد غیبت حسن روحانی در مجلس برای ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بودیم، این در حالی است که حجت‌الاسلام رئیسی در این مدت کوتاه، چندین بار در مجلس حضور پیدا کرده است. قاطبه نمایندگان با حفظ استقلال قوا و شأن و جایگاه مجلس و دولت، نظرشان بر این است که به دولت کمک کنیم و همکاری صمیمانه‌ای را که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند بین قوا وجود داشته باشد، در عمل نشان دهیم.
نایب‌رئیس‌مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره طرح مردمی ‌سازی یارانه‌ها گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی برای بسیاری آب و نان شد اما برای مردم نه آب شد و نه نان. ارز ۴۲۰۰ تومانی سبب فساد شد و قرار بر این بود زمانی که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به اشخاص حقیقی و حقوقی می‌دهد، ما تاثیر آن را بر کالاهای اساسی و سر سفره مردم ببینیم اما این اتفاق نیفتاد. بنابراین برای مبارزه با فساد و با درخواست دولت و تصویب مجلس، ارز ۴۲۰۰ تومانی بازتوزیع و این یارانه مردمی‌‌سازی شد. هر دولت دیگری هم بر سر کار بود، ناگزیر بود که این کار را انجام دهد.
وی بیان داشت: با وجود این، دولت باید سه کار دیگر انجام دهد. موضوع اول بحث معیشت است و معیشت مردم باید مورد توجه قرار گیرد. الان دولت یارانه‌ای را برای سه دهک با یک رقم مشخص و برای شش دهک با رقم دیگری در نظر گرفته است. مردمی‌‌سازی یارانه‌ها زمانی می‌تواند مثمرثمر باشد که دو کار دیگر یعنی کنترل بازار و کنترل تورم هم انجام شود. بارها مجلس تأکید کرده است که قیمت کالاهای اساسی نباید از قیمت شهریور ۱۴۰۰ افزایش یابد و علت تأکید نمایندگان بر این مسئله آن است که ما نگران معیشت مردم و گرانی کالاهای اساسی هستیم. معیشت مردم باید در نظر گرفته شود که یا می‌توان با اعطای کالابرگ الکترونیکی این کار را انجام داد و یا با اعطای یارانه نقدی که دولت گفته ارائه یارانه نقدی به صورت موقت است و به زودی به مردم کالابرگ خواهد داد. به هر صورت، دولت الان هم تمام توان و تلاش خود را برای حمایت معیشتی از مردم و تحقق طرح مردمی‌‌سازی یارانه‌ها انجام می‌دهد.
نیکزاد درباره وضعیت «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» نیز گفت: علت اینکه نسخه اولیه طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شده، این است که شورای عالی فضای مجازی یک شورای بالادستی است و باید در این مورد اعلام نظر کند. بنابراین طرح صیانت در مجلس مسکوت نشده است. تا چندی پیش «طرح صیانت از فضای مجازی» در جامعه انعکاس پیدا کرد، در حالی که عنوان دقیق آن «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» است.
نایب‌رئیس‌مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گفتند مجلس قصد دارد اینترنت را قطع کند و فضای مجازی و کسب‌وکار را محدود کند، در حالی که مجلس چندین قانون برای ساماندهی و تسهیل فضای کسب و کار تصویب کرد.
وی تصریح کرد: تلاش نمایندگان این است که توأم با شفافیت، قانونی را مصوب کنند که در صدور مجوزها، بهبود فضای کسب‌وکار و استفاده از مباحث دانش بنیان که یک نمود آن فضای مجازی است، مقرراتی وجود داشته باشد. در زندگی اجتماعی فعلی امکان قطع اینترنت و یا محدود کردن فضای مجازی به آن معنا که در بیرون مطرح شده بود، نیست اما در هیچ جای دنیا فضای مجازی بدون قانون و یله و رها نیست. طراحان طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی تاکنون جلساتی را درباره این طرح برگزار کردند تا با شورای عالی فضای مجازی از لحاظ سیاست‌گذاری هماهنگی‌های لازم انجام شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اسامی نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس اعلام شد

مجلس شورای اسلامی که در ۲۱ اردیبهشت

هر کجا پیشرفت کردیم، تفکر و حرکت انقلابی حاکم بوده است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.