سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / آمریکا از جنگ یمن تا اوکراین مشارکت دارد، مداخلات ما نبود امروز در یمن صلح بود

آمریکا از جنگ یمن تا اوکراین مشارکت دارد، مداخلات ما نبود امروز در یمن صلح بود

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به تحلیل وعده‌های دروغ رؤسای جمهور آمریکا مبنی بر عدم مشارکت در جنگ‌ها پرداخته و نوشته آمریکا مثل جنگ اوکراین در جنگ یمن نیز طی سال‌های گذشته مشارکت دارد و اگر مداخلات آمریکا نبود سعودی‌ها تا کنون با یمنی‌ها به نتیجه رسیده و صلح کرده بودند.
تاریخ سیاست خارجی آمریکا طی دو قرن اخیر نشان می‌دهد که دولت‌های این کشور تقریباً در همه بحران‌ها و جنگ‌ها حضور و مشارکت فعال داشته‌اند. آتش بسیاری از این جنگ‌ها با محوریت خود این کشور شعله‌ور شده و در برخی دیگر نیز پشت پرده بر آتش جنگ دمیده است. این موضوع، مورد توجه روزنامه معتبر «نیویورک تایمز» قرار گرفته و گزارشی وعده‌های دروغ رؤسای جمهور این کشور مبنی بر عدم مداخله در این جنگ‌ها را مرورکرده است.
در گزارش «نیویورک تایمز» می‌خوانیم: «رئیس‌جمهوری وودرو ویلسون در کمپین انتخاباتی‌اش در سال 1916 عنوان کرد: رؤسای جمهوری سابقه این را دارند که تا زمانی که واقعا وارد جنگ نشده‌اند، اصرار بورزند که در هیچ جنگی شرکت نمی‌کنند. ویلسون خود کسی بود که تنها یک ماه پس از آغاز دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش آمریکا را به جنگ جهانی اول وارد کرد و عنوان کرد که دخالت آمریکا در این جنگ اجتناب‌ناپذیر است…رئیس‌جمهوری لیندون بی‌جانسون طی  انتخابات ریاست‌جمهوری 1964 وعده داد که قرار نیست بچه‌های آمریکایی را 9 یا 10 هزار مایل از وطن‌شان دور کند تا کاری را انجام دهند که بچه‌های آسیایی باید خودشان انجام دهند اما جانسون در 1965، تنها یک ماه پس از رسیدن به ریاست‌جمهوری کمپین بمباران ویتنام را آغاز کرد و بچه‌های آمریکایی در ویتنام بودند.»
در بخش دیگری از این گزارش آمده: «تاریخ به ما درس می‌دهد که وعده رؤسای‌جمهوری- که عموما در زمان انتخابات داده می‌شود- مبنی بر عدم ورود به جنگ حتی اگر در آن لحظه حقیقت داشته باشد، آینده را به هیچ عنوان تضمین نمی‌کند. در دهه‌های اخیر علی‌الخصوص پس از حمله 11 سپتامبر به نحوی وارد دوره جنگ بی‌پایان شده‌ایم. مرز میان آنچه جنگ است و آنچه که جنگ نیست به طرز خطرناکی محو و تعیین لحظه‌ تغییر از وضعیت غیرجنگی به جنگی کاری بسیار سخت شده است.این مسئله تا حدی به دلیل پیشرفت فناوری نظیر پهپادها و حملات سایبری شکل گرفته چراکه به این طریق می‌توان کارهایی نظیر کشتن دشمنان، نابودی ساختمان‌ها و تضعیف تاسیسات هسته‌ای را در دیگر کشورها انجام داد، بدون آنکه نیروهای آمریکایی خاک آمریکا را ترک کنند.»
مشارکت فعال در جنگ یمن
در ادامه این گزارش با اشاره به مشارکت آمریکا در جنگ یمن آمده: «ایالات متحده هرگز به طور رسمی به جنگ داخلی یمن ورود نکرده است اما ائتلاف تحت رهبری سعودی‌ها غیرنظامیان را با کلاهک‌های آمریکایی کشته‌اند و اهدافشان را با راهنمایی آمریکا انتخاب می‌کنند. نقش آمریکا در درگیری هفت ساله در یمن آن‌قدر بزرگ بوده که متخصصان باور دارند ائتلاف تحت رهبری سعودی بدون آن، به دنبال صلح می‌رفت. این نقش آن‌قدر بزرگ بوده که قانون‌گذاران آمریکایی آن را نقض بند اول قانون اساسی- که کنگره را مسئول اعلان جنگ قلمداد می‌کند- می‌دانند.آمریکا در یمن از خط قرمز عبور کرده است؛ هرچند که دقیق مشخص نیست که این خط کجاست.»
به گزارش ایسنا «نیویورک تایمز» سرانجام گزارش خود را با این جملات به پایان رسانده: «آنچه که آمریکا در یمن انجام داد، با آنچه در اوکراین انجام می‌دهد تشابه زیادی دارد. ماه گذشته اطلاعات درز پیدا کرده از مقامات نشان داد که ایالات متحده به اوکراین کمک کرده تا فرماندهان روسی را به قتل برسانند و به ناو جنگی روسی حمله کنند. این اطلاعات همچنین افشا می‌کنند بایدن بسته‌ای 40 میلیارد دلاری به اوکراین ارسال کرده که اکثر آن کمک نظامی بوده است. دولت بایدن همچنین در این ماه اعلام کرد که سیستم راکتی به اوکراین ارسال می‌کند که از لحاظ فرضی می‌تواند خاک روسیه را هدف قرار دهد. همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که می‌گوید بایدن قصد فروش چهار پهپاد مسلح به موشک‌های هل‌فایر را به دولت اوکراین دارد و…»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آیت الله عاملی امام جمعه اردبیل: قیام دانشگاه های آمریکا را باید به فال نیک گرفت

طوفانُ الاقصی به یک طوفانِ جهانی تبدیل شد

اگر غفلت کنید بعد از اسرائیل، نوبت شماست!

آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا حامیان اصلی رژیم جنایتکار اسرائیل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.