سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / گزارش تکان دهنده ایندیپندنت از وضعیت زندانیان سیاسی عربستان

گزارش تکان دهنده ایندیپندنت از وضعیت زندانیان سیاسی عربستان

روزنامه «ایندیپندنت» در گزارشی تکان‌دهنده نوشت، عده‌ای از زندانیان عقیدتی-سیاسی در عربستان مورد تجاوز جنسی و شکنجه قرار گرفته‌اند.
روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، شامگاه جمعه، گزارش داد که گروهی از زندانیان سیاسی بازداشت‌ شده به علت مخالفت با دولت در سعودی، مورد تجاوز جنسی و وحشیگری محض در این کشور قرار گرفته‌اند. این روزنامه با استناد به تحقیقات مؤسسه حقوق‌بشری «گرانت لیبرتی» فاش کرد که ۳۱۱ نفر در عربستان در دوره «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی زندانی عقیدتی-سیاسی هستند. پژوهشگران این مؤسسه تأکید کردند که ۵۳ زندانی مورد شکنجه و شش نفر دیگر مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند و ۱۴ نفر دیگر مجبور به اعتصاب غذا شده‌اند.
در این گزارش با اشار به اینکه ۱۱ فعال حوزه حقوق زنان و ۵۴ روزنامه‌نگار در عربستان سعودی تحت بازداشت هستند، آمده است یکی از زندانیان «عایده الغامدی» نام دارد که به علت درخواست پناهندگی پسرش زندانی شده و مورد شکنجه قرار گرفته است. به گزارش فارس، این مؤسسه حقوق‌بشری ضمن درخواست از عربستان برای آزادی افراد بی‌گناهی که در این کشور ناپدید شده‌اند و مورد محاکمه صوری قرار گرفته‌اند، اعلام کرد: «بدرفتاری با مادر مسنی مانند عاید الغامدی به دلیل درخواست پناهندگی فرزندش قطعا در هر ملتی نفرت‌انگیز و اشتباه است.»
این گزارش در حالی منتشر شده است که پایگاه خبری «سعودی‌لیکس» پیش‌تر گزارش داده بود که عربستان سعودی، دست به برگزاری دادگاه‌های مخفیانه برای محاکمه زندانیان عقیدتی در این کشور زده است. این وبگاه خبری به نقل از سازمان حقوق‌بشری «سند» خبر داده بود که زندانیان عقیدتی در عربستان، با حکم‌های خودسرانه و ناعادلانه رو‌به‌رو هستند. طبق این گزارش، این حکم‌ها بر اساس اعترافاتی از این زندانیان صادر شد که تحت فشار شکنجه، مجبور به اعتراف به آن شدند. این سازمان همچنین تأکید کرده بود مسئولان عربستان با برگزاری دادگاه‌های مخفی و بدرفتاری با زندانیان عقیدتی، دست به نقض قوانین داخلی، بین‌المللی و معاهداتی می‌زنند که اصل عدالت را از طریق شفافیت در بازداشت و محاکمه افراد بازداشتی برقرار می‌کند.
رفع اتهام ترکیه از ۲۶ عربستانی مقصر در قتل خاشقجی
خبر دیگر که به نوعی مربوط به پرونده سیاه حقوق بشری رژیم آل‌سعود است، آنکه دستگاه قضایی ترکیه ۲۶ عربستانی را که به دست داشتن در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی متهم هستند، رفع اتهام می‌کند. به گزارش ایسنا، رفع اتهام از ۲۶ عربستانی بعد از تصمیم مقامات ترکیه برای قبول انتقال پرونده محاکمه به عربستان صورت می‌گیرد. گفتنی است، دولت ترکیه پیشقراول حمله به آل‌سعود در پرونده خاشقجی بود اما حالا که منافع اقتصادی و سیاسی‌اش اقتضا می‌کند، تمام این اتهامات را نادیده می‌گیرد! جمال خاشقجی سال ۲۰۱۸ به دست تیم سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد. مدارک نشان می‌دهد که محمد بن سلمان دستور قتل وی را داده بود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ترور خاموش زندانیان سیاسی در بحرین با استفاده از بیماری‌های مرگبار

اهمال پزشکی عامدانه در زندان‌های بحرین

شیوع سل در زندان‌های بحرین زندانیان سیاسی در بحرین

در حال دست و پنجه نرم کردن با یک بیمار مسری کُشنده هستند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.