سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / قیمت بنزین در ترکیه نجومی شد افزایش 268 درصدی قیمت طی یک سال!

قیمت بنزین در ترکیه نجومی شد افزایش 268 درصدی قیمت طی یک سال!

رسانه‌ها از افزایش بی‌سابقه بهای سوخت در ترکیه خبرداده و نوشته‌اند که قیمت بنزین در این کشور در یک هفته سه بار افزایش یافته و نسبت به سال گذشته نیز 268 درصد افزایش یافته است.

لیر ترکیه از زمانی که بانک مرکزی این کشور سلسله‌ای از کاهش نرخ بهره را از اوایل سال جاری [میلادی] اعمال کرد، در حال سقوط آزاد بوده است. اما «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه همچنان اصرار دارد که کاهش نرخ بهره برای اقتصاد کشورش بسیار مفید خواهد بود و تاکید دارد که برای مشاهده نتایج این سیاست جدید، غیر متداول و بسیار بحث برانگیز به صبر نیاز است. اما نتایج این سیاست‌ها تاکنون برای مردم ترکیه بسیار تلخ بوده است.
شهروندان ترکیه در روزهای اخیر تحت تاثیر دور سوم افزایش قیمت سوخت تنها در یک هفته قرار گرفته‌اند. به گزارش رسانه‌های محلی ترکیه، قیمت هر لیتر بنزین در سراسر این کشور ۲.۱۸ لیر (حدود ۰.۱۲ دلار آمریکا) افزایش یافته و به نزدیک به ۲۸.۵ لیر (۶۹ هزار تومان) در هر لیتر رسیده که نشان دهنده افزایش تقریباً ۲۶۸ درصدی قیمت آن در مقایسه با سال گذشته میلادی است.
از سوی دیگر، لیر ترکیه در راه رسیدن به پایین‌ترین سطح تاریخ خود در اواخر دسامبر سال گذشته (دی 1400) است و یک دلار در روزهای گذشته (شنبه) با قیمت ۱۷.۱۲ لیر ترکیه معامله شده است. خبرگزاری فارس در این باره نوشته، کاهش چشمگیر ارز همراه با تورم روزافزون است که در ماه می‌(خرداد) به بالاترین حد خود در ۲۴ سال گذشته رسید.
همچنین بر اساس نتایج یک نظرسنجی، مردم ترکیه به‌طور فزاینده‌ای بابت کاهش کیفیت و استانداردهای زندگی خود نگران بوده و از مشکلات اقتصادی «رنج می‌برند». بر اساس نظرسنجی موسسه «گالوپ» در ماه گذشته میلادی شمار شهروندان ترکیه‌ای که از تورم شدید و وضعیت اقتصادی کشورشان «رنج می‌برند» به رکورد
۳۹ درصدی رسیده است.
از سوی دیگر شمار شهروندان ترکیه که در پایان سال ۲۰۲۱ از استانداردهای زندگی خود رضایت داشته‌اند تقریباً نصف شده و به ۳۶ درصد رسیده است. این در حالی است که شمار شهروندانی که از استانداردهای زندگی خود رضایت نداشته‌اند، در این مقطع زمانی دو برابر شده و به
۶۳ درصد رسیده است.
چنان‌که گفته شد طرح‌های اردوغان علت وضع اقتصادی کنونی ترکیه است، از این رو هدف انتقادات بوده است. حال واکنش دولت ترکیه به نقدها چه بوده است؟ دولت می‌خواهد از هر اظهارنظر به قول خودش سوداگرانه و گمانه‌زنی درباره تاثیرات این سیاست جدید به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی جلوگیری کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ترکیه ۱.۵ میلیارد دلار از گردشگران ایرانی وان درآمد کسب کرد

سفر بیش از یک میلیون نفر به شهر وان ترکیه، بیش از ۱.۵ میلیارد دلار

انتخابات ترکیه؛ چرا اردوغان شکست خورد؟

حزب جمهوری خلق

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.