سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / گزارش مستند واشنگتن پست از نقش آمریکا در بمباران شهرهای یمن

گزارش مستند واشنگتن پست از نقش آمریکا در بمباران شهرهای یمن

تحقیق واشنگتن‌ پست برای اولین بار نشان می‌دهد که آمریکا از اسکادران‌های نیروی هوایی درگیر در بمباران‌های هوایی چند ساله ائتلاف سعودی علیه مردم یمن حمایت می‌کند.
حدود 8 سال است که از جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن می‌گذرد و مدت‌هاست که بسیاری از تحلیلگران و سیاستمداران مطلع از نقش عمده غرب به ویژه آمریکا در این جنگ و در کشتار مردم بی‌دفاع یمن می‌گویند و می‌نویسند. این بار نوبت یک نشریه معروف و یک موسسه تحقیقاتی آمریکایی است تا از بخشی از نقش آمریکا در این کشتار پرده بردارد. واشنگتن پست نوشته است، براساس گزارش «پروژه داده یمن»، در حالی که توجه جهانی بر حمله روسیه به اوکراین متمرکز شده که از اوایل سال جاری آغاز شده، ائتلاف تحت رهبری سعودی بیش از ۱۵۰ حمله هوایی علیه اهداف غیرنظامی در یمن از جمله خانه‌ها، بیمارستان‌ها و برج‌های ارتباطی انجام داده است. این تازه‌ترین دور از افزایش بمباران‌ها در طول جنگ داخلی طاقت‌فرسا و اغلب نادیده گرفته شده یمن به شمار می‌رود که زندگی غیرنظامیان یمنی را سال‌هاست به هم ریخته و یکی از شدیدترین بحران‌های انسانی در جهان را ایجاد کرده است.
سازمان ملل می‌گوید که صدها هزار تن بر اثر جنگ یا پیامدهای غیرمستقیم آن مانند گرسنگی جان خود را در یمن از دست داده‌اند. براساس برآوردهای محافظه‌کارانه «پروژه داده‌ مکان و رویداد درگیری‌های مسلحانه» (ACLED) که بر مناطق جنگی در سراسر جهان نظارت می‌کند، صرفا عملیات هوایی ویرانگری که به دست ائتلاف سعودی در یمن انجام شده، تقریبا جان ۱۵ هزار تن را گرفته است.
به گزارش ایسنا، در حالی که بمباران یک زایشگاه و سایر اهداف غیرنظامی در اوکراین به دست روسیه خشم عمومی را به عنوان «جنایات جنگی» برانگیخته است، هزاران حمله مشابه علیه غیرنظامیان یمنی انجام شده است. بمباران‌های کورکورانه، به خصیصه و ویژگی بارز جنگ یمن تبدیل شده و بررسی بین‌المللی درباره کشورهای شرکت‌کننده در این عملیات هوایی و کسانی که آنها را مسلح می‌کنند، از جمله آمریکا، به خود معطوف کرده است. حمایت آمریکا از تلاش‌های جنگی عربستان سعودی که از سوی گروه‌های حقوق بشری و برخی در کنگره آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است، در دوران دولت اوباما آغاز شد و به مدت هفت سال ادامه داشت. تجزیه و تحلیل جدید روزنامه واشنگتن پست و «ناظر نیروی امنیتی در موسسه حقوق بشر دانشکده حقوق کلمبیا» (SFM)، کامل‌ترین تصویری را که تاکنون از عمق و وسعت حمایت آمریکا از کمپین هوایی تحت رهبری ‌سعودی‌ها در یمن وجود داشته، ارائه کرده و نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از حملات هوایی توسط جنگنده‌های توسعه‌یافته، نگهداری‌شده و به فروش رفته به دست شرکت‌های آمریکایی و خلبان‌هایی که از سوی ارتش آمریکا آموزش دیده بودند، انجام شده است. دولت بایدن مدعی است که در سال ۲۰۲۱ پایان حمایت نظامی آمریکا از عملیات‌های تهاجمی ائتلاف سعودی علیه حوثی‌ها را اعلام کرده و فروش برخی مهمات را به حالت تعلیق درآورد. اما بررسی‌های واشنگتن پست نشان می‌دهد که قراردادهای تعمیر و نگهداری، هم از سوی ارتش آمریکا و هم از سوی شرکت‌های آمریکایی برای اسکادران‌های ائتلاف که عملیات‌های تهاجمی انجام می‌دادند، ادامه یافت. واشنگتن پست و اس‌اف‌ام، بیش از ۳۰۰۰ تصویر، خبر، گزارش رسانه‌ای و فیلم‌های موجود در دسترس عموم را بررسی کردند که برای اولین بار ۱۹ اسکادران جت جنگنده‌ای که در عملیات هوایی تحت رهبری سعودی در یمن شرکت داشتند، شناسایی کردند. بیش از نیمی از اسکادران‌هایی که در جنگ هوایی شرکت کردند از سعودی و امارات بودند؛ دو کشوری که اکثر حملات هوایی را انجام دادند و کمک‌های قابل توجهی از آمریکا دریافت کردند.
تجزیه و تحلیل اطلاعیه‌های مربوط به قراردادهای عمومی نشان می‌دهد که آمریکا پشتیبانی تسلیحاتی، آموزشی یا تعمیر و نگهداری را برای اکثر اسکادران‌های جنگنده در این کمپین ارائه کرده است. روزنامه واشنگتن پست دریافته است که از زمان آغاز جنگ یمن، ۹۴ قرارداد آمریکا با اسکادران‌های سعودی و امارات منعقد شده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آیت الله عاملی امام جمعه اردبیل: قیام دانشگاه های آمریکا را باید به فال نیک گرفت

طوفانُ الاقصی به یک طوفانِ جهانی تبدیل شد

اگر غفلت کنید بعد از اسرائیل، نوبت شماست!

آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا حامیان اصلی رژیم جنایتکار اسرائیل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.