سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / تورم، مهم‌ترین مسئله امروز آمریکا از نگاه جو بایدن

تورم، مهم‌ترین مسئله امروز آمریکا از نگاه جو بایدن

در حالی که بحران اقتصادی حاصل از کرونا و جنگ اوکراین محبوبیت بایدن را هم، در آمریکا به شدت کاهش داده وی در جدیدترین اظهار نظر خود درباره این وضعیت گفته مهار تورم در صدر اولویت‌های سیاست داخلی دولت وی قرار دارد.
مطابق اعلان وزارت کار آمریکا، نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در دوازده ماهه منتهی به مارس گذشته(اسفند1400) به بالاترین سطح در چهل سال گذشته به شمار می‌رود. طوری که مصرف کنندگان آمریکایی فشار تورم را در امور و خریدهای روزمره خود کاملا احساس می‌کنند. به عنوان مثال هر لیتر بنزین در یک سال گذشته ۴۸ درصد و نرخ بلیط هواپیما به طور متوسط ۲۴ درصد گران شده است. این در شرایطی است که بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) در دسامبر ۲۰۲۰ (آذر 99)پیش‌بینی کرده بود نرخ تورم مصرف‌کننده پایین‌تر از هدف سالانه ۲ درصد باقی بماند و در پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۱.۸ درصد باشد.
حتی با آغاز روند صعودی نرخ تورم نیز جروم پاول، رئیس‌فدرال رزرو بارها تاکید کرده که افزایش تورم موقتی است و با رفع کمبود موقت منابع، نیروی کار و تاخیر در حمل‌ونقل کالاها که از تبعات دوره رکود ناشی از همه‌گیری کروناست، نرخ تورم به سرعت به سطح ۲ درصدِ هدف‌گذاری شده باز خواهد گشت. اما بانک مرکزی آمریکا که از ماه گذشته ناچار به تغییر مسیر شده و نرخ بهره را که در سطح صفر حفظ کرده بود، آن را یک چهارم واحد افزایش داد تا قدری از سرعت تورم بکاهد ولی در عین حال، روند رو به رشد اقتصاد نیز متوقف نشود. با این وجود نرخ تورم در آمریکا همچنان صعودی است طوری که به گفته بایدن تبدیل به اولویت اصلی داخلی او شده است.
نگرانی از ادامه افزایش تورم
نظرسنجی جدید موسسه «راسموسن»  که  نتایج آن هفته گذشته منتشر شد نیز نشان می‌دهد که تقریباً از هر ۱۰ رای‌دهنده آمریکا،
۹ نفر نگران افزایش تورم هستند و از هر پنج رای‌دهنده، چهار تن معتقدند که «تورم» موضوع مهمی در انتخابات کنگره درماه  نوامبر خواهد بود. این نظرسنجی همچنین نشان داد که ۶۰ درصد رای دهندگان می‌گویند سیاست‌های دولت «جو بایدن» باعث افزایش تورم شده است. نیمی از
رای دهندگان مدیریت بایدن در مسائل اقتصادی را «ضعیف» ارزیابی کرده‌اند و ۱۵ درصد هم آن را «عادلانه» ارزیابی کرده  در حالی که فقط ۱۸ درصد آن را «خوب» می‌دانند.
روزنامه «نیویورک پست» نیز در شماره روز شنبه خود نوشته بود،
جو بایدن  به یقین عاشق تکرار لاف‌های توخالی خود در زمینه ایجاد شغل است. به نوشته این روزنامه،جو بایدن هیچ شغلی ایجاد نکرده بلکه  فقط مشاغل قبل ازهمه‌گیری کرونا احیا شده‌اند. در همین حال، نیروی کار در حال کاهش است و میلیون‌ها آمریکایی که زمانی شاغل بودند، دیگر کار نمی‌کنند.
کمک 40 میلیارد دلاری به اوکراین و جیره بندی شیر خشک
پسر رئیس‌جمهور سابق آمریکا اما طی توئیتی از تصویب کمک 40 میلیارد دلاری به اوکراین در مجلس نمایندگان این کشور به شدت انتقاد کرده و گفته، وقتی آمریکا خود با بحران شیر خشک مواجه است، چرا چنین مبلغی را به کشور دیگری می‌دهد! به گزارش فارس، «دونالد ترامپ جونیور» فرزند ارشد «دونالد ترامپ» نوشته: «در حال حاضر نمی‌توانید شیرخشک در ایالات متحده پیدا کنید اما کنگره امروز به ارسال 40 میلیارد دلار به اوکراین رأی می‌دهد. برای تغییر وضعیت، بیاییم آمریکا را در اولویت قرار دهیم.»
پسر ترامپ در حالی چنین پیامی را در صفحه توئیتر خود منتشر کرده که رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند شرکت‌های بزرگ تولید شیرخشک کودک در آمریکا به خاطر کاهش شدید تولید و ذخیره انبار این محصول، سهمیه‌بندی آن را‌‌‌‌‌‌‌‌ کلید زده‌اند.
«سی ان ان» گزارش داده خرید شیرخشک به یک مشکل جدی برای والدین آمریکایی تبدیل شده و برخی از آنها مجبور شده‌اند برای خرید شیرخشک به یک ایالت دیگر سفر کنند. برخی والدین هم با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به سمت خانواده‌هایی رفته‌اند که شیر خشک مازاد داشته و پیشنهاد داده‌اند تا به صورت کالا به کالا آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌ خریداری کنند. با این حال در این شرایط، رسانه‌های آمریکایی صبح روز سه شنبه گزارش دادند که مجلس نمایندگان آمریکا بسته کمک‌ حدود ۴۰ میلیارد دلاری این کشور به اوکراین را تصویب کرد و آن را به مجلس سنای آمریکا ارجاع داد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سنای آمریکا بسته کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد

کمک ۹۵ میلیارد دلاری سنا،

مقام اوکراینی: ایرانی‌‌ها از ما درس بگیرند و اشتباه‌مان را تکرار نکنند!

اوکراین چهارمین قدرت اتمی دنیا بود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.