سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / روز خونین آفریقا افراد مسلح ده‌ها نفر را به خاک و خون کشیدند

روز خونین آفریقا افراد مسلح ده‌ها نفر را به خاک و خون کشیدند

مردان مسلح به سه روستا در شمال غرب نیجریه هجوم بردند و دست‌کم ۴۸ نفر را کشتند. همزمان در بورکینافاسو نیز بر سر سرقت مواد غذایی 12 تن کشته شده‌اند. جنگ اوکراین بحران غذایی را در آفریقا بیش از هر کشوری تشدید کرده است.
غرب و مرکز نیجریه شاهد افزایش حملات از اواخر سال ۲۰۲۰ تاکنون بوده است. موارد آدم ربایی‌های دسته جمعی و دیگر جنایات خشونت‌آمیز نیز در این منطقه فقیر به شدت افزایش یافته و دولت نتوانسته است نظم و قانون را برقرار کند. با آغاز جنگ اوکراین و تاثیر مخرب آن بر زنجیره تامین مواد غذایی نیز اوضاع در این کشور به مراتب بدتر شده و مدتی است خبرهایی از به راه افتادن کشتار بر سر غذا به گوش می‌رسد.
در تازه‌ترین این حملات، یک مقام محلی و یکی از ساکنان منطقه روز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفتند که دست‌کم ۴۸ نفر در حملات عصر جمعه افراد مسلح به روستاهای «دمری»، «سبون‌گرین» و «کلاهه» در ایالت «زامفارا» در شمال غربی نیجریه کشته شدند. این حملات آخرین مورد نسبت داده شده به باندهای جنایتکار و راهزنان است که سال‌هاست مرکز و شمال غربی نیجریه را به وحشت‌انداخته و ساکنان آن را غارت، ربوده و قتل عام می‌کنند. گفتنی است، بنا به اعلام سازمان غیر‌دولتی «آکلد»، در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۶۰۰ غیرنظامی به دست گروه‌های تبهکار مسلح که در اردوگاه‌های مخفی در جنگلی وسیع ایالت‌های زامفارا، کاتسینا، کادونا و نیجر فعالیت می‌کنند، کشته شدند که نسبت به سال ماقبل آن ۲۵ درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر به گزارش ایرنا، یک کاروان حامل مواد غذایی که توسط داوطلبان گروه «دفاع از میهن» در بورکینافاسو اسکورت می‌شد در کمین افراد مسلح قرار گرفت.
در جریان این حمله ۱۰ نیروی کمکی ارتش (داوطلبین) و 2 غیر نظامی کشته شدند. یک مقام محلی کشته شدن ۱۰ نظامی گروه دفاع از میهن را تایید و گفت: «در این حمله همچنین چهار نفر دیگر نیز زخمی شدند و تحت مراقبت قرار گرفتند.» این کاروان شنبه در محور «دری– گرگجی» هدف کمین قرار گرفت. همچنین عناصر تروریستی حمله دیگری نیز به نیروهای واکنش سریع در اقلیم سانماتنگا انجام دادند که بر اثر این ۲ حمله ۱۱ نیروی نظامی کشته و ۹ تن دیگر زخمی شدند. گفتنی است، بر اساس داده‌های رسمی، در اثر حملات تروریستی در بورکینافاسو از سال ۲۰۱۵ تا دسامبر ۲۰۲۱، در حدود ۲ هزار نفر از جمله ۶۰۰ نیروی نظامی و امنیتی کشته شدند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ماجرای آشنایی شیخ ابرهیم زکزاکی با ایران اسلامی و مذهب تشیع

ويدئو/شیخ ابرهیم زکزاکی

واکنش شیخ زکزاکی به یک شایعه بزرگ

واکنش شیخ زکزاکی به شایعه کمک مالی از سوی ایران به شیعیان نیجریه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.