سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / 10 کشور اروپایی گاز روسیه را بی‌سروصدا به روبل می‌خرند

10 کشور اروپایی گاز روسیه را بی‌سروصدا به روبل می‌خرند

در میانه اختلافات اعضای اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر تحریم نفت و گاز روسیه، رئیس‌دفتر نخست‌وزیر مجارستان اعلام کرد، دست کم 10 کشور اروپایی تسلیم خواسته پوتین شده و در حال خرید بی‌سر و صدای نفت و گاز این کشور با «روبل» هستند.
72 روز از جنگ اوکراین می‌گذرد. روسیه می‌گوید تا دست یابی به اهداف خود، جنگ را ادامه خواهد داد و در جبهه مقابل نیز اوکراین با دسترسی روزانه به مدرن‌ترین تجهیزات و تسلیحات غربی و صد البته مستشاران تمام کشورهای اروپایی به نیابت از آمریکا در حال جنگ با نیروهای روسی است تا شاید، یکی از رقبای اصلی آمریکا را کنار بزنند.
همزمان یک جنگ بسیار گسترده اقتصادی و تجاری نیز بین روسیه و غرب در جریان است. روسیه در شرایط کنونی و طی همین 72 روز به تحریم شده‌ترین کشور جهان تبدیل شده و اروپا و آمریکا به طور روزانه تحریم‌های جدیدی را در حوزه‌های مختلف علیه افراد، نهادها و شرکت‌های روسی تحمیل می‌کنند. به گفته کارشناسان حساس‌ترین حوزه تحریمی مربوط به حوزه انرژی است. وابستگی شدید اروپا به نفت و گاز روسیه باعث شده اتحادیه اروپایی در این حوزه به شدت دست به عصا حرکت کند.
رئیس‌کمیسیون اروپا نیز از پیشنهاد تحریم واردات نفت روسیه تا 6ماه آینده و سایر مشتقات نفتی این کشور تا پایان سال 2022 خبر داده است. به گفته «اورسولا فن در لین»، در بسته تحریمی جدید که ششمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه محسوب می‌شود نفت خام روسیه ظرف شش ماه و سایر مشتقات نفتی این کشور تا پایان سال 2022 به طور کامل تحت تحریم قرار خواهد گرفت. براساس گزارش آسوشیتدپرس، «فن در لاین» در سخنرانی خود در پارلمان اروپا در «استراسبورگ» از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا واردات نفت خام را ظرف شش ماه و محصولات پالایش شده را تا پایان سال متوقف کنند. این بسته تحریمی برای اجرایی شدن باید به اتفاق آراء مورد تصویب قرار بگیرد و احتمالا محل بحث و جدل شدید بین اعضای اتحادیه اروپا خواهد بود.
برخی از کشورهای عضو این سازمان به دلیل وابستگی شدید به واردات انرژی از روسیه با اعمال تحریم‌های جمعی مخالف هستند. «فن در لین» با اشاره به این موضوع اذعان کرد که اتخاذ چنین تصمیمی به دلیل اینکه برخی از اعضا محصور در خشکی هستند و به نفت روسیه وابسته هستند آسان نخواهد بود. این بسته پیشنهادی پس از آن مطرح شده که آلمان که از مخالفان سرسخت تحریم جمعی واردات انرژی از روسیه است، اخیرا با تحریم فوری نفت روسیه موافقت کرد.
دور زدن تحریم‌های غرب از سوی غرب
اما در حالی که اختلاف‌ها در اروپا بر سر تحریم نفت و گاز روسیه بالا گرفته رئیس‌دفتر نخست‌وزیر مجارستان فاش کرد 10 کشور اروپایی در حال خرید بی‌سر و صدای نفت روسیه با روبل هستند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، «گرگلی گولیاس»، رئیس‌دفتر نخست‌وزیر مجارستان گفته با وجود اینکه چندین رهبر اروپایی علناً اعلام کرده‌اند که طبق درخواست ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گاز روسیه را به روبل نمی‌خرند، 10 کشور اتحادیه اروپا در واقع با درخواست پوتین همراهی کرده‌اند…رهبران این کشورها به این موضوع اعتراف نمی‌کنند تا به‌عنوان یک کشور «اروپایی خوب» شناخته شوند. گولیاس این را هم گفته که مجارستان نیز یک حساب یورو در «گازپروم بانک» روسیه باز کرده است که پرداخت‌های انجام‌شده را قبل از انتقال به تأمین‌کنندگان در روسیه به روبل تبدیل می‌کند…. 9 کشور دیگر هستند که از طرح پرداخت مشابهی استفاده می‌کنند، اما از آنجا که امروزه، ایده یک (کشور) اروپایی خوب بودن به این معناست که رهبران آن کشور چه در عرصه بین‌المللی و چه با مردم خود صادق نیستند، این 9 کشور صادق نیستند و نمی‌گویند که همین کار را انجام می‌دهند.
این مقام مجارستان اضافه کرد: «هیچ شکی در ذهن کسی وجود ندارد که کشورهای واردکننده مواد خام از روسیه دقیقاً از همین روش برای پرداخت هزینه گاز روسیه استفاده می‌کنند.» غول انرژی روسیه موسوم به شرکت گازپروم پس از اینکه لهستان و بلغارستان هر دو از پرداخت به روبل خودداری کردند، عرضه گاز به این دو کشور را قطع کرد اما گزارش هفته گذشته بلومبرگ، همان‌طور که گولیاس اشاره کرد، نشان می‌دهد که 10 کشور عضو اتحادیه اروپا قبلاً در گازپروم بانک حساب ایجاد کرده‌اند و چهار کشور نیز در واقع با استفاده از این مکانیسم هزینه گاز روسیه را پرداخت کرده‌اند. مجارستان برای تمام واردات گاز خود به روسیه وابسته است و به همین دلیل با تحریم‌های اتحادیه اروپا که واردات این کالای حیاتی از روسیه را ممنوع کرده است، مخالفت کرده است.
اقتصاد اروپا ویران می‌شود
وزیر اقتصاد اسلواکی نیز هشدار داده منع واردات نفت از روسیه، اقتصاد اروپا را ویران خواهد کرد. به گزارس فارس، «ریچارد سولیک» گفته: «منع واردات نفت از روسیه اقتصاد اروپا را ویران کرده و اسلواکی، اتریش و جمهوری چک را تحت تاثیر قرار خواهد داد.» به گفته رئیس‌شرکت نفت و گاز اتریش نیز، ممنوعیت سوخت روسیه منجر به بحران در حوزه صنعت و اقتصاد اروپا خواهد شد و اروپا هنوز درخصوص اعمال تحریم‌ها علیه سوخت روسیه آماده نیست. وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز اعتراف کرده که اقدام کشورهای اروپایی برای متوقف کردن واردات نفت از روسیه سبب خواهد شد تا قیمت نفت خام افزایش یابد. همزمان خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوشته: آمریکا پس از تحریم‌های روسیه تلاش می‌کند تا بازار اروپا را تامین کند، این امر سبب شده تا با وجود افزایش 17 درصدی قیمت نفت، آمریکایی‌ها شاهد افزایش 40 درصدی سوخت باشند.
جیره‌بندی بنزین در اوکراین
در داخل اوکراین نیز بسیاری از پمپ بنزین‌ها به دلیل کمبود بنزین بسته شده‌اند. به همین دلیل صف‌های طولانی مقابل آن دسته از جایگاه‌هایی که فعال هستند تشکیل شده است.
به گزارش یورونیوز محاصره بنادر و بمباران برخی از انبارهای سوخت منجر به عدم تامین بنزین و گازوییل شده است. در بسیاری از پمپ بنزین‌ها از جمله جایگاه‌های سوخت رسانی شهر بوسک به هر اتوموبیل تنها ۱۰ لیتربنزین تعلق می‌گیرد که این برای طی کردن حدود ۸۰ کیلومتر کافی است.اوکراینی‌ها می‌گویند که این موضوع باعث شده که مشکل رفت و آمد پیدا کنند آنهم در زمانی که بسیاری مجبور به ترک یا بازگشت به شهرهای خود هستند.
تنش در روابط اسرائیل و روسیه
اما در ادامه تنش‌های بین روسیه و رژیم صهیونیستی دفتر «نفتالی بنت نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی مدعی شده رئیس‌جمهور روسیه بابت اظهارات «سرگی لاورف» درباره اینکه هیتلر خون یهودی داشته عذرخواهی کرده است. اما در بیانیه کاخ کرملین که روایت روسیه را از این گفت‌و‌گوی تلفنی منعکس کرده اشاره‌ای به عذرخواهی پوتین نشده است: «قبل از برگزاری جشن روز پیروزی در جنگ جهانی دوم که گرامیداشت آن روز ۹ می(دوشنبه 19 اردیبهشت) در اسرائیل و روسیه برگزار می‌شود ولادیمیر پوتین و نفتالی بنت بر اهمیت ویژه این روز برای مردمان هر دو کشور تأکید کردند…»
گفتنی است «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه چندی پیش در مصاحبه با شبکه ایتالیایی «زونا بیانکا» در پاسخ به این سؤال که روسیه چگونه می‌خواهد اوکراین را نازی‌زدایی کند در حالی که مردم این کشور خودشان یک رئیس‌جمهور یهودی را انتخاب کرده‌اند، گفته بود: «پس اگر زلنسکی یهودی باشد چه؟ این واقعیت، وجود عناصر نازی در اوکراین را نفی نمی‌کند. من معتقدم که هیتلر خون یهودی نیز داشت و بعضی از بدترین یهودی‌ستیزان، خود یهودی هستند.» این اظهارات خشم صهیونیست‌ها را به شدت برانگیخت..در همین حال، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت دیروز در تحلیلی نوشت که «انتظار می‌رود تنش‌ها میان اسرائیل و روسیه در آینده رو به فزونی حرکت کند.»
مانور اتمی روسیه
خبر دیگر اینکه روسیه اعلام کرده نیروهای این کشور حملات شبیه‌‌سازی‌شده را با موشک‌هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، در منطقه کالینینگراد تمرین کرده‌اند.
به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ خود آورده در جریان یک عملیات جنگی آموزشی در منطقه کالینینگراد «پرتاب الکترونیکی» شبیه‌‌سازی‌شده سامانه‌های سیار موشک‌های بالستیک اسکندر را که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، تمرین کرده است.. نیروهای روس حملات منفرد و چندگانه به اهدافی شبیه پرتابگرهای سامانه‌های موشکی، فرودگاه‌ها، زیرساخت‌های حفاظت‌شده، تجهیزات نظامی و مواضع فرماندهی یک دشمن فرضی را تمرین کردند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سنای آمریکا بسته کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد

کمک ۹۵ میلیارد دلاری سنا،

مقام اوکراینی: ایرانی‌‌ها از ما درس بگیرند و اشتباه‌مان را تکرار نکنند!

اوکراین چهارمین قدرت اتمی دنیا بود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.