سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / سایه مرگ بر سر 2 میلیون کودک گرسنه در شاخ آفریقا

سایه مرگ بر سر 2 میلیون کودک گرسنه در شاخ آفریقا

مقام ارشد سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه نسبت به مرگ حدود 2 میلیون کودک در شمال آفریقا ناشی از گرسنگی هشدار داده است.
منطقه «شاخ آفریقا» دائما شاهد بحران بوده ‌است. اتیوپی از نظر اهمیت جمعیتی، بخش قابل ملاحظه‌ای از منطقه شاخ را اشغال کرده است (حدود ۸۵٪ درصد جمعیت منطقه در این کشور زندگی می‌کنند). اریتره، سودان و جیبوتی نیز در شاخ آفریقا قرار دارند. اما در عین حال تاریخ اتیوپی درگیری‌های بسیاری را بین مسلمانان و مسیحیان بر سر منابع و زمین برای زندگی نشان می‌دهد. همچنین در دوران معاصر درگیری‌های ملی‌گرایان و طرفداران مارکسیسم – لنینیسم نیز نمونه‌ دیگر از درگیری‌ها بوده است. مابقی منطقه نیز شاهد جنگ‌های پیوسته بوده‌ است. این شرایطِ همیشه جنگی حالا دست به دست خشکسالی داده و جان بی‌دفاع‌ترین انسان‌ها، یعنی کودکان را در معرض نابودی قرار ‌داده است.
«مارتین‌گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در سخنانی در شهر «ژنو» گفت که حدود ۲ میلیون کودک در خطر مرگ از گرسنگی در شاخ آفریقا هستند و این منطقه با یکی از بدترین خشکسالی‌های خود در دهه‌های اخیر مواجه است. به گفته وی، بخش‌هایی از کنیا، اتیوپی و سومالی با خشک‌ترین شرایط در بیش از ۴۰ سال گذشته رو‌به‌رو هستند و سازمان‌های امدادرسانی به دنبال جلوگیری از تکرار قحطی یک دهه پیش هستند که صدها هزار نفر را به کام مرگ کشید.
به گزارش فارس،‌گریفیتس گفت که این سازمان تنها بخشی از۱.۴ میلیارد دلار لازم برای پاسخ دادن به خشکسالی در اختیار دارد. او گفت: «حقیقت سختی که امروز باید اذعان کنیم این است که ما دوباره در رقابت با زمان برای جلوگیری از تلفات جانی در مقیاس بزرگ در سال ۲۰۲۲ هستیم و ما منابع لازم برای انجام این کار را نداریم.»
گفتنی است، مسائل مربوط به بحران و مدیریت آب از دیدگاه سازمان ملل متحد پس از مشکل جمعیت به عنوان دومین مسئله اصلی جهان شناخته شده است. باید توجه داشت که امکان افزایش منابع آب شیرین جهان و حل این بحران از این طریق وجود ندارد. طبق گزارش یونسکو در سال ۲۰۱۲ تنها کمتر از یک درصد کل منابع آب کره زمین شیرین است و حدود ۶۳ درصد از کل منابع آب شیرین به صورت یخ در یخچال‌های قطب شمال، قطب جنوب و یخچال‌های کوهستانی، خارج از دسترس مستقیم انسان قرار دارد. ۱۱ کشور برزیل، روسیه، چین، کانادا، ‌اندونزی، ایالات متحده آمریکا، هند، کلمبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو، ۶۱ درصد کل منابع شناخته شده آب شیرین را در اختیار دارند.
پیشتر نیز سازمان ملل هشدار داده بود به‌دلیل تاخیر در بارش باران که خشکسالی در کنیا، سومالی و اتیوپی را تشدید کرده است ۲۰ میلیون نفر در معرض قحطی و گرسنگی هستند. خشکسالی چند ماهه در شاخ آفریقا بخش زیادی از مزارع کشاورزی و دام‌ها را نابود کرده و میلیون‌ها نفر در جست‌وجوی آب و مواد غذایی ناگزیر شده‌اند که محل زندگی خود را ترک کنند.
همچنین گفتنی است، شاخ آفریقا شبه جزیره‌ای در شرق آفریقا است که گاهی نیز به نام شمال شرقی آفریقا و گاهی با عنوان شبه جزیره سومالی شناخته می‌شود.

این شبه جزیره صدها کیلومتر در دریای عرب پیشروی کرده و در طول کناره جنوبی خلیج عدن قرار دارد.

این محل، شرقی‌ترین پیش رفتگی قاره آفریقا محسوب می‌شود. شاخ آفریقا از سوی جنوب به اقیانوس هند و از سوی شمال به دریای سرخ محدود می‌شود.

ایتابلهسروشآپارات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.