سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / خطر قدرت گرفتن تروریست‌های داعش در قاره آفریقا

خطر قدرت گرفتن تروریست‌های داعش در قاره آفریقا

نقل از شبکه المیادین مسکو درباره شرایط داعش در قاره آفریقا هشدار داد. به گفته یک مقام وزارت امور خارجه روسیه، زمینه سازی شکل گیری «خلافت ۲» در قاره سیاه صورت می‌گیرد.

مسکو ابراز نگرانی می‌کند که قاره آفریقا به صحنه تاسیس مجدد «کشور خلافت» به صورت جدید، تبدیل شود.

الکسی رومولوتوف معاون وزیر امور خارجه روسیه با صراحت درباره مشاهده افزایش استقرار عناصر مسلح از خاورمیانه در عمق قاره آفریقا، سخن گفت. به گفته این مقام روسی، به نظر می‌رسد گروه‌های بین المللی تروریستی در این منطقه فعال هستند و همچنین با مهارت از هر نوع فرصتی برای تقویت نفوذ خودشان و احیای توانایی‌های ویرانگرشان، استفاده می‌کنند.

این شرایط، گزینه‌های محدودی را در برابر روسیه و شرکای آن قرار می‌دهد. رومولوتوف از افزایش گفتگو‌های ثمربخش با شرکای واقعی روسیه مانند چین، هند، پاکستان و مصر در چارچوب اتحادیه کشور‌های مستقل و سازمان همکاری‌های شانگ‌های و سازمان پیمان امنیت دسته جمعی، خبر داد.
صرفنظر از پیش بینی‌های مسکو، کشمکش‌ها و درگیری‌هایی که جنبه‌های قبیله‌ای و قومیتی دارد و همواره در قاره آفریقا وجود داشته، زمینه مناسبی برای رشد گروه‌های تروریستی ایجاد کرده است. به ویژه که نهاد‌های حکومتی در آن کشور‌های آفریقایی، نقش موثری ندارند و اوضاع امنیتی آن‌ها هم شکننده است. شرق آفریقا یکی از دروازه‌های مهم ورود عناصر مسلح القاعده و داعش، پس از کاهش فعالیت آن‌ها در دیگر مناطق جهان است.

قاره آفریقا رتبه اول را از نظر تعداد عملیات تروریستی تا ماه اکتبر سال ۲۰۲۲ دارد و در سومالی و موزامبیک ۳۰ عملیات انفجاری رخ داد. منطقه غرب آفریقا هم شاهد ۱۵ عملیات انفجاری بود که بیشتر آن در نیجریه، کامرون، بورکینافاسو و مالی بود. داعش در مرکز آفریقا شاخه‌ها و ولایت‌های وابسته به خودش تاسیس کرده و به لطف متحد شدن چند گروه مسلح، گسترش پیدا کرده است.

پیش از این هشدار‌های مسکو، شماری از پایتخت‌ها هشدار‌هایی دارند و واشنگتن و غرب را به تسهیل انتقال عناصر داعش به منطقه صحرا و ساحل آفریقا متهم کردند تا توسط آن‌ها زمینه نفوذ در بیشتر کشور‌های آفریقایی را پیدا کنند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

هدف تروریست ها جلوگیری از پیشرفت سیستان و بلوچستان است

  احمد وحیدی وزیر کشور

دستگیری ۲ عضو تاجیکستانی داعش در مرز افغانستان با ایران

یک رسانه نزدیک به طالبان اعلام کرد دو عضو تاجیکستانی داعش در مرز افغانستان با ایران دستگیر شدند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.