سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / حکومت نظامی در حیفا؛ جنایت در مسجدالاقصی سازمان ملل وعده بررسی داد

حکومت نظامی در حیفا؛ جنایت در مسجدالاقصی سازمان ملل وعده بررسی داد

ترس از تشدید اوضاع برای اشغالگران فلسطین کار را به جایی رسانده که در بسیاری از مناطق فلسطینی به صورت عملی «حکومت نظامی» برقرار شده است. همزمان درگیری‌ها و سرکوب‌های وحشیانه در مسجدالاقصی با شدت بالا ادامه دارد. نه تنها در کرانه باختری اجازه تجمع داده نمی‌شود که حتی تجمع فلسطینی‌ها در سرزمین‌های 1948 و خارج از کرانه باختری از جمله در «حیفا» نیز تحمل نمی‌شود. سازمان ملل هم صرفا وعده داده اوضاع را بررسی کند.
روز شنبه گروهی از شهروندان فلسطینی در «حیفا» به‌دلیل حمایت از مسجدالاقصی بازداشت شدند. با اینکه غربی‌ها تلاش دارند تا تل‌آویو را الگوی دموکراسی در غرب آسیا معرفی کنند، اما این روزها نظامیان صهیونیستی با اعمال حکومت نظامی غیررسمی بر آمد و شد فلسطینی‌ها، کار را به آنجا رسانده‌اند که حتی اعلام حمایت از بیت‌المقدس به دستگیری و بازداشت منجر می‌شود. این بازداشت‌ها با موج دستگیری‌ها و سرکوب‌ها در مسجدالاقصی همراه شده تا آنجا که اکنون دیگر کمتر کسی نسبت به وقوع «جنایت» در مسجدالاقصی تردید به خود نشان دهد و حتی صدای سازمان ملل نیز در ژنو درآمده و دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار تحقیقات فوری، بی‌طرفانه، مستقل و شفاف درباره این وضعیت شده است.
اگر تا همین چند سال پیش صهیونیست‌ها اوج رویارویی با فلسطینی‌ها در ماه رمضان را بیشتر به دهه آخر این ماه موکول می‌کردند، اما هم امسال و هم سال گذشته همه روزهای ماه رمضان در سرزمین‌های فلسطینی بسیار داغ و پرتنش بوده و تا به امروز هیچ روزی از ماه رمضان بدون سرکوب و درگیری در مسجدالاقصی سپری نشده است. همین سرزندگی تحولات مسجدلاقصی است که باعث شده تا شهروندان فلسطینی نه فقط در بیت المقدس، بلکه در سراسر سرزمین‌های فلسطینی به هر طریقی حمایت خود را از آرمان فلسطین واحد به مرکزیت بیت المقدس اعلام کنند. جوانان فلسطینی شهر 42 هزار نفری، «ام الفلح» در حیفا نیز در حمایت از دیگر فلسطینی‌ها روز جمعه با تجمع خیابانی حمایت خود را از مسجدالاقصی اعلام کردند، هرچند این تجمع کوتاه خیلی زود با دخالت نظامیان صهیونیستی به خشونت کشیده شد و صهیونیست‌ها اجازه ندادند تا دیگر فلسطینی‌ها به تجمع اعتراضی حمایت از مسجدالاقصی در حیفا بپیوندند. این بازداشت نشان داد که در عمل حکومت نظامی غیررسمی در حیفا برقرار شده و هرگونه تجمع حتی 3 نفره با دخالت و سؤال و جواب از سوی نظامیان رو‌به‌رو می‌شود. گویی فلسطینی‌ها حتی در سرزمین‌های 1948 نیز اجازه اجتماع تا 3 نفر را در گذرگاه‌ها و معابر عمومی ندارند و اگرچه به صورت رسمی محدودیتی در این زمینه اعلام نشده، اما تل‌آویو تصمیم گرفته تا نوعی حکومت نظامی غیررسمی را البته علیه فلسطینی‌ها در حیفا و دیگر مناطق فلسطین اعمال کند و با هرگونه اجتماع 3 نفره و بیشتر فلسطینی‌ها به شدت مقابله می‌کند.
سقوط بالگرد صهیونیست‌ها
تلاش برای تحکیم عملی حکومت نظامی و جلوگیری از انتشار خبرهای مربوط به مناطق اشغالی کار را به جایی رسانده که حتی روز شنبه انتشار خبر سقوط یک بالگرد رژیم صهیونیستی با واکنش تند یک مقام نظامی این رژیم رو‌به‌رو شد و سرتیپ «ران کوخاو» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی انتشار «زودهنگام» خبر «سقوط بالگرد ارتش» از سوی منابع عبری‌زبان را بدون کسب مجوز انتشار محکوم کرد و با تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن این حادثه گفت: «فکر نمی‌کنم که این یک حمله بوده باشد.» او حتی در پایان و در پاسخ به احتمال حمله سایبری به بالگرد تأکید کرد: «این احتمال ضعیف است.» در سرزمین‌های اشغالی همواره سانسور زیادی برای جلوگیری از انتشار اخبار تلفات و آسیب‌های احتمالی به نیروهای نظامی وجود داشته و قبلا نیز یک بالگرد رژیم صهیونیستی در بندر حیفا سقوط کرده بود که تاکنون علت آن از سوی رژیم صهیونیستی اعلام نشده است. با این حال خبرگزاری فلسطینی شهاب به نقل از منابع عبری گزارش داد که دو نفر از سرنشینان بالگردی که روز شنبه در نزدیکی شهر «صفد» واقع در فلسطین اشغالی سرنگون شد، زخمی شده‌اند.
درخواست تحقیق از جنایت در مسجدالاقصی
راشاتودی روز شنبه به نقل از «راوینا شمداسانی»، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو گفت: «خشونت نیروهای امنیتی اسرائیل علیه فلسطینی‌ها در مجاورت مسجدالاقصی در فاصله ۱۵ تا ۱۷ آوریل منجر به مجروح شدن ۱۸۰ نفر از جمله ۲۷ کودک شده است.» این مقام سازمان ملل متحد همچنین اعلام کرد که نیروهای صهیونیستی در مدت مذکور حدود ۴۷۰ فلسطینی از جمله ۶۰ کودک را دستگیر کرده‌اند.
جراحت 45 فلسطینی دیگر
روز جمعه همچنین هلال احمر فلسطین اعلام کرد که حداقل ۴۵ فلسطینی در درگیری با نظامیان رژیم صهیونیستی طی این روز در کرانه باختری زخمی شده‌اند. هلال احمر در بیانیه‌ خود اعلام کرد: «در درگیری با نظامیان اسرائیلی در منطقه بیتا و بیت دجان در نزدیکی شهر نابلس در کرانه باختری چهل و پنج فلسطینی مجروح شدند.» اعلام آمار این مجروحان فلسطینی در حالی است که روز جمعه در بیت المقدس ده‌ها نفر دیگر نیز در پی استفاده نظامیان صهیونیست از گاز اشک آور در مسجدالاقصی که درگیری با نمازگزاران فلسطینی روی داد، دچار آسیب شدند. از سوی دیگر، وزارت بهداشت فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که شمار مجروحان فلسطینی در جریان درگیری با نظامیان صهیونیست در «مسجدالاقصی» به ۱۵۱ نفر رسیده است.
اعتراض‌های جهانی
علاوه‌بر دفتر سازمان ملل در ژنو، روز جمعه در دیگر پایتخت‌های اروپایی از جمله لندن نیز موضوع فلسطین با واکنش رو‌به‌رو شد و ده‌ها نفر با برپایی تظاهراتی مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در لندن، جنایات این رژیم علیه ساکنان قدس و کرانه باختری به ویژه نمازگزاران فلسطینی و تعدی علیه مسجد مبارک الاقصی را محکوم کردند.
در اردن نیز روز شنبه به موضوع فلسطین پرداخته شد و «عثمان الجرندی»، وزیر خارجه تونس در نشست کمیته وزارتی عربی در امان پایتخت اردن نسبت به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای تغییر وضعیت تاریخی و قانونی حاکم بر قدس و مسجد مبارک الاقصی هشدار داد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مسئول دفاع مدنی غزه: صدها هزار آواره از رفح امشب هیچ سرپناهی ندارند

رژیم صهیونیستی

بیانیه حماس صهیونیست‌ها را به خیابان‌ها کشاند

حمایت از توافق آزادی فوری اسرا در مقابل کریا مقر وزارت جنگ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.