سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / در برنامه صف اول، مطرح شد؛ طراحی کسب و کار‌های پایدار خانواده محور

در برنامه صف اول، مطرح شد؛ طراحی کسب و کار‌های پایدار خانواده محور

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، سیاست‌های این معاونت، مانند پیگیری کار در منزل بانوان شاغل صاحب فرزند،‏ طراحی کسب و کارهای خانواده محور و موضوعات دیگر را در برنامه صف اول تشریح کرد.

انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، پنجشنبه شب (اول اردیبهشت) در برنامه صف اول شبکه خبر سیما اظهار داشت: ما در بخش‌های مختلف، با همکاری همکارانی که در معاونت و وزارتخانه‌های مختلف هستند، حرکت‌هایی در بخش‌های سیاستگذاری، نظارت، مسائل حقوقی، موارد توانمندسازی، آسیب‌زدایی و در بخش بین‌الملل نیز داشته‌ایم.

.

.

خزعلی، گفت: تلاش کردیم صد گام مؤثر در این ۲۰۰ روز برداریم و امیدوار هستیم آثار بعضی از این گام‌ها در آینده بیشتر نشان داده بشود، به دلیل اینکه شروعی است برای کار و تدوین برنامه‌های بلندمدت. در بخش سیاستگذاری، تدوین چشم‌انداز و مأموریت را داشتیم. بحث سند ملی را در ستاد ملی زن و خانواده را فعال کردیم و همین طور ساختار و طرح‌هایی که در ارتباط با اشتغال بانوان است و آسیب زدایی از خانواده که بخشی مربوط به طلاق است و برنامه‌ای که تدارک دیده شده برای سال‌های اول ازدواج زوجین که این‌ها را از نظر مشاوره و سال اول را به صورت رایگان پوشش می‌دهد که این در دستور کار ستاد ملی است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اظهار داشت: در جلسه‌ای که اخیراً خدمت ریاست محترم جمهور داشتیم، این مطالب را آورده بودیم. ان‌شاء‌الله در جلسه آتی، مراحل تصویب آن را خواهیم گذراند و همین طور، ارتقای ساختار زنان و موضوعاتی که می‌تواند بیشتر به سیاستگذاری‌های کلان مسائل زنان مربوط شود.
خزعلی، گفت: در قسمت حقوقی، حرکت‌های خوبی انجام شد که از جمله آن‌ها شورای مشورتی فقهی و حقوقی بوده و با اینکه مسائل حقوقی بخشی از آن مرتبط با قوه قضائیه و بخشی مرتبط با مجلس است، اما حرکت‌هایی را بخش حقوقی ما انجام داده که ان‌شاء‌الله به نتیجه می‌رسد؛ بخشی از آن هم به نتیجه رسیده است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اظهار داشت: شاید در همان روز‌های اول شروع به کار دولت بود که موضوع کارنامه دادن به مادران مطرح شد و اینکه ممانعت به عمل آمده است، اما در مرداد، آیین نامه‌ای تصویب شده بود و منع می‌کرد که کارنامه و پرونده به مادر داده شود که بلافاصله ریاست محترم جمهور دستور دادند و آیین نامه اصلاح شد و مراحل دیگری مثل تنفس یک ساله برای کسانی که می‌خواهند تسهیلات بگیرند، مددجویانی که در ستاد هستند، کانون جمعیت برای مادران دوقلو و پیگیری‌هایی که در بخش حقوقی انجام شده، گاهی اوقات ممکن است به ثمر نرسیده باشد یا دستگاه‌های اجرایی، آن همکاری و همراهی لازم را نداشتند، مثل ماده ۲۷ برای پزشکان متخصص که حالا یک تعدادی ممکن است انجام شده باشد، اما وزارت بهداشت به دلیل محدودیت‌هایی که دارد و به دلیل اینکه مناطق محروم را می‌خواهد پوشش بدهد، هنوز به طور کامل با این موضوع موافقت نکرده و به تعویق افتاده است. یک دلیل آن هم کرونا ذکر می‌شود یا مواردی مانند دورکاری مادران که خیلی تلاش کردیم به خصوص در ایام کرونا و بعد از آن هم می‌تواند ادامه داشته باشد.
.
خزعلی، گفت: این بخشنامه قابلیت اجرا دارد، لازمه آن این است که مدیران اجرایی همکاری لازم را داشته باشند که این را باز از اینجا از مدیران محترم دستگاه‌ها می‌خواهم که شرایط خانم‌ها را خانم‌هایی که فرزند زیر شش سال دارند، درک کنند و کار‌هایی که امکان این را دارد که به صورت دورکاری انجام شود، این همکاری را با آنان داشته باشند و قوانین دیگری که داریم، تصویب کنیم.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اظهار داشت: در قسمت کارآفرینی، ما کسب و کار‌های پایدار خانواده محور را در طول چند ماه گذشته طراحی کردیم که الحمدلله وارد مرحله اجرایی شده است. یعنی منتظر این نماندیم که این طرح جامع، آماده بشود و بعد وارد کار بشویم. الآن در همه استان‌هایی که ما سفر داشتیم، در این قسمت، یعنی زنان سرپرست خانوار، اعتباری برای آنها دیده شده است و مشغول به کار شدند. کارآفرینان را هم تحت پوشش قرار می‌دهند و هم آموزش‌های مهارتی برای آنان در نظر گرفته شده است که می‌تواند کار را سرعت ببخشد و منتظر این نباشیم که قانون تصویب بشود.
خزعلی، گفت: قانون طرح جامع که باید تصویب می‌شد، جزو برنامه ششم بود. متأسفانه خیلی از کار‌های ما که زمین مانده به دلیل همین اجرا نشدن و زمان بندی صحیح نداشتن بوده است و متأسفانه تصویب هر قانونی مراحل سختی را طی می‌کند. شما شاهد هستید که قانون کرامت و حمایت از زنان در مقابله با خشونت ۱۰ سال است دائماً می‌رود و می‌آید و هنوز هم به نتیجه نرسیده و هنوز در مجلس است. با اینکه با دو فوریت در مجلس است، اما هنوز کار تصویب آن را نمی‌دانم چقدر طول می‌کشد و نمی‌شود به اعتماد به اینکه ما منتظر قانون باشیم، یک سری کار‌های موقت و کار‌های میان بر را انجام ندهیم؛ این کار الآن شروع شده و در استان‌های مختلف، برنامه توانمندسازی اقتصادی و اینکه زنان سرپرست خانوار بتوانند روی پای خودشان بایستند، با عزت نفس زندگی کنند، معاش خودشان را تأمین کنند و به اینکه مهارت‌های لازم را یاد بگیرند، انجام می‌شود.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اظهار داشت: یکی از کار‌هایی که سعی کردیم انجام بدهیم، تأمین اعتبار برای اجرای قوانینی است که وجود دارند. از اشکالات بسیاری از قانون‌ها که اجرا نمی‌شوند و ما با آن روبرو هستیم، این است که گفته می‌شود قانون را به دلیل اینکه اعتبار و بودجه کافی نداریم نتوانستیم اجرا بکنیم. کار ما نظارت است، نمی‌توانیم وارد اجرا بشویم، اما می‌توانیم این نظارت را آن قدر دقیق کنیم و این هماهنگی را آن قدر خوب انجام دهیم که هم اعتبار جذب شود و همان کار به مرحله اجرا و عمل برسد. ما تلاش کردیم که راه جدید در معاونت را بر این مبنا بگذاریم و اعتبار‌هایی از مسئولیت‌های اجتماعی، برنامه و بودجه و بخش‌های مختلفی که با توانمندسازی زنان مرتبط بوده است، بگیریم، به جای خود ارجاع بدهیم و بعد نظارت بر این موضوع داشته باشیم که آیا در محل خود مصرف می‌شود و به نتیجه می‌رسد یا نه.
خزعلی، گفت: من فکر می‌کنم این یک حرکت خوب و جدید است و باید آن را گسترش دهیم، یعنی یکی از کار‌های ما سیاستگذاری و یکی، هماهنگی و دیگری، ارزیابی و نظارت است. این کار‌ها اگر به روز باشد، نه اینکه شش ماه یکبار، یا نهایت سه ماه یکبار ما درخواست گزارش بکنیم و بعد هم دستگاه مربوطه بگوید نیرو، امکانات و بودجه نداشتم و عملی نشد. الآن قوانین ما بیشتر این طوری است. قوانینی که بر زمین مانده و اجرا نشده است؛ بنابراین تخصیص و گرفتن اعتبار و متصل کردن اعتبار‌هایی که سرگردان است یا در جای خود هزینه نمی‌شود، در جای مورد نیاز و نیازشناسی، نیازسنجی و سپس، ارزیابی دقیق اینکه آیا در جای خود مصرف شده یا نه، یکی از کار‌هایی است که ما در حرکت جدید، آغاز و نظارت بر این موضوع را فعال کرده‌ایم.
 .

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حضور معاون امور زنان رئیس جمهور کشورمان در نشست کمیسیون مقام زن سازمان ملل

معاون رئیس جمهور کشورمان در امور زنان و خانواده در شصت و هشتمین نشست سالانه کمیسیون مقام زن سازمان ملل

موتورسواری بانوان دغدغه دولت نیست/ برای تأمین شغل‌هایی متناسب با شأن بانوان تلاش می‌کنیم

انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.