سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / زیاده‌خواهی‌های آمریکا برای انداختن توپ در زمین ایران

زیاده‌خواهی‌های آمریکا برای انداختن توپ در زمین ایران

آمریکایی‌ها می‌خواهندبا سیاست چماق و هویج، ازیک‌سو خود را طرفدار مذاکره و حامی برجام جا بزنند و از سوی دیگر با لفاظی، زیاده‌خواهی و ادبیات تهدیدآمیز، توپ را در زمین ایران بیندازند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم، گفت حل نگرانی‌های واشنگتن درباره مسائل فراتر از برجام، لازمه لغو تحریم‌هاست. اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه «این تهران است که باید تصمیم بگیرد» در حالی است که واشنگتن تاکنون حسن‌نیت و ابتکار عملی از خود نشان نداده و به هیچ‌یک از تعهدات برجامی خود عمل نکرده است. آمریکایی‌ها می‌خواهند با سیاست چماق و هویج، از یک‌سو خود را طرفدار مذاکره و حامی برجام جا بزنند و از سوی دیگر با لفاظی‌ها، ادبیات گستاخانه و تهدیدآمیز توپ را در زمین ایران بیندازند. از سویی، جمهوری اسلامی ایران با پافشاری بر شروط خود (رفع تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ارائه تضمین از سوی طرف آمریکایی) تأکید کرده است که از خطوط قرمز خود عقب‌نشینی نمی‌کند و طرفی که باعث توقف و بن‌بست در مذاکرات وین شده است، آمریکایی‌ها هستند. از همین رو بود که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان دو روز پیش در نشست خبری خود با بیان اینکه «مذاکرات وین به خاطر رویکرد آمریکا در نقطه توقف قرار دارد» گفت: «آمریکا تلاش می‌کند موضوعات باقی‌مانده در این مذاکرات را گروگان مسائل سیاست داخلی خود کند.» خطیب‌زاده افزود: «ما ملت صبوری هستیم ولی تا ابد صبر نمی‌کنیم و اگر آمریکا می‌خواهد توافقی صورت بگیرد باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد.» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین تصریح کرد: «آنچه که در دو هفته گذشته بیش ‌از پیش برای ما روشن شده این است که بایدن و کاخ سفید هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند و متأسفانه کل یک توافق را گروگان مسائل حزبی و داخلی آمریکا کرده‌اند و آنها همان رویکردی را در پیش گرفته‌اند که منجر به شکست بسیاری از توافقات بین‌المللی شده است؛ یعنی منوط کردن یک توافق بین‌المللی به زدوبندهای داخلی خودشان.» خطیب‌زاده با بیان این‌که «توافق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در مورد این توافق بین‌المللی چارچوب بحث است و در همین چارچوب دولت بایدن باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد» تأکید کرد: «آمریکا مسئول توقف امروز مذاکرات و تطویل آن در روزهای آتی است. راه‌حل هم در کاخ سفید
است. آنها باید به خواسته‌های معقول ایران که مورد تأیید اعضای ۱+۴ است پاسخ منطقی بدهد که ما آماده شویم تا به وین برگردیم.» به‌دنبال اظهارات خطیب‌زاده بود که «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیروز سه‌شنبه به آن واکنش نشان داد.
آماده بازگشت به اجرای کامل برجام هستیم
پرایس در پاسخ به سؤالی در این‌باره گفت: «ما از ابتدا به‌طور مداوم این را گفته‌ایم که آماده بازگشت به اجرای کامل برجام هستیم. ما همچنین برای تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌تر برای حل‌وفصل مسائل خارج از برجام و این پرونده هسته‌ای خاص
آماده هستیم.»
مورا همچنان به انتقال پیام‌ها
بین واشنگتن و تهران
ادامه می‌دهد
به نوشته وبگاه وزارت خارجه آمریکا، وی توضیح داد که «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنان به انتقال پیام‌ها بین واشنگتن و تهران ادامه می‌دهد و در تلاش است تا این مذاکرات را به نتیجه موفقیت‌آمیز برساند.
نگرانی‌های ما فراتر از برجام است
این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: «ما قرار نیست علنی مذاکره کنیم، اما چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که اگر ایران خواهان لغو تحریم‌هاست که فراتر از برجام است، باید به نگرانی‌های ما که فراتر از برجام است رسیدگی کنند.» پرایس طی اظهاراتی با تلاش برای گره زدن رفع تحریم‌های ایران به مسائل غیربرجام، مدعی شد: «اگر آنها نمی‌خواهند از این گفت‌وگوها برای حل‌وفصل دیگر مسائل دوجانبه استفاده کنند، مطمئن هستیم که می‌توانیم خیلی سریع درباره برجام به تفاهم برسیم و شروع به اجرای مجدد خود
توافق کنیم.»

بر این اساس، وی با انداختن مجدد توپ به زمین ایران، افزود: «این تهران است که باید این تصمیم را بگیرد. هر طرف، هر کسی که مستقیماً در این گفت‌وگوها شرکت داشته است، می‌داند که کدام طرف پیشنهادهای سازنده را روی میز گذاشته است، می‌داند کدام طرف مذاکره کرده و با حسن نیت انجام داده است و می‌داند کدام طرف این مذاکرات را انجام نداده است.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره جو مذاکرات وین، گفت: «من فکر نمی‌کنم توصیف محیط مذاکرات برای ما مفید باشد. واقعاً فقط یک عنصر مهم است و آن این است که آیا می‌توانیم به یک بازگشت متقابل به انطباق برسیم یا نه، آیا می‌توانیم از خط پایان عبور کنیم یا نه. در حال حاضر برای ما مشخص نیست که آیا می‌توانیم به آنجا برسیم یا خیر. ما در مورد پیشرفت قابل‌توجهی که در هفته‌های اخیر به‌دست‌آمده بود صحبت کرده‌ایم. بدیهی است که ما اکنون چندین هفته است که در موقعیت متفاوتی قرار داریم.»
ادبیات تهدیدآمیز
و گستاخانه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
پرایس بار دیگر با مطرح کردن راه‌های جایگزین آمریکا در صورت عدم حصول توافق، ادعا کرد: «به همین دلیل است که ما به‌طور مساوی برای سناریوهایی آماده می‌شویم که در آن بازگشت متقابل به پایبندی به برجام وجود دارد و سناریوهایی که در آن بازگشت متقابل به برجام وجود ندارد. ما اولی را بسیار ترجیح می‌دهیم، برجام و محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی و دائمی که دوباره بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کند، داشته باشیم. اینکه ما بتوانیم به آنجا برسیم یا نه، این یک سؤال برای ایران است.»
وی سپس در پاسخ به سؤالی درباره هشدارهای روز دوشنبه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به رژیم صهیونیستی، مدعی شد: «ما می‌دانیم که ایران، کشور اصلی حامی تروریسم در جهان است. حمایت این کشور از تروریسم، امنیت بین‌المللی و شرکای ما را در سراسر منطقه و جاهای دیگر تهدید می‌کند.»
به تأمین امنیت اسرائیل متعهدیم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص هشدار رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاها و لفاظی‌ها در راستای سیاست هراس از نفوذ منطقه‌ای ایران، تهران را متهم به حمایت از تروریسم کرد.
وی در تکرار لفاظی‌هایش بدون کوچک‌ترین اشاره به حمایت واشنگتن از گروه‌های تروریستی و نیز جنایات بیش از چند دهه رژیم صهیونیستی و اقدامات تروریستی این رژیم از جمله در سرزمین‌های اشغالی مدعی شد حمایت ایران از تروریسم، امنیت بین‌المللی و شرکای ما در منطقه از جمله اسرائیل و فراتر از آن را تهدید می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تأکید بر تعهد واشنگتن بر تأمین امنیت رژیم اسرائیل، در تداوم تهدیدها و لفاظی‌های ضدایرانی و علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: ما این تعهد را به روش‌های مختلف نشان داده‌ایم. ما به همراه شرکا و همکاران منطقه‌ای خود ازجمله اسرائیل از همه ابزار مناسب برای مقابله با نقش بی‌ثبات‌کننده سپاه در منطقه استفاده خواهیم کرد.
مواضع سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درخصوص تعهد به اسرائیل حاکی از آن است که اولاً) دموکرات‌ها به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهند برجام احیا شود و ثانیاً) دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در قبال جمهوری اسلامی ایران و همچنین در تعه د به رژیم منحوس صهیونیستی با یکدیگر وحدت استراتژیک دارند چه آنکه ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده بارها و حتی چند روز پیش گفته که «توافق بایدن با ایران می‌تواند به مفهوم نابودی اسرائیل باشد».
تحلیلگر آمریکایی: مذاکرات وین
قطاری از ویرانی برای اسرائیل است
به گزارش پایگاه اینترنتی اخبار یهودی- اسرائیلی، «جاناتان شانزر» تحلیلگر سابق امور مالی تروریسم در وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در مورد ایران و برجام گفت: مذاکرات وین قطاری از ویرانی برای اسرائیل است، زیرا راب مالی، فرستاده آمریکا «یکی پس از دیگری امتیازاتی» می‌دهد. ایران اکنون از آمریکا می‌خواهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را از فهرست سیاه حذف کند.
وی افزود: ایران تا ۱۴۰ میلیارد دلار از کاهش تحریم‌ها دریافت خواهد کرد و همچنین از آژانس می‌خواهد که تضمین کند که در صورت خروج آمریکا از هر توافقی، می‌تواند غنی‌سازی کند.
ایران به روسیه آموزش می‌دهد
که چگونه تحریم‌ها را دور بزند
تحلیلگر سابق امور مالی تروریسم در وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در ادامه گفت: روسیه عملاً میانجی توافق بوده است و کشوری خواهد بود که سوخت هسته‌ای مصرف‌شده ایران را پردازش می‌کند و به تأسیسات هسته‌ای ایران خدمات می‌دهد و میلیاردها دلار برای انجام این کار دریافت خواهد کرد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: ایران اکنون به روسیه آموزش می‌دهد که چگونه تحریم‌ها علیه خود را دور بزند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

خوش چشم: آمریکا از شکست‌های گذشته در قبال ایران درس بگیرد/ موج سوم جنگ ترکیبی در راه است؟

سید مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل 

اعضای بدن پلیس کلانتری بانه که در اغتشاشات به شهادت رسید اهدا شد

شهید سرهنگ تورج اردلان افسر کلانتری و شهید یزدان قجری لوکوموتیوران قطار باری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.