سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / گزارش موسسه استکهلم از افزایش شدید خرید سلاح در اروپا

گزارش موسسه استکهلم از افزایش شدید خرید سلاح در اروپا

موسسه «تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم» موسوم به سیپری اعلام کرد، خرید تسلیحات در اروپا، بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ میلادی با افزایش چشمگیری مواجه شده است.
موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) روز دوشنبه اعلام کرد که در بحبوحه وخامت روابط با روسیه در پنج سال منتهی به ۲۰۲۱، حتی با کاهش تجارت جهانی تسلیحات، ارسال تسلیحات به اروپا افزایش یافت. ارقام سال ۲۰۲۱ نشانه‌ای از اتفاقات آینده بود.
به گزارش ایسنا، سیپری اعلام کرد که در مقایسه با دوره پنج ساله قبل، انتقال بین‌المللی تسلیحات عمده در سطح جهان پنج درصد کاهش یافت.
اما واردات به کشورهای اروپایی ۱۹ درصد افزایش داشت- بزرگترین رشد در هر منطقه جهان. بریتانیا، نروژ و هلند بزرگترین واردکنندگان اروپا بودند. همچنین رهبران کشورهای اروپایی در بحبوحه جنگ در اوکراین نگرانی‌های زیادی دارند و این موضوع می‌تواند به افزایش میزان خرید سلاح منجر شود.
جالب اینکه وارادت تسلیحات به اوکراین، کشوری که از سال ۲۰۱۴ با روسیه در حال جنگ غیرمستقیم بوده و به تازگی وارد جنگ مستقیم شده از بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر است.
مهم‌ترین مشتریان اروپایی بازار تجارت جهانی اسلحه در اروپا در پنج سال گذشته را نروژ، بریتانیا و هلند تشکیل می‌دهند.
ایالات متحده همچنان بزرگترین صادرکننده تسلیحات در جهان باقی ماند و سهم بازار خود را از ۳۲ درصد به ۳۹ درصد افزایش داد. داده‌های سیپری بر اساس اطلاعات و تخمین‌های مربوط به انتقال تسلیحات بین‌المللی از جمله فروش، هدایا و تولید تحت مجوز است و حجم تحویل را نشان می‌دهد، نه ارزش مالی معاملات را.
«پیتر وایزمن»، محقق سیپری، این موضوع را «انباشته شدن نگران‌کننده سلاح» دانسته و گفت: «تنش و وخامت شدید روابط بین اکثر کشورهای اروپایی و روسیه محرک مهمی برای رشد واردات تسلیحات اروپایی بود، به ویژه برای کشورهایی که نمی‌توانند تمام نیازهای خود را از طریق صنایع تسلیحاتی ملی خود برآورده کنند.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تلاش‌های آمریکا برای نجات اوکراین و اسرائیل با تصویب کمک 95 میلیارد دلاری در مجلس نمایندگان

نجات اوکراین و رژیم صهیونیستی از شکست در جنگ

باز هم بگویید قدرت نظامی ایران بلوف است!

علی عبدی - کارشناس مسائل فلسطین و رژیم صهیونیستی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.