سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / عملیات دوگانه آمریکا در مذاکرات و رسانه‌ها

عملیات دوگانه آمریکا در مذاکرات و رسانه‌ها

1- آمریکا در تحریم نفت و گاز روسیه، تقریبا تنها مانده است. نه اروپایی‌ها همراهی کردند، و نه حتی عربستان و امارات. این، نقطه عطفی در دوران ابرقدرتی آمریکاست
2- نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید؛ «اتحادیه اروپا، نفت یا گاز روسیه را تحریم نخواهد کرد و در نتیجه، انرژی مجارستان تامین خواهد بود». وزیر خارجه آلمان هم نسبت به توقف واردات گاز و نفت از روسیه هشدار داده و گفت: «پیامدهای این تصمیم شدید است و در این صورت، آلمان و اروپا چند هفته دیگر برق و گرما نخواهند داشت.
3- در حالی که رکورد چند دهه‌ای تورم در آمریکا شکسته و شهروندان معترض شده‌اند، جو بایدن، روسیه را مقصر معرفی کرده و گفت: «یکی از عوامل موثر در تورم، افزایش قیمت گاز و انرژی بود، زیرا بازارها به اقدامات تهاجمی پوتین واکنش نشان دادند.»
در حوزه مذاکرات با ایران، آمریکا و اروپا، یکی به نعل و یکی به میخ می‌زنند و شگرد یک قدم به عقب و دو قدم به جلو را اجرا می‌کنند، ضمن تقسيم كار، یکی در میان، از نهایی شدن توافق حرف می‌زنند و ضمنا تهدید می‌کنند و در مذاکرات وقفه می‌اندازند، اما ضمنا حواس‌شان هست که اسم این کار را «مکث در مذاکرات» بگذارند و بازی را تند نکنند!
4- آنها دو بازی متفاوت در مذاکرات و رسانه‌ها در پیش گرفته‌اند. پای میز، تهدید به پایان دادن به مذاکرات می‌کنند تا طرف ایرانی را منفعل کنند، اما در فضای رسانه‌ای، حواس‌شان هست که شوک تازه‌ای به بازار نفت ندهند. به همین دلیل، در فضای رسانه‌ای دائما دنبال انتشار اخبار مثبت (و البته دور از واقعیات) از مذاکرات وین هستند تا قیمت نفت کاهشی شود.
5- رویکرد آمریکا برای مجازات روسیه از طریق تحریم نفت و گاز این کشور، حتی در حد زمزمه و اعلام- و نه اعمال تحریم و بروز نتایج آن- موجب شد قیمت نفت تا بالای 130 دلار هم صعود کند. بنابراین آمریکا موفقیت کم‌هزینه نقشه تحریمی خود را در کشاندن ایران به بازی خود می‌بیند؛ این‌که فارغ از لغو واقعی و پایدار تحریم، به بازار این‌گونه القا شود که بخشی از نیاز بازار از طریق ایران تامین می‌شود و نباید از تحریم روسیه نگران بود.
6- دولت کلاهبردار و بی‌صداقت بایدن در عین‌حال نمی‌خواهد این نیاز راهبردی خود را از ایران بخرد (متعهد به لغو موثر تحریم ایران شود)، بلکه می‌خواهد به عنوان امتیاز دقیقه نودی در مذاکرات، به ایران بفروشد! به همین دلیل از یک طرف، از برآورده کردن توقعات مهم ایران در زمینه لغو ساختاری تحریم‌ها و ارائه تضمین معتبر طفره می‌رود؛ از طرف دیگر، همین کارشکنی خود در وین را پای روسیه می‌نویسد تا رسانه‌های غربگرا علیه تیم مذاکره‌کننده ایران فضا‌سازی کنند و به کوتاه آمدن از کف مطالبات خود وادار سازند(!)
7- در شرایطی که گفته می‌شود آمریکا برخی مطالبات مبنایی طرف ایرانی را نپذیرفته، ما نباید اسیر عملیات موازی واشنگتن در میدان دیپلماسی و میدان رسانه شویم. نباید در این مصاف راهبردی، فریب رفتار‌های تاکتیکی آمریکا را خورد. ایران حالا دست برتر را در مذاکرات دارد. آمریکا اگر صداقت دارد، باید لغو تحریم‌ها به شکلی که مانع انتفاع اقتصادی پایدار ایران نشود، راستی آزمایی، و ارائه تضمین معتبر را بپذیرد؛ تنها در این صورت توافق در دسترس است و به سرعت می‌توان توافق کرد. دولت بایدن باید توسل به عملیات روانی و خدعه‌های دیپلماتیک را کنار بگذارد؛ رویکردی که اتفاقا بی‌ارادگی کاخ سفید برای توافق را نشان می‌دهد و ایران را بدبین‌تر و محتاط‌تر می‌کند.
محمد ایمانی

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

خشونت پلیس آمریکا ضد دانشجویان

پلیس آمریکا در برخورد با تجمع های اعتراض آمیز ضدصهیونیستی دانشجویان این کشور

تحریم نوعی جنگ است

رئیس جمهورآیت الله سید ابراهیم رئیسی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.