سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / ادبیات دینی بین کودکان و نوجوانان محبوب است، اما نویسندگان ۲ مسئولیت مهم را فراموش نکنند

ادبیات دینی بین کودکان و نوجوانان محبوب است، اما نویسندگان ۲ مسئولیت مهم را فراموش نکنند

محمد میرکیانی نویسنده کودک و نوجوان گفت: آگاهی به مفاهیم دینی و آشنایی با ساختار هنر و ادبیات وظیفه نویسنده‌ای است که می‌خواهد در زمینه ادبیات دینی قلم بزند.

  محمد میرکیانی نویسنده نام‌آشنای کودک و نوجوان است که آثار متعددی را برای این رده سنی به رشته تحریر درآورده است. وی در سال 1361 وارد گروه کودک صدای جمهوری اسلامی ایران شد و به نوشتن نمایشنامه‌های رادیویی و «قصّه‌های ظهر جمعه» پرداخت.

او علاوه بر نگارش چندین مجموعه درباره کودکان و نوجوانان، مجموعه 5 جلدی «قصه ما همین بود» را نوشت که این اثر در دوره پنجم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد و در سال 1370 به زبان اردو ترجمه و در پاکستان منتشر شد.

این نویسنده فعال در حوزه ادبیات کودک و نوجوان اخیراً با همکاری “به نشر” انتشار گاهنامه ادبیات دینی کودک و نوجوان را در دست دارد که نخستین شماره آن ماه گذشته به چاپ رسید.

او درباره تولید یک اثر ویژه کودک و نوجوان با محتوای دینی سخن گفت. وی کتاب‌های دینی کودک و نوجوان را جزء پرفروش‌ترین کتاب‌ها دانست و گفت: در سال‌های گذشته بین انواع ادبیات کودک و نوجوان، ادبیات دینی یکی از پُرفروش‌ترین آثار در ایران بوده است؛ این موضوع نشان می‌دهد مخاطبان آثار ادبیات دینی کودک و خانواده‌ها نسبت به این کتاب‌ها اقبال دارند و به آن اهمیت می‌دهند، وقتی موضوعی اهمیت داشته باشد نیاز داریم که موضوع رشد کند و رو به تعالی برود و تعالی یک موضوع به نقد و پژوهش بستگی دارد.

آثار دینی برای کودک نیاز به حمایت فعالان این حوزه دارد

وی در مورد انتشار گاهنامه ادبیات دینی کودک و نوجوان «بِه نشر» عنوان کرد: قرار است این گاهنامه به رشد و تعالی ادبیات دینی کودک و نوجوان کمک کند، به ویژه آنکه با مأموریت بِه نشر هم سازگاری دارد. این انتشارات که توسط آستان قدس رضوی اداره می‌شود، آثار و اندیشه دینی را تبلیغ و ترویج می‌کند و به طور طبیعی آثار دینی کودک و نوجوان در آن به چاپ می‌رسد. بنده معتقدم برای اینکه ادبیات دینی کودک و نوجوان ارتقاء و رشد پیدا کند، نیاز به توجه و حمایت از سوی افرادی دارد که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

کتاب و ادبیات , ادبیات کودک و نوجوان , کتاب ,

نویسنده مجموعه «قصه روز تنهایی من»، پژوهش و نقد را بستری برای پیشرفت آثار دینی ادبیات کودک و نوجوان دانست و افزود: انتشار گاهنامه و فعالیت‌های پژوهشی در این رابطه مفید است، به شرط آنکه پیوسته و مستمر باشد، در غیر این صورت به نتیجه‌ای که باید نخواهد رسید. دین بخش جدایی‌ناپذیر زندگی همه ماست، باورهای دینی در تمام گروه‌های سنی یک باور پذیرفته شده است و بنابر شرایط رشد و پرورش هر فرد شدت و ضعف دارد. برای مثال حضور مردم در مناسک مختلف دینی مانند ایام ماه مبارک رمضان و ایام ماه صَفَر مصداقی بر همین موضوع است.

میرکیانی ادبیات دینی کودک و نوجوان را جز باورهای پذیرفته شده این گروه سنی خواند و ادامه داد: در موقعیت‌های مختلف و مناسبات مذهبی شاهد بروز عشق و علاقه کودکان به اهل بیت علیهم السلام هستیم. اگر قرار باشد باور دینی برای مخاطب کودک و نوجوان در قالب هنر، ادبیات و اندیشه طرح شود نیازمند ساز و کار فرهنگی است که این ساز و کار را در گاهنامه ادبیات دینی کودک و نوجوان و انتشارات بِه نشر جست‌و‌جو می‌کنیم.

نویسنده کتاب «قصه ما مثل شد» در پایان اظهار کرد: کار نویسنده ادبیات دینی کودک و نوجوان تبیین مفاهیم دینی است، زیرا دین وجود دارد و نویسنده آن را نمی‌آورد اما متناسب با درک و فهم کودک و نوجوان بیان می‌کند، مهمترین اتفاقی که به نظرم باید در ادبیات دینی کودک و نوجوان رخ دهد، شناخت اصلی جریان تفکر دینی و جانمایی درست آن در ادبیات داستانی و هنر است. دو عامل اصلی تبیین دین و آگاهی به مفاهیم دینی و آشنایی با ساختار هنر و ادبیات عامل مهم دیگر است که هر کدام از این عوامل وجود نداشته و یا دچار نقص باشند به آنچه می‌خواهیم، نمی‌رسیم.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بیماری‌های شایع فصل بهار

/ از سرماخوردگی تا آبله مرغان

آثاری برای کودکان غزه

کشتار و مظلومیت کودکان غزه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.