سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / منزلت جناب احمد بن موسی (علیه السلام)

منزلت جناب احمد بن موسی (علیه السلام)

هفدهم رجب سالروز شهادت جناب احمد بن موسی علیه‌السلام مشهور به «شاهچراغ» است و رهبر معظم انقلاب پی از این در توصیف منزلت ایشان سخن گفته‌اند.

هفدهم رجب سالروز شهادت احمد فرزند موسی بن جعفر علیه‌السلام مشهور به «شاهچراغ» است. وی فرزند ارشد امام کاظم علیه‌السلام و مادر گرامی‌شان اُم احمد است. هر یک از بزرگان و علمای شیعه در توصیف جایگاه معنوی، وثاقت و اعتبار  ایشان نزد عترت سخن‌ها گفته‌اند. آن زمان که فتنه‌انگیزان پس از شهادت امام کاظم علیه‌السلام برای بیعت با وی جلوی منزلشان صف بستند، با صراحت اعلام کرد: «آن چنان که شما در بیعت من هستید، من در بیعت برادرم علی بن موسی الرضا هستم و او ولیّ خدا، پیشوا و جانشین پس از پدرم است. سپس همگان با علی بن موسی علیه‌السلام بیعت کردند و امام رضا در حق برادرش دعا کرد؛»

« أیها الناس کما أنکم جمیعا فی بیعتی فإنی فی بیعة أخی علی بن موسى الرضا و اعلموا أنه الإمام و الخلیفة من بعد أبی و هو ولی‏ الله‏ و الفرض علی و علیکم من الله و رسوله طاعته بکل ما یأمرنا.» (بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏48، ص 308)

در ادامه، توصیفاتی از رهبر معظم انقلاب درباره جایگاه و شأن جناب احمد بن موسی را گوش می‌دهید.

* «یکی از چیزهای بسیار مهمی که در شیراز باید مورد توجه قرار بگیرد، مرکزیت و محوریت این حرم مطهری است که کمتر شهری از شهرهای کشور ما یک چنین امتیاز و برجستگی‌‏ای دارد. سه امام‏زاده‏‌ی صحیح النسب و عالی‏مقام و بسیاری از امامزاده‌‏های دیگر در این شهر، جایگاه قداست این شهر و انتساب آن به ولایت اهل بیت علیهم‌‏السلام را بسیار بالا می‏‌برد.

جا دارد در تبلیغات عمومی، در صدا و سیما، در ابتکارات گوناگونی که در زمینه‏‌های خدماتی، اقتصادی و غیره انجام می‌گیرد، این جنبه ــ که روح و معنای عالی ولایت مردم فارس را نشان می‌‏دهد ــ برجسته شود.

اینجا بعد از مشهد و قم، در واقع سومین حرم اهل بیت علیهم‏‌السلام در سرتاسر ایران است. هم از لحاظ خدمت‏‌رسانی‏ به زوار این حرم، هم از لحاظ معرفی کردن و نشان دادن و دل‌های مشتاقان را در سرتاسر کشور و بیرون از کشور متوجه این بارگاه عظمی کردن، کارهایی است که بایستی انجام بگیرد. (1387/18/02) 

* «از جنبه‌ی دینی، مرقد جناب احمدبن‌موسی و برادران بزرگوارش و دیگر امامزاده‌های خاندان پیغمبر، یک نشانه‌ی بسیار مهمی است. این که پیغمبر زادگان محترم و معتبر، مردم فارس را مخاطب خود و منطقه و منزل آنها را مأمن خود قرار بدهند، بسیار چیز پرمعنا و مضمون‌داری است؛ به خصوص شخصیت برجسته‌ی جناب احمدبن‌موسی که در میان امامزادگان شناخته‌شده‌ی خاندان پیغمبر، جزو برجستگان محسوب می‌شود. درباره‌ی او این‌جور نوشته‌اند که: «کَانَ أَحْمَدُ بْنُ مُوسَى کَرِیماً جَلِیلًا وَرِعاً وَ کَانَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى ع یُحِبُّهُ وَ یُقَدِّمُهُ»؛ مردی بخشنده و کریم و با ورع و دارای جلالت مقام و منزلت بود و پدرش – حضرت موسی‌بن‌جعفر – این بزرگوار را بر فرزندان و خویشاوندان دیگر خود مقدم می‌داشت و به او محبت ویژه‌ای داشت. شیراز هدف توجه این امامزاده‌ی عزیز و دیگر امامزادگان قرار گرفت؛ آمدند و از سوی این مردم هم پشتیبانی شدند تا امروز هم برکات این بزرگوار بر سرتاسر استان و بر بخش مهمی از این کشور، جاری و ساری است. (1387/02/11)

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مزدور دشمن است؛ چه بداند، چه نداند

به بهانه ی مذهب، می خواهد وحدت ملی را به هم بزند

میدانید دائم، درمحضر مولانا مهدی سلام الله علیه هستیم؟؟؟

ويدئو/ بقیت الله خیرلکم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.