سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / درسی از تاریخی‌ترین جمله حضرت زینب (سلام الله علیها) در بیان امام خمینی (ره)

درسی از تاریخی‌ترین جمله حضرت زینب (سلام الله علیها) در بیان امام خمینی (ره)

امام خمینی (ره) در سخنانی به درس‌هایی از جمله تاریخی حضرت زینب سلام‌الله علیها اشاره کردند.

  واقعه کربلا و درس‌های نهفته در آن، پایان‌پذیر نیست بلکه کربلا چشمه ارزش‌ها است و ارزش‌های آن در هر زمان و مکانی می‌جوشد و سبب بیداری دل‌های خفته می‌شود؛ ماجراهای  پس از رویداد کربلا به‌ویژه خطبه‌های امام سجاد علیه‌السلام و حضرت زینب سلام‌الله علیها پر از درس‌های عبرت‌آموز است. آن بانوی بزرگوار آن هنگام که وارد کوفه شدند، همراه با کاروانیان در مجلس ابن‌زیاد حضور یافتند. ابن‌زیاد رو کرد به حضرت زینب سلام‌الله علیها گفت: کار خدا را نسبت به برادر و خاندانت چگونه دیدی؟ ایشان در جمله‌ای تاریخی فرمود: مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا؛ یعنی من جز زیبایی چیزی ندیدم.

امام خمینی (ره) در سخنانی به درس‌هایی از این جمله حضرت زینب سلام‌الله علیها اشاره کردند که در ادامه می‌بینید.

وقتی که در آن مجلس پلید یزید صحبت می‌شود، حضرت زینب سلام الله علیها قسم می‌خورد که ما رَأیْنا الّا جَمیلًا؛ رفتن یک انسان کامل، شهادت یک انسان کامل در نظر اولیای خدا جمیل است، نه برای اینکه جنگ کرده و کشته شده، برای اینکه جنگ برای خدا بوده است، قیام برای خدا بوده است. اگر این معنا را تزریق کنند این میهمان‌های ما، این میهمان‌های عزیز ما در مملکت‌هایی که می‌روند به مردم بگویند که جوان‌های ایران با انگیزه دارند خودشان را به جبهه می‌رسانند و شهادت را فوز عظیم می‌دانند. وقتی انگیزه برای اسلام شد، دیگر لذت دارد نه غم، منتها ما چون ناقص هستیم و نرسیدیم به آن مقامی که باید برسیم، از این جهت تلخی داریم.

لکن غایات اعمال را ملاحظه کنیم و اگر بفهمیم این مقاصدی که انبیا داشتند و آن کارهایی که در صدر اسلام واقع شده است چه جور بوده است، برای ما سهل می‌شود؛ یعنی، خوف از بین می‌رود، تلخی مبدّل به لذت می‌شود، ناگواری مبدل به گوارایی می‌شود.

هر چه طرف این انگیزه پیش برویم و این مطلب روحی را بر خودمان تزریق کنیم و با مجاهدت پیش برویم، این اسباب این می‌شود که هیچ تلخی، ما در دنیا نبینیم مگر آن چیزی که مخالف اسلام است.

آنی که مخالف اسلام است برای ما تلخ باشد و آن چیزی که برای اسلام است برای ما شیرین باشد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

۳ ترور با یک فرمول

سه دولت، سه سپهبد شهید

چرا سپهبد شهید سیدمحمد ولی قرنی در قم دفن شد؟

دستور امام  خمینی(ره) برای محل دفن شهید سید محمدولی قرنی

5 دیدگاه

  1. امام حسین(علیه السلام) هنگام وداع آخر به خواهرش زینب کبری علیهاالسلام فرمودند:
    «یا اُختاه لا تَنْسِینی فِی نافِلَةَ اللَّیْل؛ خواهرم! در نماز شب مرا فراموش نکن»
    جواد شبّر، ادب الطف أو شعراء الحسین(ع)، بیروت، دار المرتضی، چ اول، ۱۴۰۹ق، ج۱، ص۲۴۲،

  2. حضرت امام علی بن حسین زین العابدین (علیهماالسلام) فرمودند:
    «عمتی زینَب ما تَرکت تَهجدَها طولَ دَهرها حتّی لیلة حادی عشر من المُحَّرم؛ عمه جانم زینب در طول زندگی‌اش نماز شبش را ترک نکرد؛ حتی شب یازدهم مُحرّم».

    نورالدین جزائری، الخصائص الزینبیه، قم، المکتبه الحیدریه، ۱۴۲۵ق، ص ۱۵۵؛ من علماء البحرین والقطیف، وفیات الأئمة، بیروت، دار البلاغة للطباعة والنشر والتوزیع، چ اول، ۱۴۱۲ق، ص۴۳۱؛ حسین شاکری، عقیلة والفواطم، بی‌جا، ناشر مولف، بی‌تا، ص ۴۴۱

  3. امام سجاد علیه السلام فرمود: «عمه‌ام، زینب‌ در مسیر کوفه تا شام تمام نمازهای واجب و مستحب را اقامه می‌کرد و در برخی منازل به سبب گرسنگی و ضعفی که بر وی عارض شده بود، نماز را نشسته خواند»

    ذبیح الله محلاتی، ریاحین الشریعة، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۴ش، ج ۳، ص ۶۲

  4. فاطمه دختر امام حسین(علیهماالسلام) فرمودند: «عمّه‌ام زینب در آن شب (عاشوراشب)، در محراب عبادتش ایستاده دعا می‌خواند و به خدا استغاثه می‌کرد، آن شب دیدگان هیچ یک از ما به خواب نرفت و آه و ناله‌ ما فرو ننشست».

    احمد صادقی اردستانی، زینب قهرمان دختر علی، تهران، مطهر، ۱۳۷۲، ص ۱۰۶.

  5. سلام علیکم
    ۱) طه
    ۲) ما انزلنا علیک القران لتشقی

    ۳) الاتذکرةلمن یخشی

    خداوند دراین سوره قران را با مفهومی بنام تذکره معرفی میکند و بهرهمندی از آن را تنها وتنها مقید به مقوله ای بنام خشیت مینماید . بواسطه وازه الا درابتدای آیه سوم این سوره.

    وقتی در سنت و سیره اهل بیت عصمت وطهارت نگاه کلی بیاندازیم از انجا که کلهم نور واحد هستند ، یکی از حصوصیات مشترک بین حضرات منور ومقدسشان همین عنصر خشیت است. آن هم دراوج فشارهای ناشی از ظلم ظالمین که اوج این رفتارها را چه در اوج ظلم و چه دراوج خشیت درجریان حماسه عاشورا حسینی ملاحظه میکنیم که بوده است .

    همانگونه که دشمن بر وحشی گری خود میافزاید خشیت درچهره و رفتار امام حسین ع و ال الله متبلورتر وجلوه گرتر میشود تا جایی که در اوج سختی و درلحاظات اخری که بدن مبارکشان غرق درخون با بیش از هزار زخم برداشته و اماج سمهای ستوران شده زیر لب میفرماید:

    …. الهی رضا برضائک مطیعا لامرک والی آخر ….

    اما درباره حضرت زینب چطور ایشان بعنوان یک زنی از خاندان نبوت حسب ظاهر جزو معصومین نیست اما تربیتش همچون معصوم هست و بفرموده معصوم ع:
    انت بحمدلله معلمة غیر مفهمه
    شما عالمه ای هستید که کسی به شما تعلیم نداده .

    این معنی را وقتی بیشتر متوجه میشویم که ایشان هم بعنوان یک زن در زیر فشارهای سهم گینی که هر کوهی را متلاشی میکند آنچنان با قدرت و توان الهی خویش زیبا ظهور و بروز وجلوه میکند که قرنهاست دیدگان هر کس با هر نوع تفکر را بخود جذب نموده مجذوب نور و پرتو افشانی خویش نموده است.

    آری در عالی ترین وجه ممکن خشیت بدرگاه محضریت حقتعالی دقیقا درست منطبق با امر مولایش وامام زمانش حضرت حسین ع .
    بیاد میاورد که درلحظات آخر برادرش دست ولایتش را برسینه اخر قرارداد وفرمود:

    اینکه در جریان شهادتش با صدای بلند شیون نکن

    صبور باش

    و مرا در نماز های نیمه شبت دعا کن

    عقول عالمان دهر ازدرک این معنی عاجزند که چگونه حسین بن علی ع این اخرین ستاره خمسه طیبه آل عبا به خواهرش زینب س میفرماید مرا درنماز شبت فراموش نکن .
    از عالی ترین جلوه های حشیت در رفتار این بانو با عظمت حفظ فرائض و مستحبات و نوافلی است که ایشان در طول مسیر کاروان خاصه در شب یازدهم با آن شرایط دشوار داشتند .
    نماز های زینب س جلوه های سلوک عملی و حقیقی بسوی خداست دراوج سختیهای جسمانی و فشارهای ظلمانی اوج خشیت این بانو را در شرایطی که بزرگترین دژخیم زمانه درقالب حرام زاده ای بنام ابن مرجانه سخت ترین نیش کلام را که از هر دشنه زهراگین و سوزناک تر و دردناکتر بود ،آن هم بر پیکر زنی که از هولناکترین صحنه جنگی خونین ونابرابر با تنی خسته وقلبی پراز خون رو دروی خون آشاشامترین درنده ای انسان نما ایستاده و بر تارک شخصیت این زن اینگونه میتازد که :

    صنع خدا را با برادرت چگونه دیدی ؟

    آه ازاین تیر زهراگین که از تیر سه شعبه ای که حرمله برقلب خامس آل عبا زد هزاران بار مرگبارتر بود و فقط خدا میداند و قلب زینب س که در آن لحظه دهشت بار که براین قلب خسته چه گذشت و چگونه با خشیت بدرگاه الهی ادب ورزید و نطق قران ناطق علی بن ابی طالب از حنجره این شیر زن که پرورش یافته دست اسدلله اغالب حیدر کرار بود بسخن درامد واینگونه بگوش رسید که :

    ندیدم بجز زیبایی

    آه ازاین فرمان الهی که چون حکم ذولفقار علی بر تارک قلب ظالمین نشست تمام حیثیتشان را بیکباره ریخت و چون ید بیضا و عصای موسی درکاخ فرعونی ابن زیاد آنگونه طوفانی بپا کرد چنان تارکش را درهم کوبید که قلوب مرده اهل کوفه را بیکباره احیا کرد.
    ناگهان دشمن انچنان ولوله ای درصحنه براه انداختند تا صدای دختر شیرخدا را درهم همه ها خفه کنند و یکباره فریاد اسکتو از سینه پاکش به اسمان بلند شد و تمام …
    حکمی صادر شد و همه محکوم به اطاعت سکوتی چنان حکم فرماشد که درهمین سکوت تمام هیمنه آن دژخیم بود که ترگ برداشته برزمین ریخت
    همانطور که قطرات ستاره از دیدگان پرفروغ دختر زهرا میریخت .
    اما دریغ از آنکه حسرت شنیدن یک آه را بر دل دشمن گذاشت باشد .که او یکسره جمال میدید و دشمنش خاک ستمگری خود را میدید که برسرش درحال خراب شدن…

    یکی از مهمترین بابهای این عظمتها از برکت خشیت بدرگاه خدا بود که اهل بیت ع درمسیر تعلیم وتربیت الهی واجد شدند و اینگونه درنظام هستی مجرای محضریت امرالله هدایت وماموریت الهی خود شدند و این نسخه شفا بخش را به همه مومنان عالم توصیه فرمودند که براه خدا نمیتوان راه یافت جز با قران و تبعیت از فرامین آن و این میسرنمیشود الا به خشیت درقبال قران و قران ناطق اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام.

    خشیت اگر از مجرای صحیح درقلب انسانها وارد شود محضریت را به ارمغان خواهد آورد و آنگاه انسان درمسیرکمال چه کم دارد که بخواهد ارزو کند ؟ و بهشت پشت محضریت وتبعیت از امر مولایمان منتظر میهمانان خود است

    واین وعده الهی است که فرموده اند قیمت شما به ارزش بهشت است پس به کمترازبهشت خود را نفروشید
    این وعده الهی برحق است و تخلف ناپذیراست .

    یاعلی مدد

    سلام الله علی قلب صبور زینب کبری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.