سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / رضاشاه با ما و ایران چه کرد؟(بخش ششم)

رضاشاه با ما و ایران چه کرد؟(بخش ششم)

*به نام خداوند مهربان*

*رضاشاه با ما و ایران چه کرد؟*

*بخش ششم: غصب اموال و املاک مردم توسط رضاشاه:*

دست‌اندازی رضاخان به اموال و املاک مردم، از همان روزهای بعد از کودتا شروع شد.

– نخستین موردی که رضاخان به آن دست‌اندازی کرد، ماشین نصرت‌الدوله فیروز بود که آن را مصادره کرد.

– رضاخان مدت‌ها نگهبان در خانه عبدالحسین‌میرزا فرامانفرما بود. دوستانش بارها نقل کرده‌اند که رضاخان به این خانه نگاه می‌کرده و به آنان می‌گفته می‌شود ما هم یک روزی چنین خانه‌ای داشته باشیم؟ یا اساسا می‌شود خانه‌ای داشته باشیم؟

– مصادره اموال و املاک امیرموید سوادکوهی، که پدر رضاخان، ظاهرا مدتی نگهبان خانه و دارایی‌های امیرموید سوادکوهی در مازندران بوده است. در روند دفاع از حق خود در مقابل زورگویی رضا خان، فرزندان سوادکوهی ممانعت می کنند که همه آنها کشته می‌شوند و اموال و املاک وی توسط رضاخان مصادره می‌شود.

– مصادره املاک معین‌التجار بوشهری توسط رضاخان.

– دست‌اندازی به اموال اقبال‌السلطنه ماکویی، از سرحدداران ایران در مرزهای شمال‌غربی کشور. وی از افراد بسیار وفادار به دولت مرکزی بود و خیلی تلاش داشت تا قره سو را که رضاخان به ترک ها بخشیده بود و اراضی ایران که روس‌ها در خلال جنگ‌هایی علیه ایران به اشغال درآورده و به عثمانی داده بودند را پس بگیرد و این موضوع را با رضاخان مطرح کرد ولی رضاخان، برای سرکوب او به آن مناطق نیرو می‌فرستاد. رضا خان علاوه‌بر مبارزه با ماکویی، دارایی‌های فراوان وی را هم غارت کرد تا جایی که شهید مدرس و دو سه نفر دیگر از نمایندگان مجلس به رضاخان اعتراض کردند و طرح استیضاح وی را به‌خاطر نقض قانون اساسی و همین‌طور غصب اموال اقبال‌السلطنه ماکویی مطرح کردند. 

– رضاخان در درآمدهای نفتی دولت هم دخل و تصرف می‌کرد.

– دست‌اندازی‌های رضاخان به اموال مردم همین‌طور تا دهه دوم سلطنت ادامه داشت اما از مقطعی به بعد، دست‌اندازی به املاک گسترده‌تر می‌شود. او توانست طی ۱۶ سال، چیزی در حدود ۴۴ هزار سند ملکی، شامل قریه، مرتع و مزرعه به‌نام خود ثبت کند که این، چیز عجیبی در تاریخ ایران است.

– یکی از نشریات فرانسوی مطلبی تحت این عنوان کار کرد که «در ایران جانوری پیدا شده است که زمین‌خواری می‌کند.» این زمین‌ها همان‌طور که پیش‌تر گفته شد از حاصلخیزترین زمین‌های ایران بود و چیزی نزدیک به 3 میلیون هکتار می‌شد.
مناطقی که او تصرف می‌‌کرد، عمدتا در مازندران، گلستان، گیلان، آذربایجان و پاره‌ای از زمین‌های خراسان قرار داشته است که مرغوب‌ترین زمین‌های ایران را هم از افراد می‌گرفته است.

– نمایندگان رضا خان در مناطقی که زمین‌هایش را تصرف می‌کرد، عمدتا نظامی بودند و صاحب ‌زمین‌ها را به‌زور به محضر می‌بردند. این نمایندگان در این چند استان حاصلخیز ایران هم ماموریت داشتند و در کنار شناسایی زمین‌ها، صاحبان آن را با زور، تهدید و بعضی‌وقت‌‌ها با ضرب‌وشتم به محضر می‌برند. وقتی دیگران این رفتار را می‌دیدند دیگر جرات نمی‌کردند مخالفت کنند.

– رضاخان از یک مقطعی، به جان املاک موقوفه افتاد. آنها را اول به نام دولت از حالت وقف خارج و سپس به نام خود ثبت می‌کرد.

– به علت زیاد بودن تعداد این املاک، قریه‌ها و مراتع در آن موقع به رضاشاه لقب «جانور زمین‌خوار» دادند.

– آنقدر املاک تحت مالکیت نامشروع رضاخان زیاد شده بود که یک اداره‌ای به نام اداره املاک اختصاصی اعلی‌حضرت پهلوی تاسیس کرد. در راس اداره املاک هر منطقه، نظامیان بی‌رحم و بی‌حیایی وجود داشتند که به نوامیس مردم تعدی می‌کردند، املاک آنها را از دست‌شان خارج می‌کردند.

– طبق اسناد بانک‌های خارجی مثل بانک وست‌مینستر لندن درآمدهای شاه از نفت و غیره مستقیما به حساب او در خارج از کشور واریز می‌شد. ‌علاوه بر مجموع دارایی‌های او در بانک ملی ایران و مجموع املاکی که تصاحب کرده بود چیزی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار به حساب آن دوره، شهریور ۱۳۲۰ تخمین زده شده است. مبلغی که چندصد میلیارد دلار امروز خواهد شد.

– رضاخان در مقطعی، تبدیل به دومین فرد ثروتمند جهان شد، برخی می‌گویند اولین فرد ثروتمند جهان. در آن مقطع، در آسیا رتبه اول را در غارت‌گری و ثروت‌اندوزی به نام خود زد.
نیروهای رضاشاه، افراد ساکن روستاها را در مزارعی که شاه تصرف کرده بود به بیگاری می‌گرفتند. بیگاری به این معنا که مردم آن مناطق مجبور بودند در مزارعی که او حالا برای خود کرده بود، بدون دریافت مزد کار کنند.

– در استان گلستان که اساسا درباره آن می‌گفتند گرگان، خانه اعلی‌حضرت است. به این معنا که اغلب املاک و اراضی گرگان را از دست صاحبان‌شان خارج کرده و به‌نام رضاخان ثبت کرده بودند.

– از محل ثروت انبوه و نامشروعی که رضاخان با خود از کشور خارج کرد آنهم در زمانی که فقر و گرسنگی مردم را رنج می داد، فرزندانش اشرف، شمس و فاطمه در آن مقطع، از آفریقای‌جنوبی الماس خرید می کردند. مکاتبات متعددی بین آنها و فردی به نام علی ایزدی که پیشکار رضاخان در تبعید بوده است، وجود دارد که آنها به او سفارش تخمه الماس می‌دهند.

– رضاخان با این همه غارتی که از اموال مردم انجام داده بود و به هیچ کس رحم نمی کرد، باز هم وقتی داشت از ایران می‌رفت، از پسرش خواست که برای او حقوق و مقرری هم تعیین شود، و دولت ایران وظیفه داشت هرماهه وجوهی را برای او در آفریقای‌جنوبی بفرستد.

– غارتگری این‌ خاندان به‌قدری بوده است که هنوز بعد از 43 سال که از پیروزی انقلاب می‌گذرد، آمار درستی از دارایی‌هایی که اینها به خارج از کشور منتقل کردند، وجود ندارد و این خانواده همچنان دارند با اموال و دارایی که از مردم ایران غارت کردند، در رفاه بالا زندگی می‌کنند و علاوه‌ بر آن در بسیاری از توطئه‌هایی که علیه انقلاب و مردم ایران صورت می‌گیرد از همان دارایی‌ها استفاده می‌کنند و به افراد مختلف پول می‌دهند تا عملیات‌های خرابکارانه‌ای را در کشور جلو ببرند. بعضی از جریانات و اقوام را تحریک کنند، بعضی از پروژه‌ها نظیر کودتاها را در ایران رقم بزنند و منبع مالی اینها همه ناشی از آن غارت گسترده‌ است. علی‌رغم این همه ریخت ‌و پاش آنها هنوز بر ثروت بزرگی تکیه زده‌اند که از مردم ایران به غارت رفته است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دیوانه درقفس

ويدئو/ ربع پهلوی ملعون

اعترافات مخالفان نظام درباره رضا ربع پهلوی

ويدئو/ فقدان شخصیت علمی وپختگی لازم رضا پهلوی برای رعبری جامعه اپوزسیون ازدیدگاه معاندان جمهوری اسلامی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.