سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / رضاشاه با ما و ایران چه کرد؟( بخش پنجم)

رضاشاه با ما و ایران چه کرد؟( بخش پنجم)

*به نام خداوند مهربان*

*رضاشاه با ما و ایران چه کرد؟*

*بخش پنجم: تاسیس دانشگاه:*

– اولین دانشگاه ایران و جهان دانشگاه جندی‌شاپور در ایالت خوزستان که در سال پانصد و سی میلادی به فرمان خسرو انوشیروان تاسیس یافت و تا زمان عباسیان دوام داشت.

– در سال ۱۲۳۰ ه. ش، نخستین بار با تاسیس دارالفنون، با رشته‌های مهندسی، داروسازی، طب و جراحی، توپخانه، پیاده نظام، سواره‌نظام و معدن شناسی به همت میرزا تقی خان امیرکبیر عملی گردید. دارالفنون گرچه توسعه نیافت اما تجربه مغتنمی پیش روی کسانی که در آرزوی آشنایی ایرانیان با دانش‌های جدید و پیشرفت‌های اروپائیان در صنعت، اقتصاد، سیاست و… بوده‌اند، قرار داد.

– در سال ۱۳۰۷ ه. ش دکتر محمود حسابی پیشنهاد راه اندازی مرکزی جامع همه یا اغلب دانش‌ها را با وزیر وقت فرهنگ، دکتر علی اصغر حکمت، در میان نهاد.

– تیمورتاش وزیر دربار عیسی صدیق را مأمور کرد تا به ایالات متحده آمریکا سفر کرده و پس از مطالعه در «تأسیسات علمی دنیای جدید»، طرحی برای تأسیس دانشگاه در کشور به دولت تقدیم نماید. طرح صدیق مورد قبول کفالت وزارت معارف وقت، علی اصغر حکمت، قرار گرفت و با پی‌گیری ایشان، سرانجام تاسیس دانشگاه تهران در هشتم خرداد ماه ۱۳۱۳ ه‍.ش به تصویب مجلس شورای ملی رسید. اگرچه به دستور رضاشاه تیمورتاش زندانی شد و در زندان به قتل رسید.

– در سال ۱۳۱۲ شمسی، مرحوم فروغی رئیس الوزراء وقت، پیشنهاد تاسیس دانشگاه را داد که تاثیر خود را برجای نهاد و بی درنگ مقبول همگان افتاد. از این رو آنان با تخصیص بودجه اولیه‌ای به میزان ۲۵۰,۰۰۰ تومان به وزارت معارف اجازه دادند تا زمین مناسبی برای تاسیس دانشگاه بیابد و ساختمان آن‌را در اسرع وقت پدید آورد که منجر به تاسیس دانشگاه تهران گردید.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

گوشه ای از ذلت و حقارت پهلوی ها در مقابل بیگانگان

رضا شاه و محمد رضا شاه

نتیجه ی تمجید از ظالم

رجبعلی خیاط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.