سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / درمحضر قرآن _ قرائت آیات ۶۵ تا ۷۶ سوره طه

درمحضر قرآن _ قرائت آیات ۶۵ تا ۷۶ سوره طه

مولا امیرالمومنین صلوات الله علیه می‌فرمایند: «حَقُّ الوَلَدِ عَلَی الوالِدِ اَن یُحَسِّنَ اسمَهُ وَ یُحَسِّنَ اَدَبَهُ وَ یُعَلِّمَهُ القُرآنَ»

حق فرزند برپدر این است که او را نام نیکو نهد، به خوبی تربیت کند و به او قرآن بیاموزد.

(نهج‌البلاغه حکمة ۳۹۹)

تلاوت ترتیل صفحه ۳۱۶ قرآن  آیات ۶۵ تا ۷۶ سوره طه با صدای شهریار پرهیزکار

.

.

الصّادق (علیه السلام)- إِسْمَاعِیلُ‌بْنُ‌الْفَضْلِ الْهَاشِمِیُّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِ‌اللَّهِ الصَّادِقَ (علیه السلام) عَنْ مُوسَی‌بْنِ‌عِمْرَانَ (علیه السلام) لَمَّا رَأَی حِبَالَهُمْ وَ عِصِیَّهُمْ کَیْفَ أَوْجَسَ فِی نَفْسِهِ خِیفَةً وَ لَمْ یُوجِسْهَا إِبْرَاهِیمُ (علیه السلام) حِینَ وُضِعَ فِی الْمَنْجَنِیقِ وَ قُذِفَ بِهِ فِی النَّارِ فَقَالَ إِنَّ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) حِینَ وُضِعَ فِی الْمَنْجَنِیقِ کَانَ مُسْتَنِداً إِلَی مَا فِی صُلْبِهِ مِنْ أَنْوَارِ حُجَجِ اللَّهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ وَ لَمْ یَکُنْ مُوسَی (علیه السلام) کَذَلِکَ فَلِهَذَا أَوْجَسَ فِی نَفْسِهِ خِیفَةً وَ لَمْ یُوجِسْهَا إِبْرَاهِیمُ (علیه السلام).

 اسماعیل‌بن‌فضل هاشمی گوید: از امام صادق علیه السلام درباره‌ی موسی بن عمران علیه السلام، سؤال کردم: «چگونه در آن زمان که ریسمان‌ها و چوب‌های ساحران را دید، در خود ترس و واهمه احساس کرد و حال آن‌که ابراهیم (درحالی‌که او را در منجنیق گذاردند تا او را به آتش بیفکنند، ترسی به خویش راه نداد»؟

امام علیه السلام فرمود: «ابراهیم علیه السلام زمانی‌که او را در منجنیق گذاشتند، به انوار حُجج الهی که در صُلب او بود، اتّکا نمود». و حال آنکه «موسی علیه السلام این چنین نبود. به‌همین‌ سبب موسی علیه السلام ترس خفیفی در دل احساس کرد و ابراهیم علیه السلام این چنین نبود».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۲۳۴/ الأمالی (للصدوق)، ص۶۵۵ / البرهان

الصّادق (علیه السلام)- عَنْ مَعْمَرِ‌بْنِ‌رَاشِدٍ قَال: سَمِعْتُ أَبَاعَبْدِ‌اللَّهِ الصَّادِقَ (علیه السلام) یَقُولُ أَتَی یَهُودِیٌّ النَّبِیَّ (صلی الله علیه و آله) فَقَامَ بَیْنَ یَدَیْهِ یَحُدُّ النَّظَرَ إِلَیْهِ فَقَالَ یَا یَهُودِیُّ مَا حَاجَتُکَ قَالَ أَنْتَ أَفْضَلُ أَمْ مُوسَی‌بْنُ‌عِمْرَانَ (علیه السلام)؟ النَّبِیُّ الَّذِی کَلَّمَهُ اللَّهُ وَ أَنْزَلَ عَلَیْهِ التَّوْرَاهًَْ وَ الْعَصَا وَ فَلَقَ لَهُ الْبَحْرَ وَ أَظَلَّهُ بِالْغَمَامِ فَقَالَ لَهُ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله): إِنَّهُ یُکْرَهُ لِلْعَبْدِ أَنْ یُزَکِّیَ نَفْسَهُ وَ لَکِنِّی أَقُولُ إِنَّ آدم (علیه السلام) لَمَّا أَصَابَ الْخَطِیئَهًَْ کَانَتْ تَوْبَتَهُ أَنْ قَالَ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ آلِ مُحَمَّدٍ (لَمَّا غَفَرْتَ لِی فَغَفَرَهَا اللَّهُ لَهُ وَ إِنَّ مُوسَی (علیه السلام) لَمَّا أَلْقَی عَصَاهُ وَ أَوْجَسَ فِی نَفْسِهِ خِیفَةً قَالَ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ آلِ مُحَمَّدٍ (لَمَّا آمَنْتَنِی فَقَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ لا تَخَفْ إِنَّکَ أَنْتَ الْأَعْلی.

 معمربن‌راشد گوید: از امام صادق  علیه السلام شنیدم: «فردی یهودی نزد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم آمد؛ درحالی‌که در مقابل ایشان ایستاده بود با چشمانی تیز به پیامبر  می‌نگریست.

پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «ای یهودی حاجتت چیست»؟! پاسخ داد: «تو برتری یا موسی‌بن‌عمران علیه السلام که خداوند با او گفتگو کرد و بر او تورات نازل کرد و دریا را برای او شکافت و با ابر بر او سایه گستراند»؟

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم به یهودی فرمود: «برای بنده‌ی خدا پسندیده نیست که خویش را بستاید، ولی به تو می‌گویم: «در آن‌هنگام که از آدم  خطایی سر زد و چون خواست توبه کند»، گفت: «پروردگارا! از تو می‌خواهم تا به حقّ محمّد و آل محمّد  مرا ببخشایی». پس خداوند او را بخشود… موسی  وقتی عصایش را افکند، ترس خفیفی در دل احساس کرد و گفت: «خداوندا! از تو می‌خواهم تا به حقّ محمّد و آل محمّد  مرا ایمن بداری؛ پس خدای متعال به او فرمود: نترس! تو مسلّماً  برتری».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۲۳۴/ بحار الأنوار، ج۲۶، ص۳۱۹/ الاحتجاج؛ ج۱، ص۴۷/ تأویل الآیات الظاهرهًْ؛ ص۵۳/ نورالثقلین؛ «سمعت ابا عبدالله … فغزها الله له» محذوف/ البرهان
.

.

.

طور28   – إِنّا کُنّا مِنْ قَبْلُ نَدْعُوهُ إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحيمُ

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

زندگی امام صادق علیه‌السلام/ در محضر امام

شفاعت ما به کسی نمی‌رسد که نماز را سبک بدارد

شعر/ رخت بربندید ای یاران که سلطان دو کون

اولیا و انبیا حیران شده در حضرتش

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.