سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / کلیپ‌های دیگران / صبر مولا امیرالمومنین علیه السلام در دو صحنه غصب خلافت و کتک خوردن همسر

صبر مولا امیرالمومنین علیه السلام در دو صحنه غصب خلافت و کتک خوردن همسر

راهنمای دانلود

 

“محمود بن لبید” می‌گوید  پس از وفات رسول‌الله(ص)‏ فاطمه زهرا علیهاالسلام را در کنار قبر حمزه در احد مشاهده کردم، در حالى که به شدت منقلب بود و اشک مى‏‌ریخت. صبر کردم تا آرام گرفت، آنگاه به حضور ایشان رسیدم و عرضه داشتم: اى بانوى من! سؤالى برایم پیش آمده است که مى‏‌خواهم با شما در میان بگذارم.

 فرمود: بپرس

پرسیدم: بانوى من! پس چرا على علیه ‏السلام سکوت کرد، و براى گرفتن حق خویش قیام نکرد؟

حضرت زهرا علیهاالسلام در پاسخ فرمود: «اى اباعمر، رسول خدا(ص)‏ فرمود: مَثَلِ امام (مثل على)، همانند کعبه است که مردم به سراغ آن مى‌روند، نه آن که کعبه به سراغ مردم بیاید؛ مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ، اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی». 

پس از مرگ عثمان  مردم با امام علی(ع) بیعت کردند، حضرت در سومین سخنرانی خویش در خطبه‌ای معروف به «شقشقیّه» علت سکوت خویش را اینگونه تبیین فرمودند:

«…من رداى خلافت را رها ساختم، و دامن خود را از آن درپیچیدم (و کنار رفتم)، در حالى که در این اندیشه فرو رفته بودم که آیا با دست تنها (بدون یاور) بپاخیزم (و حق خود و مردم را بگیرم) و یا در این محیط پر خفقان و ظلمتى که پدید آورده‌اند، صبر کنم؟

محیطى که پیران را فرسوده، جوانان را پیر و مردان باایمان را تا واپسین دم زندگى به رنج وا مى‌دارد. (عاقبت) دیدم بردبارى و صبر، به عقل و خرد نزدیک‌تر است، لذا شکیبایى ورزیدم، ولى به کسى مى‌ماندم که خار در چشم و استخوان در گلو دارد، با چشم خود مى‌دیدم میراثم را به غارت مى‌برند.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نماهنگ خاک یتیمی

شده رنگ نگاهات شبیه نگاه مادر

در محضر مولا امیرالمومنین علیه السلام

خطبه ۴ نهج البلاغه،

یک دیدگاه

  1. سلام علیکم
    بخشی از عنوان صفحه اصلاح بشه بهتر هست ان‌شاءالله

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.