سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / علم ثابت می‌کند که

علم ثابت می‌کند که

بالاخره یک خبر خوب

مدیر دانشکده پزشکی دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا این موضوع را به چالش کشیده است که مغز یک انسان مسن دارای قابلیت بیشتری بلحاظ انعطاف است تا آنچه که عوامانه تصور می‌شود.
در این مرحله تداخل و همکاری بین طرفین نیمکره‌های چپ و راست مغز هماهنگ‌تر عمل کرده که باعث خلاقیت بیشترمان میگردد. و بهمین دلیل است که بین افراد ۶۰ ساله خصوصیات فردی را میابید که مانند این است که گویا دوران خلاقیتشان تازه شکوفا شده.
البته سرعت فعالیت مغز بسرعت دوران جوانی نیست، ولی بسیار قابل انعطاف‌تر است. و بهمین دلیل است که با بالا رفتن سن تصمیم‌گیری‌ها صحیح‌تر و کمتر در معرض احساسات منفی قرار داده می‌شوند. نقطه اوج فعالیت عقلانی ما در حدود هفتادسالگی بروز میکند، زمانیکه مغز با تمام توان خویش بکار گرفته می‌شود.
در گذر ایام، مقدار “مایلین” در مغز افزایش یافته و باعث می‌شود که پیام (سیگنال)ها بین نرون افزایش بیابد. و به همین دلیل توانمندی عقلانی در افراد تا (٪۳۰۰)سیصد درصد در مقایسه با معدل عقلانیت نسبی افزایش یابد. نقطه اوج این گونه فعالیت گفته می‌شود بین سال های ۶۰ تا ۸۰ اتفاق بیافتد. چیزی که جالب است این است که در حقیقت بعد از ۶۰ سالگی شخص از هر دو نیمکره مغزی بطور همزمان بهره گیری مینماید. در این مرحله از سن، شما میتوانید مسائل بغرنج‌تر و پیچیده‌تری را حل کنید.
پرفسور « مونچی اوری» دانشگاه مونترال معتقد است که مغز یک انسان مسن برای انجام هر کاری کمترین انرژی را برای حل مشکل بکار برده و موضوعات بی ارتباط را حذف میکند. یک مطالعه که در آن افراد با سنین متفاوت شرکت داشتند، مشاهده شد که افراد جوان‌تر برای تست زنی بیشتر از افراد مسن سردرگم شده بودند در حالیکه افراد بالای شصت سال تصمیمات صحیح‌تری میگرفتند.
حال بیایید به مشخصه‌های افراد بین ۶۰ تا ۸۰ سال بپردازیم.
آن ها واقعا” مثل لعل فام هستند.

مشخصه های یک فرد مسن:

۱. در افرادی که با دیگران ارتباط عقلانی برقرار نمی‌کنند، نرون‌های مغز آنها، آنگونه که اطرافیان ایشان معتقدند از بین نمیروند بلکه فقط بطور ساده گفته می‌شود که ارتباط بین آنها ناپدید شده است.
۲. حواس پرتی، عدم تمرکز، فراموشکاری که به دلیل حجم سنگین و زیاد اطلاعات ممکن است اتفاق بیافتد.
قدر مسلم آن است که نباید شما تمام زندگیتان را بروی چیزهایی متمرکز کنید که با اهمیت نبوده و بی ارزشند.
۳. تصمیم‌گیری در اوائل پای گذاشتن به ۶۰ سالگی شخص نه از یک نیمکره بلکه از هردو نیم‌کره های مغز بهره وری میکند در حالیکه جوانان برای حل مشکلات فقط از یک نیم‌کره.
۴.نتیجه گیری: اگر شخص یک زندگی سالمی را برگزیده و تحرک کافی داشته باشد و یک سری حرکات فیزیکی را انجام بدهد و از تمام ظرفیت مغزی‌اش استفاده میکند، خرد ورزی وی با بالا رفتن سن کاهش نمی‌یابد بلکه بطرف بهتر شدن رفته و اوج آن در ۸۰ تا ۹۰ سالگی پدیدار میگردد.

پس نگران پیر شدن نباشید و کوشش کنید خردمندانه به پیش رفته سرگرمیهای جدید بیاموزید، از موسیقی لذت ببرید و سعی کنید تا حرفه ای جدید فراگیرید، نقاشی کنید! شادی کنید، ‌جاذبه‌ای در زندگی بیابید، طرح‌هایی برای آینده بریزید، به جاهایی که دوست دارید مسافرت کنید. فراموش نکنید که به فروشگاه‌ها، کافه‌ها و کنسرت‌ها بروید. در را بروی خودتان قفل نکنید – این برای هرکسی ویران کننده است. با این اندیشه زندگی کنید که: تمام چیزهای خوب در پیش روی من هستند.

اطلاعات
یک مطالعه در امریکا نشان داده است که:
بالاترین بازدهی فرد در سن بین ۶۰ تا ۷۰ اتفاق میافتد؛
دومین سال‌های بازدهی بالا در سن ۷۰ تا ۸۰ اتفاق میافتد؛
سومین سن برای بازدهی بالا بین ۵۰ تا ۶۰ سال است.
بدانید (مترجم) تا این سن به بازدهی حداکثری خود نرسیده‌اید.
معدل سنی برندگان جایزه نوبل ۶۲ سال است؛
میانگین سنی ۱۰۰ نفر از مدیران ارشد شرکت های بزرگ جهانی ۶۳ سال است؛
روحانیون ارشد در یکصد کلیسای بزرگ جهان در امریکا ۷۱ سال، ‌و معدل سنی پدران ۷۶ سال است.
مطلب بالا تاییدکننده این حقیقت است که بهترین سال های بهروزی حداکثری افراد بین ۶۰ تا ۸۰ سال است.
این تحقیقات توسط تیمی متشکل از پزشکان و روانشناسان و در ژورنال پزشکی نیو انگلند به چاپ رسیده است.
آنها دریافتند که در ۶۰ سالگی شما در اوج عواطف روحی و پتانسیل عقلانی هستید و این موضوع تا ۸۰ سالگی دوام خواهد آورد.
بنابراین چنانچه بین سال‌های ۶۰ ،۷۰ یا ۸۰ هستید بدانید که دارید بهترین سنوات عمرتان را طی میکنید.

منبع:
New England Journal of Medicine

ایتابلهسروشآپارات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.