سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / به بهانه برگزاری اولین نمازجمعه تهران پس از بیست ماه خطبه‌های نمازجمعه کم صدا تر از همیشه

به بهانه برگزاری اولین نمازجمعه تهران پس از بیست ماه خطبه‌های نمازجمعه کم صدا تر از همیشه

خطبه‌های نماز جمعه باید به عمق مسائل اصلی جامعه و کشور اشاره کند، محلی برای عتاب به خائنین و مفسدین و صدای مستضعفین باشد.

با گذشت بیست ماه از تعطیلی نماز جمعه تهران به علت کرونا، هفته گذشته این مراسم عبادی سیاسی به امامت حجت الاسلام حاج علی اکبری در دانشگاه تهران برگزار شد. این فاصله‌ی طولانی مدت باعث شد انتظارات از خطبه‌ها بالا رود و توجه‌ها را به خود جلب کند. اما بر خلاف انتظار این نماز جمعه از آنچه میبایست باشد فاصله داشت و دیگر رنگ و بوی آن شور و حرارت نماز جمعه های ابتدای انقلاب را نیز نداشت.
 : متاسفانه در سالهای اخیر سنگر نماز جمعه به جای آنکه محلی برای مبارزه با مفاسد و احیای آرمان‌های انقلاب باشد تبدیل به یک مراسم تشریفاتی شده است که رفته رفته جایگاه خود را در جامعه کمرنگ‌تر می‌بیند.
تریبون‌های نماز جمعه در ابتدای انقلاب صدای عدالت‌خواهی مستضعفین و تکریم ارزش‌ها و امر به معروف و نهی از منکر بوده است. مساله‌ای که هر چه از آن فاصله گرفته شد منجر به فاصله‌گیری بیشتر مردم و جوانان از آن گشت. اما این مهم در مورد همه تریبون‌ها صدق نمی‌کند. گاهی صدای انقلاب از تریبون‌های نماز جمعه آذربایجان و گاهی از لواسان و… توجه مردم به صدای آشنای خود جلب می‌کرد. از شعرهای انتقادی میثم مطیعی که در فضای مجازی دست به دست می‌شد و عصبانیت جریان غرب‌گرا را به همراه داشت تا برخی سخنرانی‌های پیش از نماز جمعه که تن محافظه‌کاران را به لرزه در آورد. اوج این ماجرا شعر اعتراضی میثم مطیعی در نماز عید فطر با عنوان «ای نشسته صف اول» بود که با تحسین و حمایت رهبر معظم انقلاب نیز همراه شد.
حسن رحیم‌پور ازغدی از نخبگان فکری و کم نظیر جریان انقلاب بعد از روشنگری‌های فراوان در آخرین سخنرانی پیش از نماز جمعه با ذکر این نکته که باید تریبون نماز جمعه در خدمت امر به معروف و نهی از منکر مسئولین قرار بگیرد خبر داد که به وی ایراد گرفته شده که شان نماز جمعه در این نیست که حرف‌های تند زده شود! صدای او پس از این افشاگری دیگر از بلندگوهای نماز جمعه شنیده نشد.

مشابه این اقدام نیز با کنار گذاشتن امام جمعه انقلابی لواسان صورت گرفت. حجت‌الاسلام سید سعید لواسانی معتقد بود که سرریز فسادهای تهران در لواسان دیده می‌شود. بدین صورت که پول‌های بدست آمده از فساد به صورت زمین‌خواری، شهرک‌سازی و ساخت کاخ ویلاها، بستری مناسب برای استفاده جریان اشرافی در لواسان را ایجاد کرده است. وی اتفاقا از منتقدین طبری بود و تا پای تخریب ویلاسازی‌‎های غیرقانونی آقازاده‌ها همچون شبنم نعمت‌زاده ایستاد. 
او در حالی با تصمیم شورای سیاست گذاری ائمه جمعه از ادامه امامت جمعه مردم لواسان بازداشته شد که در یک توئیت خود فاش کرد که هزینه عدالت‌خواهی خود را پرداخت کرده و به وی گفته شده امام جمعه متعارفی نیست.
به تعبیر رهبر انقلاب، هنر بزرگ امامان جمعه این است که مطلب مورد نیاز مردم را بشناسد، استفهام‌های مردم را بداند و مطرح کند. همانطور که ایشان فرمودند، منبر نمازجمعه یک منبر عادی نیست و طبعا بیان مسائل تکراری، بی‌هدف و کم اثر نباید در آن جایی داشته باشد.
خطبه‌های نماز جمعه باید به عمق مسائل اصلی جامعه و کشور اشاره کند، محلی برای عتاب به خائنین و مفسدین و صدای مستضعفین باشد. اما متاسفانه در سالهای اخیر نه تنها به این سمت حرکت نشده بلکه اندک اتفاقات مثبت هم از بین رفته است که حتی دیگر صدای سخنرانی مطالبه‌گرانه‌ی دانشجویان نیز از این تریبون شنیده نمی‌شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

برنامه‌ای برای هدایت دانشجوها وجود ندارد/ بسیاری از دانشگاهیان و حوزویان آدم‌های خوب اما سیاهی لشگر هستند

رحیم پور ازغدی در همایش دانشگاه تراز انقلاب اسلامی مطرح کرد:

رحیم‌پور ازغدی خطاب به نخبگان جوان: آینده روشن وقتی محقق می شود که گذشته روشنتان را بشناسید

رشد علمی زنان 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.