سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اربعین / اخبار موکب / نقش نخست وزیر عراق در عدم پذیرش زائرین ایرانی اربعین

نقش نخست وزیر عراق در عدم پذیرش زائرین ایرانی اربعین

♨️ *نقش نخست وزیر عراق در عدم پذیرش زائرین ایرانی اربعین*

🔹روزهای اربعین ۱۴۰۰ سپری شد و ایرانی ها بیشترین جاماندگان حرکت جهانی اربعین بودند.

♻️دلدادگان اباعبدالله امسال نتوانستند همانند سالهای گذشته خود را به حرم برسانند و این برای آنها خللی بسیاری در پیش داشت.

✅از این رو جدای از بحث کرونا چند نکته باید گوشزد شود که دلایل این عدم پذیرش شیعیان ایرانی در عراق را مورد کنکاش قرار خواهیم داد.

🔰بعد از تحولات عراق در دو سال پیش که مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب شد، مردم عراق را به سمت و سوی دیگری سوق داد که برای روشنگری چند نکته را خواهیم گفت.

1⃣نکته اول ؛ مصطفی الکاظمی وزیر اطلاعات دولت گذشته بود که برخی کارشناس این حدس را می زنند که وی یکی از عوامل اسرائیل در عراق باشد که باعث شهادت حاج قاسم و ابومهدی المهندس شده است.

2⃣نکته دوم؛ الکاظمی تابعیت دوگانه انگلیسی_ عراقی دارد و این مورد جای بسی تامل دارد که وی با حمایت آمریکا و انگلیس بر مسند حکومت عراق نشسته است.

3⃣نکته سوم؛ الکاظمی رابطه خوبی با عربستان و مصر به وجود آورده است و این روزها هم شاهد هستیم که پیام آور عربستان برای ایجاد رابطه با ایران است و این را نباید فراموش کنیم که شاید شرط عربستان خروج ایرانی ها از عراق و رابطه کمتر با ایران است.

4⃣نکته چهارم؛ از زمانی که الکاظمی به روی کار آمده است، وضعیت صادرات کالا نیز در مرزها تقریبا رو به افول بوده است و روابط اقتصادی با دیگر کشورها را بیشتر از ایران ترجیح می دهند

5⃣نکته پنجم؛ الکاظمی حضور کمرنگ ایرانی ها را در عراق به نفع خود برای حمایت بیشتر عربستان می داند و این در مکالمات این کشور با عربستان به عینه به چشم می خورد

6⃣نکته ششم؛ انتخابات پارلمانی عراق نزدیک است و الکاظمی نیاز دارد که دوباره حمایت خود را در کشورهای منطقه و همسایگان به دست آورد از این رو به دنبال توافقاتی است که این روند صورت گیرد، بی شک اگر الکاظمی دوباره نخست وزیر عراق شود روابط ایران و عراق شاید کمتر از حال باشد و این را باید در تحولات این کشور جستجو کرد.

7⃣نکته هفتم؛ اوضاع منطقه طوری رقم خورده است که عراق نیازمند آرامش است، و این آرامش را باید در ایجاد رابطه با عراق از طرف شیعیان جستجو کند از این رو قول لغو روادید را به ایرانی ها داده است، که البته این اوضاع شاید به لحاظ امنیتی به ضرر ایران نیز باشد چرا که تفکرات تروریستی و داعشی هنوز در این کشور جولان می دهند.

▫️با این اوصاف آنچه به نظر می رسد این است که عدم پذیرش زایران ایرانی از طرف عراق به صورت زمینی جای سوال دارد که مسوولین محترم باید مواظب رفتارهای الکاظمی در منطقه باشند.

✍پورطالب
کارشناس مسایل بین الملل

☑️ *

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دستگیری ۲ عضو تاجیکستانی داعش در مرز افغانستان با ایران

یک رسانه نزدیک به طالبان اعلام کرد دو عضو تاجیکستانی داعش در مرز افغانستان با ایران دستگیر شدند.

انهدام مخفیگاه داعش در مرز افغانستان با پاکستان

طالبان اعلام کرد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.