سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / مهدویت / آخرالزمان خوانی / نهرِ کُرسیِ آزاد اندیشی

نهرِ کُرسیِ آزاد اندیشی

رهبرِ دغدغه‌ مند و هوشیارمان بارها هشدارداده‌اند که مراقب شبیخون و تهاجم دشمنانِ مکار و موذیِ داخلی و خارجی باشیم که با شیبِ آرام، بسویِ اهدافِ شیطانی‌شان گام برمی‌دارند! لذا گَه‌‌گاه نگران از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعیِ جامعه، و خواب آلودگی و بی‌تفاوتیِ مسئولان، سراسیمه از خواب برمی‌خیزند!

یکی از راهکارهایِ پیشنهادی و جالب ایشان برایِ حرکت و برون رفت از وضعِ اَسف بارِفرهنگیِ جامعۀ ایستا، تشویق به ایجادِ کرسی‌هایِ آزاد اندیشی است! که با استقبال فروان مردم و مسؤلان دانشگاهی و حوزوی، دانشجویان و طلاب، هم مواجه شد، ولی مدیران در عمل واماندند!!

براستی چرا؟ چون: اندیشه و راهکار قرآنی ندارند! لذا درعمل به چپ و راست سقوط می‌کنند!

جداً ننگ نیست که می‌بینیم کتب علوم انسانی دانشگاه‌های‌مان هنوز مملو از اندیشه‌های لیبرالیستی است؟ چه اقتصادی تدریس می‌شود؟ به‌کدام گرایش عمل می‌گردد؟ چرا باید بزرگان دین تذکردهند که در ورطۀ ربا گام برمی‌داریم؟!

اگر جداً باورداریم پروردگارمان ما را عبث نیافریده و هدفی هم برای مخلوقاتش درنظرگرفته، پس باید آنرا شناخت و براساسش عمل‌کرد!

اما بسیاری از ما فقط به زبان می‌گوییم که ما خالق خودمان نیستیم، لذا تسلیم خداوندیم! اما درعمل، به نسخه‌های خودمان می پردازیم! نه عمل به قرآن خالق‌مان!! مدام دربرنامه‌ها و رخ‌‌دادها می‌گوییم: به نظرمن، به نظرمن!! یا خرد جمعی چنین و چنان می‌گوید!! بجای اینکه صادقانه درکتاب آسمانی‌مان جستجو کنیم خالق‌مان چه هدفی را تذکرداده که بسویش حرکت‌کنیم! هرچند اندیشمندان غربی و شرقی نپسندند!

رب‌ العالمین، بزرگترین هدف‌ِ رسول‌الله (ص) را در آیۀ اول سورۀ ابراهیم(ع) به روشنی بیان‌کرده! ولی عمومِ بزرگان و مردم، بدان بی‌توجه، و به بازیِ دنیا مشغولند و مرتب نیز خسارت می‌بینند!!

الر كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلى‏ صِراطِ الْعَزيزِ الْحَميدِ

آری خداوند به رحمه للعالمین امرمی‌کنند که مردم را از ظلمات بسوی نور خارج ‌کند!

پس میزانِ ما درحرکت فردی و جمعی جامعه این آیۀ راه‌ گشا باید باشد!

همانطورکه معمارانقلاب اسلامی(ره) نیز در ۱۳۶۸/۱/۲ هدف انقلاب را دراین راستا مشخص‌کردند:

” انقلاب مردم ایران، نقطۀ شروعِ انقلابِ بزرگِ جهانِ اسلام، به پرچمداریِ حضرتِ حجت ارواحنا فداه است! که خداوند برهمۀ مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را درعصرحاضر قراردهد!

مسائل اقتصادی و مادی اگرلحظه‌ای مسؤلین را از وظیفه‌ای‌ که برعهده دارند منصرف‌کند خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد!

باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در ادارۀ هرچه بهتر مردم بنماید، ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهدافِ عظیمِ انقلاب، که ایجادِ حکومتِ جهانی است منصرف‌کند

رهبر فرزانۀ‌مان نیز در بیانیه گام دوم انقلاب، در همین مسیر خطاب به ملت ایران می‌فرمایند:

باید کارآزموده و پرانگیزه از انقلاب خود حراست‌ کنید و آنرا هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوعِ خورشیدِ ولایتِ عظمی ارواحنا فداه است نزدیک‌ کنید

حال با توجه به آیۀ ‌مذکور و رهنمودهای امام و رهبری، در حرکتِ بسویِ نورِظهور، که علت و هدف انقلاب اسلامی است، کاش رسانه‌ای شجاع و غیرتمند، همت می‌کرد براساس مطالبۀ مکرر رهبری، یعنی کرسی‌های آزاد اندیشی، علنا از خود و دیگران، می‌پرسید: برای برون‌ رفت جامعۀ بِرکِه گُون از ظلمات، بسوی نور چه‌ کرده‌ایم و چه‌ برنامه‌ای برای رسیدن به هدف الهی که در آیۀ نخست سورۀ ابراهیم (ع) تذکر داده شده انجام ‌داده و می‌دهیم؟

رییس‌جمهورمحبوب و محترم، شما که عزم دارید رضایتِ خالق را کسب‌کنید تا عاقبت بخیرشوید، چه‌ برنامۀ عملی برای گذر از ظلمات، بسویِ نور دارید؟ وزرای شما در این راستا چه‌ کرده و چه ‌خواهند کرد؟

صدا و سیمایی که القا می‌کنی رسانه‌ملی هستی؛ دربرنامه‌های گوناگونت، درفیلم و سریال‌هایت کارنامه‌ات چیست؟

مجلس شورای اسلامی، حوزه، دانشگاه، سازمان تبلیغات، خبرگزاری‌ها، رسانه‌هایِ سمعی و بصری و مکتوب و فضای مجازی، سپاه، ارتش، استانداران، امامان جمعه و جماعت، وعاظ، مداحان، نویسندگان، شاعران، پدران و مادران، معلمان، کارگران، کشاورزان، کارمندان، تجار، خیرین…  در عمل به دستورِ خداوندِ مالکِ یومِ الدین، تا دیرتر نشده، بیندیشیم کارنامه دیروزمان و برنامه‌های فعلی‌مان چیست تا در دنیا و قبر و قیامت شهادت دهیم که از امت رسول‌الله(ص) هستیم و لیاقت و شفاعت‌شان را داریم! وگرنه از خاسران و جهنمی‌ها هستیم و مَفَری نیست!

آری، به کجا رود کبوتر که اسیر باز باشد

انوشه گیلانی نژاد

 ۱ مهر ۱۴۰۰  

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تلاش شهید مطهری ذخیره تمام‌نشدنی جامعه است

پای درس آقا؛ رهبر معظم انقلاب

90 ثانیه با یکی از نوابغ پرواز در جهان، خلبان شهید علی اکبر شیرودی

ويدئو/ شهید علی اکبر شیرودی

7 دیدگاه

  1. سلام علیکم
    جزاکم الله خیرا
    قلم زیبا و دل نشین شما مرا به یاد فرازی از فرمایش امام خامنه ای که در دیدار جمعی مسئولان و مردم « در سی ودو سال پیش» انداخت.
    که مطالبه ای داشتند و فرمودند:
    🌷🌹 امروز باید در جهت حکومت امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) کار و تلاش کنیم
    🌷🌹ما که منتظر امام زمان هستیم، باید در جهتی که حکومت امام زمان(علیه الاف التحیة و الثناء و عجل‌الله تعالی فرجه) تشکیل خواهد شد،
    🌷🌹زندگی امروز را در همان جهت بسازیم و بنا کنیم.
    البته، ما کوچکتر از آن هستیم که بتوانیم آن گونه بنایی را که اولیای الهی ساختند یا خواهند ساخت، بنا کنیم؛ اما باید در آن جهت تلاش و کار کنیم.
    🌷🌹مظهر عدل پروردگار، امام زمان(عج) است و میدانیم که بزرگترین خصوصیت امام زمان(علیه‌الصلاةوالسلام) – که در دعاها و زیارات و روایات آمده است – عدالت میباشد:
    🌷🌹«یملأ الله به الارض قسطا و عدلا».
    🌷🌹رابطه‌ی قلبی و معنوی بین آحاد مردم و امام زمان(عج) یک امر مستحسن، بلکه لازم و دارای آثاری است؛ زیرا امید و انتظار را به طور دایم در دل انسان زنده نگه میدارد.
    بیانات در دیدار مسئولان و اقشار مختلف مردم ۱۳۶۸/۱۲/۲۲
    ***خب معظم له چه فرموده بودند ما چه کردیم ؟
    ** وسال ها می گذرد و حادثه ها می آید
    »» و مسئولان سه قوه وخواص جامعه و عوام دنیاطلب به کار خودشان مشغولند ..
    و مطالبه معظم له همچنان بر زمین مانده … عجیب نیست؟؟!!
    خصوصا در این دوازده سال اخیر دولتی ها چقدر برخلاف خواست ایشان حرکت کردند!!
    چشم امیدمردم به امام علیه السلام را بستند و دست گدایی بسمت غرب دراز کردند.
    و عاشقان غرب و غربگراها در انتظار میوه های مسموم مذاکره نشستند.

  2. در کمال احترام
    مطلب وزینی ارائه فرمودید اما مشکلی در چنین مطالب وجود دارد که در فتاوای علمای بزرگوار گذشته و حال هم دیده میشود
    مطالب انتقادی گونه که انشاالله خلوص نیت در آن موج میزند معمولا به آسیب شناسی می پردازد ولی در ارائه راهکار معمولا نقص دارد مثلا یکی در سال ۵۷ طبق تکلیفی الهی انقلابی ایجاد کرده و طبق توانی که دارد جلو برده و دیگری هم دارد میبرد حال خیلی ها احساس تکلیف کردند که آسیب شناسی کنند ولی دریغ از یک راه حل و یا ارائه یک نمونه جامعه کوچک که اداره کرده باشند.
    مثلا در مورد ربا که خیلی ها دارند حکم می دهند ولی یک نفر از صاحبان فتاوا یک مجموعه بانکی غیر ربوی راه میانداختند که ببینیم چگونه اداره می کنند و این هم دلیل اش این است آقایان معمولا در سده های گذشته نفس سلبی برای خود قابل بودند تونه نقش ایجابی. ولذا خواهش میشود ضمن ارائه معایب راهکار هم ارائه شود و الگوی مناسبی حال حاضری هم نشان داده شود.

  3. سیدمهران حمیدنیا

    سلام علیکم
    ان شاالله کلام شما موجب تفکرو فعل مؤثر مسئولین ذیربط باشد لیکن نکته ای به ذهن رسید که بیان آن شاید خالی از لطف نباشد :
    انگار ماهیت این آیه با مفهوم آزاد اندیشی در تباین باشد چراکه خداوند در این آیه از رسول الله (ص) می خواهد طبق کتاب نازل شده مردم را از ظلمات خارج نماید نه با اتدیشه خود یا دیگران و اندیشه آزاد ودر تاکید براین مهم درادامه آیه می فرماید یارسول الله نه تنها براساس آنچه نازل شده بلکه برای اجرای همین نازله ها و برای خروج از ظلمات نیاز به اذن رب خواهی داشت گرچه نگاه کلی به آیه حکایت از اذن دارد پس آنچه مسلم است با اندیشه آزاد و فهم آزاد و رفتار آزاد در تضاد است مگر ماهیت اندیشه آزاد را یافتن خواست خداوند در دل ماانزل الله بگیریم و یقین بدانیم خروج از ظلمات و ورود به نور ممکن نخواهد بود مگر با یافتن راهی که خداوند توصیه نموده و ازطریق وجود مقدس پیامبر اسلام (ص) .
    والله اعلم

    • اگر فکر می‌کنیم این بحث متعلق به زمان رسول‌ الله ص و زمان حاصی است، خوب صحیح نیست!
      چون ایشان در عالم مادی حضور فیزیکی ندارند تا خدمت شان رسیده و بهره برد!
      اما با توکل بخدای حنان می‌توان در چارچوب‌ها ومقولات و قوانینی که حضرت رسول‌ الله نازل کرده اند از جمله نور، و ما انزل الله، مقولاتی را که ایشان راهنمایی کرده اند و در قرآن هم تصریح شده، حجب ظلمانی را پس زد و خیرات و نور الله را در عالم مادی جاری کرد،
      مثلا در بعد خانواده تبلیغ به سبقت هریک از اعضای خانواده به، مهربانی و گلستان کردن خانواده را می‌توان پیشه کرد
      در امور اداری، پاکی و امانت و پر کاری به خلق خدا و دوری از رشوه و دروغ و دزدی و اختلاس و …
      در صدا و سیما، و سینما و تئاتر، دوری از لهو لعب و اخلاق ناپسند و عدم تحریک جنسی و رواج ندادن فرهنگ غربی همچنین توجه به‌ خالق مهربان و تذکر به رخداد های آخرالزمان و نشآت پیش رو و آمادگی برای ظهور و جنبه های انتظار و تربیت و…
      همه اینها را ما آزادانه می‌توانیم اختیار و عمل صالح انجام دهیم
      یعنی گذراندن امتحان الهی با آنکه می‌دانیم اینها مقدمات است و کار بزرگ در عالم هستی را برای انس و جن و مَلَک و عوالم وجود و هستی را فقط خاتم رسولان ص و اهل‌بیت گرامیش ع بخصوص بقیه الله عج به اذن الهی می‌توانند جاری و انجام دهند…
      نه اینکه چون رسول‌ الله ص انجام می‌دهند ما تکلیفی از جانب خدا نداریم…
      از این منظر مقاله صحیح است

  4. سلام علیکم

    ضمن تشکر از نویسنده محترم خدمت عزیزانی که دراین خصوص نقدی وارد کرده اند با تشکر و احترام بعرض میرساند

    اصل مطلب نویسنده اشاره به موضوعی است که درباره توجه به اینده و مسئولیت اسلامی ما درقبال انچه که ظهور دولت حقه اهل بیت علیهم السلام هست میباشد و ایه مذکور دراین خصوص بعنوان سند بالا دستی و تاکید بر بیداری نسبت به شناخت مسئولیت مان درقبال وعده های الهی خاصه تربیت الهی انبیا دال بر خروج از ظلمت و حرکت بسوی نور میباشد .

    اگر بنا براین هست که ما منطبق با تعلیم انبیا بسوی نور حرکت کنیم و با توجه به اینکه این هدایت تنها به اذن الله میسر خواهد بود حال چه باید کرد ؟

    با توجه به اینکه به معصوم دسترسی نداشته ایا میتوان خلق خدا را بزور وادار کرد که از انچه که هدایت میدانیم تبعیت کنند؟

    ایا میتوان انها را رها کرد تا به هر مسیری که دلخواهشان هست قدم بگذارند ؟

    ایا میتوان بدرگاه الهی صرفا دعا کرد تا انها را هدایت کند و هیچ مسئولیتی را درقبال تعلیمات انبیا نپذیریم ؟

    انچه که دغدغه رهبری است استفاده از پتانسیلهای موجود در بدنه فکری و ایمانی ملت مومن ومسلمان است تا با کمک سنت وسیره اهل بیت پیامبر اکرم ص و تعالیم قران کریم بصورت کرسی های ازاد اندیشی دیدگاه های خود را مطرح نموده به مصداق ایه 1 سوره ابراهیم

    اشبه ترین نسخه به تعالیم قرانی که توانمندی انرا داشته باشد تا ما را ازاین گذرگاههای بحرانی عبور داده که قابل اجرا باشد دریافت و بسوی اجرا اعمال گردد .
    پس ایه مذکور بعنوان هدف عالی درجامعه اسلامی مطرح شده و فرمایش رهبری میتواند مسیر دریافت راهکار مناسب برای حرکت و نیل به اهداف این ایه مورد نظر باشد
    ان شاءلله خدا توفیقمان عطا نماید تا دراین مسیر اهل بصیرت و تسلیم باشیم .
    یاعلی مدد

  5. “حرکت بسوی نور ظهور” را حضرت آقا توجه داده اند!
    اما ما برنامه ریزی در این مورد مهم که در راستای هدف خلقت بشر است را در برنامه های قوای مقننه و مجریه میهن مان نمی بینیم!!
    شورای انقلاب فرهنگی و حوزه های علمیه و دانشگاه‌ها و سازمان تبلیغات و وزارت خارجه و کشور و استاندارها و… اصلا در این محور اساسی که قرآن موید آنست برنامه‌ ریزی نکرده و نمی‌کنند؟! چرا؟
    اینها جواب خدا را چه خواهند داد؟ !
    این یک مطالبه جدی مردمی است! حق الناس است!
    مطالبه ماست از کسانیکه در رآس امورند، ولی بی توجه به برنامه خداوند در عالم هستی گام بر می دارند!
    بله نان، مسکن، آزادی، ضروری همگان است! ولی توقف در آن بدون توجه به برنامه ی خدا که در سور صف و طه عیان است، یعنی همچون مارکسیست ها شعار دادن…
    این تذهبون؟ جداً، آن الانسان لفی خسر

  6. سلام
    در کرسی های آزاد اندیشی، می توان:
    ۱. به هرچه که به فکر و ذهن و ظن و گمان رسید، بها داد و داد سخن سر داد!
    ۲. در چارچوب هدایت های قرآن، همچنین، بایدها و نبایدهای اهل‌بیت علیهم السلام، در کرسی های آزاد اندیشی مد نظر رهبری، ارائه اندیشه و راهکار عملی، طرحی نو درانداخت و بیان صریح کرد و ان‌شاءالله به عمل نشاند!
    که به نظر می‌رسد نویسنده محترم از این منظر فتح باب کرده…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.