اتخاذکم العجل درادبیات قرانی واژه ایست که در بخشهایی از ایات الهی درباره اقوامی که انتخاب نادرستی وبرخلاف اراده الهی میکنند گفته میشود مثلا قوم بنی اسراییل درمسیر هدایت موسی ع نافرمانی کردند و خداوند انها را با این واژه معرفی مینماید :
و زماني را که موسي به قوم خود گفت: «اي قوم من! شما با انتخاب گوساله (براي پرستش) به خود ستم کرديد! پس توبه کنيد؛ و به سوي خالق خود باز گرديد! و خود را [=يکديگر را] به قتل برسانيد! اين کار، براي شما در پيشگاه پروردگارتان بهتر است.» سپس خداوند توبه شما را پذيرفت؛ زيرا که او توبهپذير و رحيم است.
انتخاب ناثواب موجبات توبه را الزام آور میسازد و این درحالیست که ما مسلمین و مدعیان تشیع قران در بتن نعمت انقلاب اسلامی بارها مرتکب این نوع از انتخاب نادرست وناثواب شده ایم اما تجربه نکردیم و باز به انواع مختلف باز ازهمین ناحیه گزیده میشویم وتوبه نمیکنیم براستی چرا ؟
چرا درنوع اعمال و رفتار خود واکاوی و دلایل رشد ونقصانمان را مورد ارزیابی قرار نمیدهیم تا اگر با اراده الهی منطبق بود همراه باشکر نعمت تقویتش کنیم وانکه برخلاف اراده الهی و اموزه های قرانی بوده توبه کنیم و اصلاحش نماییم
اتخاذکم العجل درادبیات قرانی واژه ایست که در بخشهایی از ایات الهی درباره اقوامی که انتخاب نادرستی وبرخلاف اراده الهی میکنند گفته میشود مثلا قوم بنی اسراییل درمسیر هدایت موسی ع نافرمانی کردند و خداوند انها را با این واژه معرفی مینماید :
وَ إِذْ قالَ مُوسي لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ إِنَّکُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَکُمْ بِاتِّخاذِکُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلي بارِئِکُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ ذلِکُمْ خَيْرٌ لَکُمْ عِنْدَ بارِئِکُمْ فَتابَ عَلَيْکُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوّابُ الرَّحيمُ (54) بقره.
و زماني را که موسي به قوم خود گفت: «اي قوم من! شما با انتخاب گوساله (براي پرستش) به خود ستم کرديد! پس توبه کنيد؛ و به سوي خالق خود باز گرديد! و خود را [=يکديگر را] به قتل برسانيد! اين کار، براي شما در پيشگاه پروردگارتان بهتر است.» سپس خداوند توبه شما را پذيرفت؛ زيرا که او توبهپذير و رحيم است.
انتخاب ناثواب موجبات توبه را الزام آور میسازد و این درحالیست که ما مسلمین و مدعیان تشیع قران در بتن نعمت انقلاب اسلامی بارها مرتکب این نوع از انتخاب نادرست وناثواب شده ایم اما تجربه نکردیم و باز به انواع مختلف باز ازهمین ناحیه گزیده میشویم وتوبه نمیکنیم براستی چرا ؟
چرا درنوع اعمال و رفتار خود واکاوی و دلایل رشد ونقصانمان را مورد ارزیابی قرار نمیدهیم تا اگر با اراده الهی منطبق بود همراه باشکر نعمت تقویتش کنیم وانکه برخلاف اراده الهی و اموزه های قرانی بوده توبه کنیم و اصلاحش نماییم