سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / توتال و پژو اعلام کردند: با برجام یا بی برجام؛ به ایران نخواهیم آمد

توتال و پژو اعلام کردند: با برجام یا بی برجام؛ به ایران نخواهیم آمد

شواهد نشان می‌دهد که حتی اگر آمریکایی‌ها اعلام کنند برخی تحریم‌ها را به صورت موقت تعلیق می‌کنند باز هم شرکت‌های بزرگ غربی برای همکاری با ایران استقبال نخواهند کرد.

دولت تلاش دارد تا بگوید آمریکا توبه کرده و با بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها وضعیت کشور بهتر خواهد شد. فارغ از حدود پانصد تحریمی که آمریکایی‌ها حاضر به رفع آن نیستند شرکت‌های بزرگ جهانی نیز اعلام کرده‌اند حتی اگر آمریکا به برجام بازگردد ترس از تحریم آمریکا باعث می‌شود تا دیگر به ایران نیایند.

پیش از این رجانیوز در گزارشی به این مساله پرداخته بود که بازگشت آمریکا به برجام به گونه‌ای خواهد بود که منافع اقتصادی آن برای این تقریبا هیچ باشد.(اینجا) حالا یکی دیگر از شواهد نشان می‌دهد که حتی اگر آمریکایی‌ها اعلام کنند برخی تحریم‌ها را به صورت موقت تعلیق می‌کنند باز هم شرکت‌های بزرگ غربی برای همکاری با ایران استقبال نخواهند کرد. در این میان شرکت نفتی توتال و شرکت پژو-سیتروئن، پی‌اس‌ای، که اخیرا به گروه چندملیتی خودروسازی «استلانتیس» پیوسته است، یکی تلویحا و دیگری آشکارا گفته‌اند که از بیم مجازات‌های آمریکا قصد ادامه سرمایه‌گذاری در ایران را ندارند.

 در همین خصوص یورونیوز علت نگرانی این شرکت را ترس از تنبیه آمریکا معرفی کرد و نوشت: ترس این شرکت‌ها از تنبیه آمریکا بیهوده نیست چون در سال ۲۰۱۴، «ب‌ان‌پ پاریبا» که پولدارترین بانک فرانسه است، به دلیل تبادلات مالی غیرقانونی با چند کشور از جمله ایران، به پرداخت حدود ۹ میلیارد دلار به آمریکا جریمه شد. این بزرگ‌ترین جریمه خارجی آمریکا در پیوند با نقض تحریم‌های ایران بود.

پژو هم نمی‌آید

سلیمه رحماوی، مدیر ارتباطات بخش خاورمیانه و آفریقای شرکت پی‌اس‌ای فرانسه در پاسخ به پرسش کتبی خبرنگار یورونیوز با تأیید توقف همکاری با ایران اعلام کرد: «این گروه برای مطابقت با قوانین در حال اجرا در زمان مناسب گام برداشته و آن بخش از فعالیت‌های خود را که مشمول تحریم‌ها می‌شود متوقف کرده است.»

رحماوی در پاسخ به این پرسش که آیا پی‌اس‌ای پس از لغو تحریم‌ها به ایران بازمی‌گردد یا این که به دلیل همکاری جدیدش با آمریکا قصد چنین کاری را ندارد، گفته است: «نام تجاری پژو به عنوان یک برند جهانی در نظر گرفته می‌شود که در تمام قاره‌ها برای خدمات‌رسانی به مشتریان خود فعالیت می‌کند.»

این پاسخ کلی پی‌اس‌ای تکلیف قطعی پژو برای بازگشت به ایران را روشن نمی‌کند، اما گزاره «تمام قاره‌ها» احتمالا حاوی این پیام تلویحی است که پژو قصد ندارد به ایران بازگردد.

توتال: به ایران برنمی‌گردیم

ژان پیر اِسبرِر، مدیر مالی توتال حدود ۲۰ روز پیش در یک کنفرانس تلفنی به تحلیل‌گران اعلام کرد که این شرکت نفتی به دلیل نبود اطمینان در مورد تحریم‌های ایران، قصد بازگشت به این کشور را ندارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از این مقام توتال گزارش داده بود که این شرکت فرانسوی در شرایط حاضر اصولا به رفع تحریم‌های آمریکا اطمینانی ندارد.

سه هفته بعد از انتشار این اظهارات، آناستازیا ژیوولینا، وابسته مطبوعاتی توتال در پاسخ به پرسش خبرنگار یورونیوز در همین مورد، با تأیید تلویحی سخنان قبلی گفت که حرف تازه‌ای درباره بازگشت به ایران ندارد و در واقع موضع توتال در این زمینه عوض نشده است.

توتال چگونه دست رد به سینه غرب‌گرایان زد؟

 شرکت توتال که با اصرار بیژن زنگنه توانست پس از برجام و در سال 96 پروژه نان‌وآب‌دار فاز ۱۱ پارس جنوبی را با وجود توان شرکت‌های داخلی، به دست بگیرد، سرانجام در ابتدای سال97 از این پروژه کناره‌گیری کرد تا مورد تحریم‌های آمریکا قرار نگیرد.

توتال در حالی به احترام تحریم‌های آمریکا از ایران خارج می‌شود که پیش از این بیژن زنگنه بارها گفته بود توتال اعلام کرده فقط در صورت بازگشت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، ایران را ترک می‌کند.

۲۷ آبان ۱۳۹۶ زنگنه، قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با کنسرسیومی به رهبری توتال را قرارداد معتبری عنوان کرد و گفت: این شرکت در شرایط عادی نمی‌تواند از این پروژه کنار برود.

وزیر نفت با بیان اینکه متأسفانه عده‌ای می‌خواهند که توتال از این پروژه کنار برود تا بگویند پیش‌بینی ما درست از آب در آمد، افزود: یک عده هم مرتباً خبرهای مربوط به حضور توتال در ایران را غلط ترجمه می‌کنند تا نگرانی ایجاد کنند؛ آدم که از ترس مرگ خودکشی نمی‌کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تفاوت نگاه به خدا و نگاه به کدخدا

ويدئو/ غربگداهای مفلوک

اراده ایران و آفریقا در جهت توسعه روابط است

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.