سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / ماجرای جداول بودجه از کجا کلید خورد/مخالفت مجلس با افزایش بودجه‌ای که صرف سلبریتی‌ها می‌شد

ماجرای جداول بودجه از کجا کلید خورد/مخالفت مجلس با افزایش بودجه‌ای که صرف سلبریتی‌ها می‌شد

یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1400 گفت: مجلس با اصلاحات بودجه جلوی بسیاری از رانت‌ها را گرفت و مصوباتی برای انضباط بخشی و محرومیت زدایی داشت اما جریان حامی دولت می‌خواهند همه اینها را به حاشیه ببرند و جریان جداول جعلی از همین جا کلید خورد.

 سیده زهرا عبداللهی: اخیرا در رسانه‌های دولتی و برخی رسانه ها و کاربران فضای مجازی جدولی منتشر شد که طی آن ادعای شده بود بودجه سال 1400 کل کشور و پس از تصویب آن، توسط مجلس دستکاری شده است.

پس از انتشار این خبر، بسیاری از نمایندگان مجلس، اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ و حتی کارشناسان اقتصادی اعلام کردند که جدول منتشر شده حاوی ستون های دروغ و جعل شده است.

طی این توضیحاتی تصریح شد، ستونی که با عنوان «مصوبه مجلس» آمده در حقیقت اعداد و ارقام «لایحه دولت» است!

پس از انتشار این جدول، مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد که از این اقدام شکایت رسمی خواهد کرد تا ایرنا و سایر رسانه ها و افرادی که این جدول را بازنشر کرده اند در مرجع قضایی پاسخگو باشند.  نهایتا پس از توضیحات مجلس و اعلام رسمی برای شکایت از منتشرکنندگان این خبر، خبرگزاری ایرنا و برخی دیگر از رسانه های منتشر کننده طی اطلاعیه‌ای عذرخواهی کردند.

به دنبال این حواشی، به سراغ یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ کل کشور رفتیم و با وی در این خصوص به گفت‌وگو نشستیم.

بخش زیر مشروح گفتگوی سید محسن دهنوی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ است که از نگاهتان می‌گذرد:

فارس: آقای دکتر درباره کلیات لایحه بودجه 1400 و روند بررسی آن در کمیسیون توضیحاتی ارائه میفرمایید تا به سراغ حواشی آن برویم.

دهنوی : بله در ابتدا یک بحث فنی و روشی راجع به بحث بودجه که برای برخی ممکن است دارای ابهام باشد ارائه می‌کنم.

لایحه بودجه که از طرف دولت به مجلس می‌آید معمولا دو بخش دارد؛ یک بخش آن تبصره‌ها و احکام بودجه است که این به لحاظ حجمی یک بسته 60 صفحه‌ای است و یک بحث دیگر هم به تبع این تبصره و احکام، جداول و ردیف بودجه است که چندین کتابچه است و شامل 5000 ردیف اصلی و 30 هزار ردیف فرعی در جداول پیوست می‌باشد. در تبصره‌ها و احکام، سیاست‌گذاری بودجه اتفاق می‌افتد و اثر این سیاست‌ها در جداول اعمال می‌شود.

همیشه در مجلس روال اینگونه بوده که در صحن علنی مجلس تبصره‌ها و احکام بررسی و مصوب می‌شود و سپس اثر این مصوبات در جداول اعمال می‌گردد.

 هدف اول مخالفان دولت از جعل جداول بودجه و حاشیه سازی  به حاشیه کشاندن افتضاح فایل صوتی ظریف و هدف بعدی آنها تخریب دستاوردهای مجلس انقلابی در بودجه 1400 بود

در همین تبصره‌ها و احکام ما امسال بیش از 3 هزار پیشنهاد از طرف کمیسیون‌های تخصصی و نمایندگان داشتیم. باتوجه به حجم بالای پیشنهاداتی که در صحن علنی مجلس طرح می‌شود و علی رغم این که نزدیک به دو ماه همکاران ما به صورت سه شیفت وقت گذاشته‌اند که این تبصره‌ها و احکام را بررسی کنند، باز هم بسیاری از پیشنهادات فرصت طرح در صحن علنی را نیافتند و نهایتا 26 اسفند ماه، بررسی احکام و تبصره ها در صحن علنی مجلس پایان یافت و موضوع جهت اخذ نظرات شورای نگهبان به آن شورا ارسال شد.

فارس: پس تکلیف جداول چه شد؟

دهنوی: طبیعی است که هر نوع تغییر در احکام و تبصره ها، طبعا اثر خود را بر روی جداول نیز خواهد داشت چرا که عموما جداول متاثر از تبصره ها و احکام هستند. پس از 26 اسفند نیز شورای محترم نگهبان، به صورت شبانه روزی بودجه را بررسی و نهایتا پس از تایید شورا به دولت ابلاغ شد.

فارس: اگر این روال طبیعی بوده پس چرا این حواشی ایجاد شد و با چه هدفی بود؟

دهنوی: متاسفانه در هفته های اخیر، برخی رسانه های مخالف مجلس شورای اسلامی به ویژه رسانه رسمی دولت یعنی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با دو هدف شروع به تخریب و جوسازی علیه مجلس و بودجه نمودند. هدف اول آنها، به حاشیه کشاندن افتضاح فایل صوتی ظریف و هدف بعدی آنها تخریب دستاوردهای مجلس انقلابی در بودجه 1400 بود. رسانه‌های مغرض و جریان حامی دولت کار را به جایی رسانده‌اند که با ساختن جداول جعلی تلاش در تخریب و حاشیه سازی دارند. نمونه بارز آن جدول ساختگی ایرنا بود.

طبیعی است که دولت بودجه را به مجلس پیشنهاد می دهد و وظیفه مجلس بررسی و اصلاح آن است. لذا مجموع اصلاحات مجلس بر روی بیش از 1000 صفحه جداول و پیوست ها و 35000 ردیف بودجه، حدود 100 صفحه اصلاحات بود که به دولت ارسال شد. از این تغییراتی که مجلس روی جداول و تبصره‌ها اعمال کرده به صورت کاملا گزینشی یک صفحه افزایش بودجه‌ نهادهای انقلابی را کنار هم آوردند، تازه آن هم به دروغ و غلط جدولی درست کردند به نام این که مجلس فقط همین تغییرات را داده و ببینید که مجلس با بودجه چه کرده است. متاسفانه این جدول در حال انتشار است در حالی که هر کسی از هموطنان می‌تواند به بودجه مراجعه کند و تغییراتی که مجلس داده را ملاحظه کنند، اتفاقا شاید کمتر ۵ درصد مجموعه تغییرات مجلس است که به دروغ منتشر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

فارس: توضیح می‌دهید این تغییران مربوط به کدام موارد بود؟

دهنوی: به عنوان مثال، افزایش حقوق سربازان، افزایش حقوق بازنشستگان و همسان‌سازی آن، محرومیت زدایی، افزایش وام ازدواج از 50 به 70 و 100 میلیون تومان و همچنین درنظر گرفتن بودجه برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن درمان ناباروی زوج های جوان، از جمله تغییرات صورت گرفته توسط مجلس است. حتی در قالب تبصره 14 بودجه، 32 هزار میلیارد تومان برای تولید و اشتغال اختصاص یافته است.

در بخش مسکن هم که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و اخیرا هم مجددا به این موضوع اشاره کردند، مجلس شورای اسلامی بانک‌ها را مکلف به پرداخت تسهیلات بلند مدت ساخت مسکن جهت ساخت 1.2 میلیون مسکن در سال کرد همچنین در بخشی دیگر وام ودیعه مسکن برای خانوار‌ها در نظر گرفته شد که این اقدامات کمیسیون تلفیق و مجلس شورای اسلامی در حوزه مسکن مورد تقدیر مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت.

دولت بودجه نهادهای انقلابی را به عمد پایین نگه داشته بود، حالا سایر افزایش ها را نمی گویند و در یک جدول ساختگی فقط این موارد را بازگو می‌کنند

فارس: و اینها همه تغییرات بوده؟ پس ماجرای بودجه نهادهای انقلابی چه بود؟

دهنوی: همه اینها افزایش‌هایی است که مجلس اعمال کرده به عنوان مثال 2 هزار میلیارد تومان برای حوزه علم و فناوری، تحقیقات و پژوهش و دانش بنیان، ۱۹ هزار میلیارد تومان برای محرومیت زدایی، 3 هزار میلیارد تومان برای افزایش حقوق سربازان، 11.5 هزار میلیارد تومان برای حمایت از مددجویان کمیته امداد و… را هیچ کدام نمی‌گویند و در جداول اسمی از اینها نمی‌آورند و فقط افزایش بودجه‌های مربوط به نهادهای انقلابی که اتفاقا اینها را دولت به عمد پایین نگه داشته بود، در یک جدول ساختگی ارائه و می‌خواهند این را القا کنند که خدای ناخواسته مجلس به دنبال این بوده که فقط یک کار سیاسی با یک موضوع مهمی مانند بودجه انجام ‌دهد. اتفاقا برعکس، ما در مجلس چنین هدفی نداشتیم.

فارس: اهداف مجلس با چه مصوباتی محقق شد؟

دهنوی: مجلس شورای اسلامی گام هایی برداشت که مهمترین آنها، کاهش 15 هزار میلیارد تومانی اعتبارات دانشگاه‌های علوم پزشکی بود که در لایحه بودجه 1400 نسبت به قانون بودجه 1399 به صورت غیرطبیعی و غیرمنطقی در برخی موارد تا 170 درصد افزایش یافته بود. دولت در لایحه بودجه اصلاحی خود با توجه به این اقدام کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، اعتبارات دانشگاه‌های علوم پزشکی را 10 هزار میلیارد تومان کاهش داد و عملا بر مصوبه این کمیسیون مهر تایید زد. این تنها گوشه کوچکی از صرفه‌جویی اعمال شده در بودجه 1400 بود.

به هر حال اتفاقات مهم و بزرگی در بودجه افتاد که این دستاورد کمیسیون تلفیق به تنهایی نبود، بلکه کل نمایندگان مجلس دو ماه وقت گذاشتند و جلوی خیلی از رانت‌ها را گرفتند. انضباط بخشی، خیلی خوبی در بودجه 1400 انجام شد بودجه واقعا تغییر بسیار خوبی به سمت محرومیت زدایی و عدالت در آن اتفاق افتاد. بنابراین جریان حامی دولت می‌خواهند همه اینها را به حاشیه ببرند و یک عبارت جعلی درست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، به نام دستکاری جداول و بعد هم جدول دروغ و کذبی را منتشر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و بعد هم شروع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند روی آن مانور دادن و تبلیغ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

این اتفاق، اتفاق خوبی بود که دستاورد جریان انقلاب و مجلس انقلابی بود و نباید بگذاریم با این حواشی آن را از بین ببرند.

فارس: مواردی بوده که دولت افزایش داده و مجلس مخالفت کند؟

دهنوی: اتفاقا خوب است که میزان افزایش‌ها را ببینیم، دولت یکی از بیشترین افزایش‌ها را در لایحه خود در نهاد ریاست جمهوری اعمال کرده بود. معلوم است که مجلس با آن مخالفت می‌کند؛ مگر نهاد ریاست جمهوری چقدر هزینه دارد یا کارهایی انجام می دهد که بودجه آن باید چنین افزایش یابد. شاید میخواسته اند، مجددا استخر نهاد ریاست جمهوری را بازسازی کنند یا دستگاه آبمیوه گیری جدید خریداری کنند. آقای رئیس جمهور با تیم تشریفات خود اولین خریدی که کرده بود، دستگاه آبمیوه‌گیری آب پرتقال طبیعی بود، چراکه گفته بودند ایشان خوششان نمی‌آیند آب میوه پاکتی و فقط آب پرتغال تازه می خورند. خب معلوم است مجلس این بودجه را کم می‌کند. یا بودجه در اختیار رئیس جمهور که معمولا صرف پرداخت به سلبریتی ها و افراد شاخص طرفدار ایشان به بهانه‌های مختلف می‌شود.

دولت یکی از بیشترین افزایش‌ها را در لایحه خود در نهاد ریاست جمهوری اعمال کرده بود؛ معلوم است که مجلس با آن مخالفت می‌کند، مگر نهاد ریاست جمهوری چقدر هزینه دارد

از نظر ما یکسری حوزه‌ها اولویت داشت. به عنوان مثال محرومیت‌زدایی، تولید، علم و فناوری و فرهنگ و موارد مشابه حتما اولویت داشتند. عددی که ما در حوزه فرهنگ و فضای مجازی اضافه کردیم، 5 درصد کل اعدادی است که ما به حوزه‌های دیگر اضافه کردیم. همین دو قلم تولید و اشتغال و همچنین محرومیت‌زدایی که ما در مجلس و در قالب تبصره 14 بودجه اضافه کردیم 50 هزار میلیارد تومان بود. کل بودجه اضافه شده به دستگاه‌های فرهنگی و فضای مجازی، به مراتب کمتر از این رقم است.

آقای رئیس جمهور با تیم تشریفات خود اولین خریدی که کرده بود، دستگاه آبمیوه‌گیری آب پرتقال طبیعی بود، چراکه گفته بودند ایشان خوششان نمی‌آیند آب میوه پاکتی و فقط آب پرتغال تازه می خورند

تازه بنده فقط به این دو حوزه اشاره کردم بنابراین اصلاً این طور نیست که آنها می‌گویند و همواره به دنبال این هستند که برخی مواردی را به حاشیه ببرند. البته در سال‌های گذشته هم این گونه بود که اگر افزایش بودجه‌ای برای صدا و سیما اتفاق می‌افتاد همین‌ها آن را پررنگ کرده و برجسته‌سازی می‌کردند.

البته ما حرف‌های زیادی داریم و به مردم خواهیم گفت که در همین بودجه چه رانت هایی وجود داشت که مجلس جلوی آن را گرفت.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نطق‌ نماینده مجلس‌ ترکیه درباره حمله ایران به اسرائیل

مرگ بر اسرائیل

میرکیانی مجموعه کتاب‌های “ماجرای دشت مرموز” را کامل کرد

محمد میرکیانی و دو کتاب «عروسی غازها» و «کاخ کلاغ‌ها» آثار پنج‌گانه «ماجرای دشت مرموز»

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.