سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / آمریکا آسمان عراق را در اختیار می‌گیرد!

آمریکا آسمان عراق را در اختیار می‌گیرد!

بر اساس افشای جزئیات جدیدی از مفاد گفت‌و‌گو‌های راهبردی بغداد- واشنگتن، که قرار است فردا آغاز شود، آمریکا پوشش هوایی و اطلاعاتی عراق را در اختیار می‌گیرد.

«فوزی حریری» رئیس‌هیئت منطقه کردستان در تیم مذاکراتی عراق در گفت‌وگوی راهبردی با آمریکا، جزئیات جدیدی از دور جدید این گفت‌وگو‌ها، که قرار است فردا آغاز شود، را فاش کرد. حریری گفت‌، هیئت مذاکره‌کننده عراقی که نمایندگانی از منطقه کردستان نیز در آن حضور دارند، در دوره‌های پیشین گفت ‌وگوی راهبردی در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق نشده بود، بلکه به ارزیابی موضوع ماندن و حمایت این نیروها بر اساس داده‌های علمی، نظامی و امنیتی پرداخته بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، حریری تصریح کرد: داده‌های کنونی نیز نشان می‌دهد عراق به حمایت اطلاعاتی و لجستیکی، علاوه‌بر تسلیح و پوشش هوایی نیروهای آمریکایی نیاز دارد. وی افزود: قرار است که دور جدید گفت‌وگوی راهبردی چهارشنبه(فردا) از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شود. نمایندگان سابق منطقه کردستان در دورهای پیشین، در این دور از گفت‌وگو نیز حضور دارند. انتظار می‌رود که در دوره «جو بایدن»، رئیس‌جمهور دموکرات در آمریکا، گفت‌وگوی راهبردی میان بغداد و واشنگتن، مجددا از صفر آغاز شود.

رئیس‌هیئت منطقه کردستان در تیم مذاکراتی عراق گفت: ما تلاش می‌کنیم تا رویکردهای آمریکا درخصوص عراق را شناسایی کنیم. وی درخصوص نقش هیئت منطقه کردستان در این مذاکرات توضیح داد: نمایندگان منطقه کردستان مطالبات این منطقه را در چارچوب هیئت مذاکره‌کننده عراقی مطرح می‌کنند به ویژه که این گفت‌وگوها، رسمی بوده و بین دو کشور صورت می‌گیرد و منطقه کردستان نیز بخشی از عراق محسوب می‌شود. این مقام کُرد درباره میزان هماهنگی و همسویی مطالبات نمایندگان اربیل و بغداد در این گفت‌وگو، به ویژه درباره باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق گفت که خروج نیروهای آمریکایی از عراق از سوی برخی طرف‌های سیاسی مطرح شده است و برخی طرف‌های سیاسی دیگر نیز خواستار باقی ماندن این نیروها هستند. اما تیم مذاکره‌کننده عراقی با تمام اعضایش، خواستار اخراج نیروهای آمریکایی از عراق نیست. حریری توضیح داد: یک تیم متشکل از کارشناسان نظامی، امنیتی و سیاسی، بر اساس داده‌های علمی و بررسی وضعیت عراق، نیاز به باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق را ارزیابی می‌کنند. تمامی داده‌ها حاکی از آن است که عراق به حمایت نیروهای آمریکایی در بخش اطلاعاتی و لجستیکی و همچنین، پوشش هوایی نیاز دارد. هیئت منطقه کردستان عراق نیز با این رویکرد موافق است. وی تاکید کرد: ما معتقدیم که برای کنترل حملات تروریستی، به حمایت این نیروها نیاز داریم و نیروهای ما به تنهایی نمی‌توانند خطراتی را که با آن مواجه هستیم، مهار و دفع کنند. این در حالی است که «عماد علو» سرتیپ بازنشسته و مشاور مرکز مطالعات اروپایی مبارزه با تروریسم، یکشنبه گذشته تصریح کرد که در دور جدید گفت‌وگوی راهبردی میان بغداد و واشنگتن، موضوع امنیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود و در همین راستا، به طور خاص بر دو مسئله خروج نیروهای آمریکایی و مبارزه با داعش تمرکز خواهد شد و خروج آمریکا در اولویت این گفت‌وگو قرار دارد. قبلا، «بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، گفته بود که دور جدید گفت‌وگوهای راهبردی بغداد-واشنگتن هفتم ماه جاری میلادی (۱۸ فروردین) ازسر گرفته می‌شود. وی گفته بود که دور جدید گفت‌وگوها شامل محورهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی خواهد بود.گفت‌وگوهای راهبردی بغداد- واشنگتن ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد گذشته) به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد و دو طرف بر اهمیت روابط راهبردی و تلاش برای اتخاذ تصمیمات مناسب در راستای تأمین منافع دو کشور و تحقق امنیت و ثبات منطقه تأکید کردند. آمریکا دی سال 1398 در اقدامی تروریستی، سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس، جانشین رئیس‌حشد‌الشعبی، را به همراه نیروهای همراه آن دو، در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار‌داد و به شهادت رساند. پارلمان عراق در واکنش به این اقدام، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از عراق را به تصویب رساند.

حمله به دو کاروان آمریکایی

دیروز دو کاروان لجستیک آمریکایی در استان‌های «دیوانیه» و «بابل» عراق هدف قرار گرفتند.به گزارش فارس، طی ماه‌های اخیر حملات مشابه متعددی علیه کاروان‌های نظامی و لجستیکی آمریکا در عراق روی داده است. ائتلاف آمریکایی برای در امان ماندن از این حملات و انفجارهای کنار جاده‌ای، برای انتقال تجهیزات خود، از شرکت‌های بومی عراقی کمک گرفته است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حمایت از نمازگزاران در تحصن های دانشجویی آمریکا

ويدئو/ بگذارید نماز بخوانند

آیت الله عاملی امام جمعه اردبیل: قیام دانشگاه های آمریکا را باید به فال نیک گرفت

طوفانُ الاقصی به یک طوفانِ جهانی تبدیل شد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.