سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / عشق و علاقه حبیب به محبوب

عشق و علاقه حبیب به محبوب

داستان حضرت حبیب بن مظاهر چیست؟ و چی شد که به او مقام ثبت زیارت زائران امام حسین علیه السلام دادند؟
زمانی که امام حسین علیه السلام کودکی خردسال بود حبیب جوانی بیست ساله بود، او علاقه شدیدی به امام حسین (علیه السلام) داشت به طوری که هر جا امام حسین می رفت این عشق و علاقه او را به دنبال محبوب خود میکشید
پدر حبیب که متوجه حال پسر شد، از او پرسید که چه شده که لحظه ای از حسین جدا نمی شوی؟

حبیب فرمود: پدر جان من شدیدا” به حسین علاقه دارم و این عشق و علاقه مرا تا جایی می کشاند که در عشق خود فنا میشوم.
مظاهر پدر حبیب رو به پسر کرد و گفت حبیب جان آیا آرزویی داری؟ حبیب فرمود: بله پدر جان، چیست؟
حبیب عرض کرد اینکه حسین مهمان ما شود.
پدر موضوع علاقه حبیب به امام حسین علیه السلام را با مولای خود علی علیه السلام در میان گذاشت و از ایشان دعوت کرد که روزی مهمان آنها شوند، امام علی علیه السلام مهمانی حبیب را با جان و دل قبول کرد.

روز مهمانی فرا رسید حال و روز حبیب وصف نشدنی بود و برای دیدن حسین (علیه السلام) آرام و قرار نداشت بر بالای بام خانه رفت و از دور آمدن حسین (علیه السلام) را به نظاره نشست سرانجام لحظه دیدار سر رسید، از دور حسنین را به همراه پدر دید در حالی که سراسیمه از بالای پشت بام پایین می آمد پای حبیب منحرف شد و از پشت بام به پایین افتاد، پدر خود را به او رساند ولی حبیب جان در بدن نداشت پدر حبیب که نمی خواست مولایش را ناراحت ببیند بدن حبیب را در گوشه ای از منزل مخفی کرد و آرامش خود را نگه داشت.

امام علی علیه السلام از اینکه حبیب به استقبال آنها نیامده بود تعجب کرد، فرمود مظاهر با علاقه ای که از حبیب نسبت به حسین دیدم در تعجبم که چرا او را نمی بینم ؟! پدر عذر خواهی نمود، گفت او مشغول کاری است.

امام دوباره سراغ حبیب را گرفت و حال او را جویا شد،
اما این بار هم پدر حبیب همان جواب را داد.
امام اصرار کرد که حبیب را صدا بزنند در این هنگام مظاهر از آنچه برای حبیب اتفاق افتاده را شرح داد، امام فرمود:  بدن حبیب را برای من بیاورید، بدن بی جان حبیب را مقابل امام گذاشتن تا چشم امام به بدن حبیب افتاد اشکهایش سرازیر شد و به حسین (علیه السلام) کرد و فرمود:

پسرم این جوان به خاطر عشقی که به شما داشت جان داده، حال خود چه کاری در مقابل این عشق انجام می دهی؟اشکهای نازنین حسین (علیه السلام) جاری شد دستهای مبارکش را بالا برد و از خدا خواست به احترام حسین و محبت حسین (علیه السلام) حبیب را بار دیگر زنده کند.
در این هنگام دعای حسین (علیه السلام) مستجاب شد و حبیب دوباره زنده شد.

امام علی علیه السلام رو به حبیب کرد و فرمود، ای حبیب به خاطر عشقی که به حسین داری خداوند به شما کرامت نمود و این مقام رفیع را به شما داد که هر کس پسرم حسین را زیارت کند نام او را در دفتر زائران حسین ثبت خواهی کرد. به همین جهت در زیارت حبیب این چنین گفته شده

سلام بر کسی که دو بار زنده شد و دو بار از دنیا رفت.

(ای حبیب (سلام الله علیها) تو را به عشق امام حسین علیه السلام، قسم میدهم که هر کس این داستان را نشر دهد نام او را را در دفتر زائران امام حسین علیه السلام ثبت کن.)
صلی الله علیک یا اباعبدالله علیه السلام

منابع:
#دانشنامه امام حسین (علیه السلام) نوشته ایت الله محمدی ری شهری
#منتخب طریحی
#مقتل خوارزمی
#منتهی الامال
حسن علی اکبری دستکی

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مولانا امیرالمومنین علیه السلام از زبان دانشمند مسیحی

خواندن بخشی از کتاب الامام علی علیه السلام

با داستان‌گویی کودکت را تربیت کن

تربیت دینی کودک بر روش غیرمستقیم تأکید دارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.